1939-ben, az első két zsidótörvényt követően az OMIKE (Országos Magyar
Izraelita Közművelődési Egyesület) – a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros
együttműködésben – a fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó
művészek számára létrehozta a Művészakciót. Ebben a nagysikerű kezdeményezésben
1944. március 19-ig 550 színész, énekes, zenész, táncos, festő, szobrász, író
jutott lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.
E
hasábokon korábban időről-időre bemutattam egy-egy művészt az akkor és ott
fellépő, kiállító szereplők közül. Most újra felveszem a fonalat, mert még sok
nevet érdemes megőrizni az emlékezetnek.
Teszler (Tihanyi) Tivadar operaénekes
(1918(?) - ?)
Az
OMIKE Művészakció operaelőadásain 1940 és 1944 között folyamatosan szerepelt
Teszler Tivadar operaénekes. Kisebb szerepeket kapott Beethoven Fideliojában, a
Carmenben, a Hegyek alján című zenedrámában, a Lammermoori Luciában, a
Denevérben, a Bajazzokban, a Hoffmann meséiben, a Bohéméletben. Halévy: A zsidónőjében
az egyik vezető szerepet énekelte.
Teszler
(akkor még Tihanyi) Tivadar neve 1920 júliusában a kecskeméti színtársulat
tagjai között bukkant fel először. Egy év múlva a budapesti Városi Színház
színlapján volt található; Tihanyi itt egy igazán ici-pici szerepben lépett fel.
Újabb egy év múltán ismételten Kecskemétre, majd Szegedre szerződött. Ezt
követte a temesvári színikerület társulata. Az itteni tevékenysége egy, a
színigazgató, Fekete Mihály ellen indított vesztes perrel ért véget. (A per
tárgya Tihanyi 27 ezer lejes követelése volt.)
A Tiszántúli Hírlap 1927 augusztusában
beszámolt egy tehetős debreceni polgár temetéséről, amelyre Bécsből jött repülővel
az ott élő fia, Teszler Tivadar.
Minden
bizonnyal továbbra is Bécsben élt és ott lépett fel, mindenesetre a róla szóló következő
hír csak jóval később, 1936. júniusában keletkezett. Az Esti Kurír egy állatkerti hangversenyről beszámolva írt arról, hogy
„Teszler Tivadar operaénekes énekelt szárnyaló erővel”. Más lapok kritikái már
korántsem voltak ennyire kedvezőek.
Innen
kezdve a hírek rádiófellépésekről számoltak be, amelyek nyilván nem voltak
előzmény nélküliek. A hírlapi magyarázatot szintén az Esti Kurír adta meg, amikor egy hazai fellépésekor így mutatta be
Teszlert: „a brünni és a bécsi Volksoper volt tagja”. A hivatkozott fellépés,
mely egy Bach hangverseny volt, nagyon jó sajtóvisszhangot kapott, és a
dicséretekből kijutott Teszler Tivadarnak is.
Operaházi
fellépésre is sor került. 1936 októberében a Bajazzokban Canio szerepét
énekelte vendégként. A kritikák enyhén szólva fanyalgók voltak.
Következtek
az OMIKE Művészakció évei, hiszen zsidó művésznek egyéb pódiumokon fellépni ekkor
kevés esélye volt. Bizonyos értelemben ezt is helyettesítette a Goldmark-terem
is, ahová 1942 májusára Teszler Tivadar és Bán Kató közös hangversenyét
hirdette meg az Újság.
Fellépési
lehetőséget jelentettek a vidéki izraelita hitközségek rendezvényei is. Ilyen
volt a pécsi templomi hangverseny, ahol klasszikusok műveit adták elő. A Pécsi
Napló 1943 májusában a hangversenyről beszámolva így írt:
"Teszler Tivadarban hatalmas zengő orgánumot, kitűnő énekkultúrát és operaénekeseknél szokásos nagy előadói rutint volt alkalmunk megismerni."
1944
januárjában hangverseny volt a zsidó fiúárvaház templomában. A méltatásban (Újság, 1944. február) megemlékeztek
Teszlerről is, váratlanul nem operaénekesnek, hanem főkántornak titulálva:
"Teszler Tivadar főkántor két templomi éneke megrázó hatású. Nagykultúrájú, a technikába is tökéletesen beavatott énekes."
Az Újság 1944. március 16-án megjelent
számában még meghirdette a Bohémélet március 20-i előadását, benne Teszler
Tivadar szereplésével. De ez az előadás a német bevonulás miatt már nem
jöhetett létre.
Több
adatot túléléséről, vagy haláláról egyelőre nem tudok az olvasóim
rendelkezésére bocsátani.
Vera (Kánitz) Viola
(? – 1985)
Vera Viola 1940–1943 között szerepelt az OMIKE
Művészakciójában. Játszott operákban: Traviata, valamint Gluck Orfeusa, operett
revükben, fellépett hangversenyek énekeseként.
