120 éve született George Gershwin, aki megismertette a jazzt a komolyzenével

2018. Szeptember 26. / 16:00


120 éve született George Gershwin, aki megismertette a jazzt a komolyzenével

„A jazz az amerikai lélek hangja” – vallotta és ő volt az a zeneszerző, aki a legtisztábban hallotta Amerika hangját. A zenének a mindennapokat kell megszólaltatnia és váratlan harmóniákba rendeznie. A nagy amerikai olvasztótégely muzsikusa volt, aki egy egész operát álmodott színpadra feketékkel, de a jiddis színház volt a legelső és egyik legmélyebb ihletője Kék Rapszódia, az Egy amerikai Párizsban és a Porgy és Bess szerzőjének.


A cári Oroszországból érkeztek az ősei, ő már Brooklynban született a 19. század végnapjaiban, 1898-ban. A szülei sokat költöztek, mert édesapja sokféle vállalkozásba fogott bele, de mindvégig a jiddis színházi élet közelében tudott maradni, alkalomadtán még statisztált is.

Tíz éves koráig nem érdekelte a zene, amíg váratlanul el nem kapta egy dallam, amely megváltoztatta az életét. Hirtelen magával ragadta egy hegedű hangja és a muzsika többé nem engedte el. A zongorát, amelyet a testvérének és későbbi alkotótársának, Ira Gershwinnek vásároltak, ezt követően már elsősorban ő nyúzta. Nyilvános helyeken zenélt, népszerűsített új dallamokat, ezzel kereste a kenyerét már fiatalon: jól ismerte a kortárs new york-i élet „ritmusát”, korán komponálni kezdett, klasszikus zenei műveltséggel, a hétköznapok zenéje iránti páratlan érzékkel és korán népszerű lett.

Első komolyabb munkája a Kék rapszódia volt, a Broadwayn kezdett dolgozni és bejárta a Harlemet, megismerte a fekete közösség „városi népzenéjét”. Első egyfelvonásos operája már a Harlemben játszódik és utolsó nagy sikerét, a halhatatlan Porgy és Bess-t előlegzi.

A ’20-as években, Párizsban „komolyan és elmélyülten” akart zenét tanulni, valami igazit és mélyet, de egyik legfőbb ihletője, Maurice Ravel lebeszélte róla: minek lennél másodosztályú Ravel, ha Gershwinnek első osztályú vagy?- kérdezte állítólag, később a fáma szerint később a már Amerikában élő Schönberg is valami hasonlóval hárította el, hogy fiatal barátját és teniszpartnerét tanítványává fogadja. Egy másik anekdota szerint Ravel, amikor meghallotta, hogy a népszerű Gershwin mennyit keres, arra kérte, hogy inkább ő adjon leckéket neki arról, hogy csinálja. A komoly tanulmányok helyett Gershwin inkább megkomponálta az elbűvölő Egy amerikai Párizsban-t európai benyomásaiból és mindenki így járt jobban.

Dolgozott a Broadwaynek és Hollywoodnak írt filmzenéket, összeházasította a jazzt a klasszikus muzsikával és a kortárs zenével, nemcsak hallotta, de meg is szólaltatta műveiben a kortárs Erőfeszítései az 1935-ös népoperában, a Porgy és Bess-ben csúcsosodtak ki: ez a mestermű kulcsszerepet játszott, fekete szereplőivel az amerikai színpad „deszegregációjában” is, ennyiben Gershwin megelőlegzi az aktív zsidó részvételt a fekete polgárjogi mozgalomban. Ismerői szerint az „ügy” is fontos volt neki, de elsősorban a tehetség, a muzikalitás iránti rajongása vonzotta a Harlembe.

És akkor még egy szót sem szóltunk a Summertime-ról:

„Amerika hangját”. Az igazi zenének mindig saját idejéből és a kortársi világból kell kinőnie. Az én világom Amerika és időm a jelen” – hirdette. Nem volt még 39, amikor váratlanul, hónapok alatt elvitte egy agydaganat. Emlékkoncertjén Otto Klemperer vezényelte műveit.

Ez a saját jelenétől lenyűgözött, az élet minden rezdüléséből inspirációt merítő, korán elhalt zsidó fiatalember, akit mesterei nem hagytak „komolyan” továbbtanulni, hogy el ne rontsák bámulatosan eredeti tehetségét, egyike lett a legnagyobb amerikai klasszikusoknak.

Már több, mint 81 éve halott és ma lenne 120 éves.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek