1939-ben, az első két zsidótörvényt
követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) – a Pesti
Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben – a fellépési lehetőségeiktől,
kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára létrehozta a Művészakciót. Ebben
a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 550 színész, énekes, zenész,
táncos, festő, szobrász, író jutott lehetőséghez és szó szerint éltető
levegőhöz.
E
hasábokon korábban időről-időre bemutattam egy-egy művészt az akkor és ott
fellépő, kiállító szereplők közül. Most újra felveszem a fonalat, mert még sok
nevet érdemes megőrizni az emlékezetnek.
Eiser György zongoraművész 1920. május
12-én született.
Az első nyilvános fellépéséről a nyom egy
meghívó, amely Schik Lily tanítványainak hangversenyére invitál. Ezen a 8 éves
Eiser György is szerepelt. Két év múlva, 1930-ban Eiser Györgyöt a tanítványok
koncertjéről tudósító Budapesti Hírlap
a „különösen kitűnteknek” között említette. A
Nemzeti Zenede 1933. áprilisi hangversenyén Soltész Jánossal Haydn D-dúr
zongoraversenyének egy-egy tételét játszotta. 1934-1936-ban
folytatódtak a beszámolók azokról a vizsgahangversenyekről, amelyeknek az egyik
résztvevője Eiser György volt.
1939 májusában már a Zeneművészeti
Főiskola hangversenyén játszotta Schumann
zongoraversenyének 1. tételét, ahogyan a Magyar Nemzet tudósított „romantikus lendülettel, nagyon jó
zongorázó készséggel”. A Főiskola zenei rendezvényein továbbra is fellépett.
1942 májusában zongorázott a MIEFHOE
(Magyar Izraelita Egyetemista és Főiskolás Hallgatók Országos egyesülete) estjén.
A Képes Családi Lapok így dicsérte a játékát:
„A Zeneművészeti Főiskola tanárképzőjének egyetlen zsidó növendéke, akihez zenei körökben igen nagy reményeket fűznek s jövője elé a legnagyobb várakozással tekintenek.”
Az OMIKE Művészakcióban 1942.
április 5-én lépett fel, az Ifjú tehetségek hangversenyén. Műsorán Liszt 6. magyar rapszódiája, a Tarantella című olasz dal és Chopin cisz-moll keringője szerepelt.
Az utolsó fellépése1944 február 9-én a
Zeneakadémián volt. Mozart, Chopin, Liszt, Dohnányi darabokat játszott. A sajtó
igazi rokonszenvvel írt a hangversenyről. A beszámolók közül álljon itt az Újság viszonylag rövid ismertetése:
„A tehetséges fiatal pianista tömör billentése, technikai felkészültsége és intelligens értelmezése biztosítja, hogy induló pályája sikeres lesz. Most is tetszéssel és elismeréssel fogadta játékát a termet megtöltő hallgatóság.”
1944 júniusától munkaszolgálatos, 1944
júliusából a Magyar Zsidók Központi Tanácsa lakáshivatali dolgozója volt, majd újra
munkásszázad következett.
Az utolsó fejezetről az apa, Eiser Márton kutatásai
során annyi derült ki, hogy Eiser György utolsó beosztása Berga a.d. Elster bei
Gera bányamunka volt egy kőbányában, majd 1945. április közepe táján egy betegtranszportban
Buchenwald felé tartott.
Eltűnt, további sorsáról nincs értesülés.
Képek:
1.) Portré, 1930-as évek
2.) Schik Lily hangverseny meghívója.
3.) Zenetanári oklevél, 1942.
4.) Meghívó a Zeneakadémián tartott
hangversenyre, 1944-