Kánitz Viola valószínűleg Egerben született egy
jelentős helyi kereskedőcsaládba. Édesanyja, Schönaug Júlia (Kánitz Gézáné) énekiskolát
vezetett Budapesten, és ez szinte eldöntötte Viola későbbi pályáját.
A Kánitz Vera név először 1915-ben a Fodor
zeneiskola növendékei között bukkant fel. 1923-tól nagyjából tíz évig a Kánitz
Gézáné énekiskola rendezvényeiről szóló beszámolókban szerepelt a neve. Az
újságok ezeken a hangversenyeken fedezték fel a tehetségét, és a róla (valamint
testvéréről, Magdáról) szóló beszámolók szinte mindig nagyon pozitívek voltak.
Néhány példa:
Pesti Hírlap , 1923. április:
„…Kánitz Viola és Kánitz Magda tűntek ki szép énekükkel és jól képzett
hangjukkal.”
Újság , 1927. január:
„…Kánitz Violának főleg kedvességét és muzikalitását… dícsérhetjük.”
A Reggel , 1930. február:
„Különösen kitűnt Kánitz Viola operaénekesnő, aki Schubert ’Ave Máriáját’ …
adta elő.”
Újság , 1933. január:
„… nagy sikert aratott Kánitz Viola, akinek teljesen kiforrott operahangja már
kinőtt a növendékhangversenyek kereteiből.”
Esti
Kurír
1933. június: „Az előadáson operaszámokban Kánitz Viola mutatkozott be, mint
kész énekesnő.”
Mindeközben
sűrűsödtek azok a szereplései is, amelyek nem kapcsolódtak az énekiskolához.
1929-től fellépett a Szociáldemokrata párt néhány rendezvényén, jelentkezett
1930-ban egy filmművész toborzón, izraelita kultúresteken énekelt 1933-tól.
1937-ig még számos zenei esten vett részt, amelyeken főként operarészleteket
adott elő.
1934
októberében a Városi Színház Rigoletto előadásán debütált színpadi szerepben.
Ezt követte 1935 márciusában fellépése a Trubadúrban. Erről így írt az Újság:
„Egy nagyon tehetséges fiatal művésznő fog bemutatkozni Inez szerepében… Az ősszel elhunyt Kánitz Géza leányáról, Violáról van szó, aki már idáig is zajos sikerrel szerepelt a hangversenydobogókon…”
1937
januárjában jelent meg először olyan híradás, amelyben már művésznevét – Vera
Viola – használta. (Könnyen összetéveszthető azokkal a híradásokkal, amelyek a
kor híres német filmszínészének Conrad Veidtnek a lányáról, Vera Vilola
Máriáról számolnak be.)
1938-ban
A víg özvegy kisebb szerepét énekelte ugyancsak a Városi Színház színpadán,
majd a Tosca következett.
1938
áprilisában egy megyei lapban volt utalás arra, hogy korábban Olaszországban
vendégszerepelt. (Ez valószínűsítheti, hogy a közölt fotó őt ábrázolja.)
Hangverseny-fellépései
állandóak voltak egészen 1939 közepéig. Az ezt követő években az OMIKE
Művészakción kívüli művészi jelenléte csak egy két énekestre korlátozódott.
Túlélve
a háború és a Holokauszt borzalmait, 1945 májusában egy a Szociáldemokrata Párt
rendezte gyermekelőadáson lépett színpadra. Ezt követően hangját sűrűn lehetett
hallani a rádióban. Még egy-két fellépése volt 1947–1948-ban, Pécsett.
(1950–1951-ben
híradások jelentek meg arról, hogy az „Állami Operaház Hacsaturján Brigádja”
előadásokat ad, fiatal művészek közreműködésével művelődési házakban. A
fellépők között feltűnik egy Vera Viola név is, de – az életkori különbségek
miatt – nem vagyok meggyőződve róla, hogy ugyanarról a személyről van szó.)
Fel-feltűnik
még a neve 1960-ig az Új Élet híradásaiban, zsidó ünnepek énekes szereplőjeként.
Haláláról
(Weltner Pálné néven) 1985 áprilisában tudósított a Magyar Nemzet.
Képek:
1.) Teszler
(Tihanyi) Tivadar. Színházi Élet, 1922. 24.
2.) Teszler
Tivadar. Délibáb, 1936. 2.
3.) Bajazzok
színpadképe 1930. Operaház Emlékgyűjtemény
4.) Halévy:
A zsidónő. Az OMIKE Művészakció színlapja.
5.) Vera
Viola. Színház, 1947. 2.
6.) Kánitz
Vera. Szinházi Élet, 1934. 13.
7.) Vera
Viola. Wiener Magazin, 1937. Photo Ricoll.
8.) Vera
Viola. Magyar Rádió, 1946.
