1939-ben, az első két zsidótörvényt
követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) – a Pesti
Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben – a fellépési lehetőségeiktől,
kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára létrehozta a Művészakciót. Ebben
a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 550 színész, énekes, zenész,
táncos, festő, szobrász, író jutott lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.
E
hasábokon korábban időről-időre bemutattam egy-egy művészt az akkor és ott
fellépő, kiállító szereplők közül. Most újra felveszem a fonalat, mert még sok
nevet érdemes megőrizni az emlékezetnek.
Gál Dezső színész, rendező
(1901-1980)
Az
OMIKE Művészakció előadásairól filmfelvétel sajnos nem készült. A
nyilvánosságra került fotók száma is igen alacsony. Az egyik legismertebb fénykép
a Sevillai borbély előadás közreműködőiről készült 1942-ben. A csoport közepén egy
magas, kopasz úr állt. Ő volt a darab rendezője, Gál Dezső.
Gál
Dezső 1940 és 1944 között ezen kívül is rengeteg operát, operettet, daljátékot
rendezett a Művészakcióban, de közreműködött ott kabaré estek színpadra
állításában is.
Hogyan
jutott idáig?
1925 szeptemberében a Színházi Élet-ben ismerhettük meg a nevét először, „a Rózsahegyi
iskola növendékei” között. Egy év múlva, 1926 novemberében jött
létre – a Magyar Színpad beszámolója
szerint – a 9 órai színház, „a vacsora utáni színház”. A szereplők között sorolta
fel a lap Gál Dezsőt is. Decemberben a Vígszínház egyik vígjátékának szereposztásában
„második katonatiszt”-ként jelent meg.
A
Színházi Élet 1927 szeptemberében
említette Gál Dezsőt az Operettszínház új darabjának, a Broadway-nek a szereplői
között. (Hacsak nem a másik, a tenorista, operaénekes Gál Dezső dr. játszotta a
szerepet.) Néhány hónap múlva Gál ugyanott Lakner bácsi egyik új darabjában,
majd pedig egy bohózatban szerepelt. További egy év múlva, 1928 áprilisában a
Magyar Színház színlapján tűnt fel a neve. Fellépett nem színházi, hanem
előadói esteken is. Így írt róla például a Typographia
1928 májusában, beszámolva a Gutenberg Társaság estjéről:
„A
műsort Gál Dezső Kassák „Május” című költeményének előadásával zárta be.”
1928
szeptemberétől a következő állomás a Vígszínház volt, majd 1929 májusától
visszaszerződött az Operettszínházba, de ez is átmenetinek bizonyult, mivel
ősszel már az Új Színház egyik új darabjában kapott kis szerepet. Itt szintén
fellépett egy Lakner bácsi szerezte gyermekelőadásban. Továbbra is igyekezett
más-más terepeken, változatos stílusokban jelen lenni. Ilyen volt például 1930
májusában az Újság délelőtti előadása:
„A
matinénak Rózsahegyi Kálmán fellépése adott különös színt, aki egy
parasztkomédiát játszott el Gál Dezső, az Új Színház művészének
közreműködésével.”
1931
elejétől újra az Operettszínház műsorközléseiben jelent meg a neve. A különböző
műsoros esteken is sűrűn szerepelt, és érdekességként lehet feljegyezni, hogy a
Rózsahegyi Kálmánnal kipróbált duett még évekig meghívást kapott ilyen
rendezvényekre. 1933-ban az erről szóló hírekben Gál már, mint Rózsahegyi
„tanártársa” szerepelt.
1934
áprilisában jelent meg először a neve mellett foglalkozásként: rendező. 1935
júliusában az Esti Kurír számolt be
arról, hogy a Király Színház új igazgatója – Faludi Sándor – Gál Dezsőt
szerződtette rendezőnek.
1937
decemberében a Belvárosi Színház bemutatójáról író lapok a színészek között közölték
a nevét, majd pedig megjelent a hír, hogy itt kapott állandó rendezői
szerződést. Mindeközben továbbra is megmaradt Rózsahegyi Kálmán színésziskolájában
tanárnak, a vizsgaelőadások rendezőjének, amint erről többek között A Reggel is hírt adott 1936 júniusában.
Az
Esti Kurír 1939 januárjában megírta, hogy az új vezetés „befejezte a
színház átszervezési munkálatait”. Sőt – ellentétben a többi, az „átszervezés”
indokát egyáltalán nem említő lappal – némileg burkolt formában azt is közölte,
hogy ez a zsidótörvény, és ennek következményeként a Színészkamara döntésének
végrehajtását jelentette:
„A szerződtetési tárgyalások a tagok árja, illetve nem árja voltának figyelembevételével történtek. […] A régi tagok közül nem szerződtették Simon Zsuzsát, Soltész Annit, Baráti Józsefet, Nagy Györgyöt, Heltai Kornélt és Gál Dezsőt.”
1939 augusztusában
különleges művészestre került sor – tudósított az Esti Kurír. Az állatkerti
zenepavilonban 2000 ember ünnepelte a származása miatt az Operaházból
elbocsátott Lendvai Andort. Ezen Gál és Rózsahegyi még egyszer – e korszakban
utoljára – előadták az évek óta sikert arató kettősüket.
1939 és 1944 között
tehát Gál az OMIKE Művészakció egyik színházi rendezője volt.
A háborút követően,
1945-1946-ban az Operettszínház színpadán folytatta tevékenységét, illetve
egyidejűleg a Magyar Színház és a Medgyaszay Színház műsorközléseiben is
feltűnt a neve. (Hogy ezt miként csinálta? Nem tudom a megoldást.) Nyáron a
rövid életű Béke Színház előadását rendezte. (A Világ 1946 júliusában finoman így célzott a zsidótörvények idejére:
„Kiemeljük a sokáig mellőzött Gál Dezső élénk, ízléses rendezését.”)
Az ötvenes években sokáig
rendezett a Kamara Varietében, például az évekig sikeresen futó, 350 előadást
megélő „Lepsénynél még megvolt…” összeállítást. Rendezett közben fél profi
társulatokat, szakszervezeti előadásokat (SZOT színház), cirkuszi műsorokat is.
A további években
nyugdíjba vonulásáig előbb a Budapest Varieté, majd újból a Kamara varieté
rendezője volt. 1980-ban hunyt el
Képek:
1.) A Sevillai borbély szereplői. Ülő sor:
Kálmán Oszkár, Spiegel Annie, Lendvai Andor, Ladányi Ilona, középen: Gál Dezső,
Fraknói Károly karmester, jobbra: Fehér Pál. Budapest, 1942. Ismeretlen
fényképező felvétele. OSZI
2.) Színházi Élet, 1934. 27.
3.) Színházi Élet, 1935. 42.
4.) Délibáb, 1938.
5.) Szabad Ifjúság, 1956. 3.
