Pipadomborműben zongorázik tovább Seress Rezső

2019. Szeptember 11. / 14:21


Pipadomborműben zongorázik tovább Seress Rezső

Szerző: Kácsor Zsolt

A világhírűvé vált Szomorú vasárnap zeneszerzője, Seress Rezső tiszteletére a Kispipa Vendéglő bejárati falára került Mihajlo Kolodko új szobra. 


Az Ungvárról származó, jelenleg Vácott élő Mihajlo Kolodko képzőművész az erzsébetvárosi önkormányzat segítségével több köztéri alkotást helyezett el a kerületben, többek között egy, a Rejtő Jenő tizennégy karátos autóját megörökítő szobrot, egy játszótéren pedig Noé bárkáját. A művész legutóbbi alkotása az Akácfa utcán kapott helyet, a Kispipa Vendéglő falán, hiszen itt zongorázott annak idején Seress Rezső. 

IMG_20190910_152835.jpg

A zenész 1889. november 3-án született Budapesten Spitzer Rudolf néven, s egész életét – leszámítva néhány vidéken töltött évadot és a munkaszolgálatot – a fővárosban élte le. 1925-ben született első szerzeménye, a Még egy éjszaka..., amelyet országszerte megkedveltek és több lemezfelvétele is készült. A jó humorú, apró termetű (alig 156 centis) „kis Seress” a korabeli Pest egyszemélyes intézménye lett, akinek kedvéért olyan hírességek ültek be a vendéglőkbe, mint a perzsa sah, a walesi herceg, Arthur Rubinstein, Arturo Toscanini, Benjamino Gigli, Spencer Tracy, John Steinbeck és Otto Klemperer. 

Világhírűvé az 1935 körül keletkezett Szomorú vasárnap című dalával vált, amelyet az újságíró Jávor László versére írt. A Szomorú vasárnap szövegét 28 nyelvre fordították le, angolul Gloomy Sunday címmel, s repertoárján tartotta többek között Louis Armstrong, Bing Crosby, Paul Robeson, Ray Charles, Maurice Chevalier és Josephine Baker.Seresst 1944-ben munkaszolgálatra vitték. Életét a sok szenvedés után egy német katonatisztnek köszönhette, aki többször hallotta játszani, ezért bújtatta és papírokkal látta el. Hazatérése után ott folytatta, ahol abbahagyta: a Kulacsban, pedig ekkor már gazdag ember volt. 

Az ötvenes évek elejétől egészen haláláig a Kispipában játszott, nem is maradt más választása, mivel a Rákosi-korszak kultúrpolitikája túlzottan dekadensnek ítélte, és indexre tette dalait. A hatvanas évek elejétől egyre jobban érzékelte, hogy az ő egyszerű, sallangmentes előadásmódja egy letűnt világot idéz, és nem tud megfelelni a megváltozott zenei ízlésnek. 1968. január 11-én az egyre mélyebb depresszióval küzdő Seress kiugrott lakása ablakán, bár akadnak, akik szerint csak megszédült a redőny szerelése közben.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
A szabadság, mint munka: Rajk Lászlóról
2019. Szeptember 12. / 16:40

A szabadság, mint munka: Rajk Lászlóról

Kommentek