Bokor Gabriella: A hegedűkirály titka

2024. Január 17. / 14:06


Bokor Gabriella: A hegedűkirály titka

Csodagyerekből ritkán lesz csodafelnőtt, de néha erre is van példa: az 1875-ben Bécsben született Fritz Kreisler tízévesen elvégezte a Bécsi Konzervatóriumot, tizenkét évesen megnyerte a Párizsi Conservatoire első díját, néhány évvel később pedig a világ legkeresettebb és legjobban fizetett hegedűművésze lett – és az is maradt évtizedeken át. Közben pedig volt egy kis titka, amit szórakozásnak vagy játéknak is nevezhetünk, és amivel hosszú időn át – mondjuk így – bolondot csinált a zenekritikusokból.

A Galíciából származó és Bécsben letelepült Kreisler családban szinte mindenki játszott valamilyen hangszeren. A négyéves kis Fritzet kiváló amatőr hegedűs orvos édesapja kezdte tanítgatni, és később is támogatta a „csodagyerek-karriert”, de arról, hogy fia orvosi diplomát szerezzen, nem mondott le. Fritz egy ideig járt a bécsi orvosi egyetemre, ahol a nagyhírű sebészprofesszor, Theodor Billroth – maga is kiváló amatőr hegedűs és zongorista – azt javasolta, hogy maradjon mégis inkább a hegedűnél, orvosnak ugyanis pocsék lenne.

Billroth nem tévedett a tanítványát illetően: jöttek sorban a koncertek a legjobb zenekarokkal a legpatinásabb koncerttermekben, a turnék, és a lemezszerződések. Évi kétszázhatvan koncert volt az átlag, Kreisler, a „Hegedűkirály”, aki nem csak zseniális előadó, de kis szalondarabokat is komponál, a közönség kedvence lett. Amerikai feleségével, egyúttal menedzserével, Harriettel, hol New Yorkban, hol Berlinben éltek, 1939-ben azonban, amikor származása miatt ő is feketelistára került, végleg New York-ban telepedtek le. 

Kreislerről köztudott volt, hogy szenvedélyesen gyűjti a régi kéziratokat, és sok feledésbe merült barokk darabot is játszik a koncertjein. Hol egy addig ismeretlen Vivaldi hegedűversennyel lepte meg a közönséget, hol egy frissen felfedezett Couperin menüettel, egyre-másra ásta elő az ismeretlen barokk darabokat.  Különösen gyakran játszotta az olasz barokk szerző, Gaetano Pugnani Praeludium és Allegro című darabját, amit 1935-ben az akkor tizenkilenc éves Yehudi Menuhin is műsorra tűzött egy New York-i beszélgetős koncerten. Menuhin Kreislert és a híres zenekritikus Olin Downes-t is meghívta, utóbbi pedig a koncert után szeretett volna belenézni az eredeti Pugnani kéziratba. – Dehát nincs semmiféle kézirat, ezt én írtam, meg a többit is, az összes Vivaldinak, és Dittersdorfnak, és Couperinnek tulajdonított darabot – mondta keresetlen egyszerűséggel Kreisler, majd gratulált Menuhinnak a remek előadáshoz.

Az ügy akkora hullámokat vert, hogy még a New York Times címoldalára is felkerült. Jogosan, hiszen a sajtó évtizedeken át készpénznek vette a barokk felfedezéseket, pedig a darabok magukon viselték a késő romantika stílusjegyeit, ráadásul Kreisler kifejezetten romantikus előadásmódja is gyanút kelthetett volna. Szégyellte is magát több kritikus, hogy nem igazán értő és figyelő füllel hallgatta a koncerteket, és hagyta magát megvezetni. Az esethez Kreisler annyi kommentárt fűzött, hogy évekkel korábban, amikor bővíteni akarta a koncertrepertoárját, nem találta volna helyénvalónak és ízlésesnek, hogy túl sok darab mellett szerepeljen szerzőként a neve a műsorban….

Bármilyen magasra is csaptak a hullámok, a botrány hamar elült, a Hegedűkirályt ugyanis őszinte és mély szeretet vette körül. És ez nem csak színpadi pályafutásának szólt, hanem a nagy szívének is: Kreisler volt korának egyik legjelentősebb adományozója. Amint elkezdett jól keresni, segítette a fiatal zenészeket, az elszegényedett kollégákat, az árvákat, a természeti katasztrófák áldozatait. Szülővárosát, Bécset mindkét világháború után kivételes nagyvonalúsággal támogatta. Küldött pénzt, ruhát, élelmiszert, gyógyszert Bécsbe, sőt még Berlinbe is, nem felejtve az ott töltött éveket. 1949-ben elárvereztette híres könyvtárát, és a mai értékén mintegy 1,5 millió eurós bevételt a New York-i Lennox kórháznak és gyerekeket segítő alapítványoknak adományozta. Hetvenhét évesen pedig úgy döntött, hogy teljes zenei hagyatékát – benne olyan értékes kéziratokat, mint Brahms Hegedűversenye – a Library of Congress-nek ajándékozza. Ők kapták meg kedvenc hegedűjét, az 1733-ban készített Guarnerius del Gesù-t is, amin több, mint húsz évig játszott. 

Nyolcvanhét évesen halt meg, temetésére a felesége, az akkor kilencvenhárom éves Harriet – akivel imádták egymást – már túl gyenge volt elmenni, ezért az egyik búcsúztató idézte az asszony gyakori mondását: „Ha Fritz rendesen gyakorolt volna, nagy zenész lehetett volna belőle”.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Mazsihisz hírek
Holokauszt emléknap Sátoraljaújhelyen
2024. Szeptember 20. / 12:16

Holokauszt emléknap Sátoraljaújhelyen