Könyvajánló – Schatteles Tibor: A temesvári zsidóság. Történelmi távlatkép

2021. December 05. / 18:14


Könyvajánló – Schatteles Tibor: A temesvári zsidóság. Történelmi távlatkép

Schatteles Tibor a Temesváron élő zsidó kisebbséget mutatja be könyvében, de a városban élő többnemzetiségű (román, német, magyar, zsidó, szerb) társadalom modern szocio-históriai alakulásának vizsgálatát is elvégzi.  Alaposan dokumentálja a zsidók releváns szerepét Temesvár fejlődésében a városi zsidóság őstörténetétől kezdve egészen a II. világháborút követő időszakig. Darvas Boróka ajánlója az Erdélyi Krónika oldalról.

Elsősorban zsidó nézőpontból közelít a témához, de általános történelmi perspektívákkal is gyakran találkozunk. A könyv emlékezés, leletmentés, dokumentálás és történetírás is egyben az utóbbi 300 évről. Schatteles Tibor nem történész, közgazdasággal és matematikával foglalkozott, mégis elbeszélő jellegű történetírásában felhasználja a történészek elérhető munkáit (hivatásosokét és amatőrökét egyaránt), minden forrásértékű dokumentumot (leveleket, útleírásokat, személyes emlékezéseket), még saját tapasztalataival is színesíti a város történetét. Talán éppen elbeszélő jellege miatt, néhol a források feltüntetése elmarad. Habár a szerző temesvári születésű magyar-zsidó, A temesvári zsidóság c. könyvét angolul írta meg, hogy a világban szanaszét szóródott emberek is megértsék. Nikowitz Oszkár fordította, a Múlt és Jövő Könyvkiadó gondozásában jelent meg 2020-ban.

temesvári-zsidóság-cikkbe.jpg

A könyv fejezetei korszakokat jelölnek. A szerző miután bevezet a könyv megírásának motivációiba és módszereibe, a második fejezetben Temesvár városának történelmével folytatja, amikor a zsidókról még igen keveset lehetett tudni. A zsidó közösség legelső nyomát a török kor idején, 1552-1716 körül lehet fellelni a forrásokban. A török hódítások idején kevés zsidó élt a városban, egy részük mind elmenekült északra, de akik ott maradtak, Temesváron és a körzetének nyugati felében lévő mezővárosokban hozhattak létre tartós közösségeket. Státuszuk ekkor még bizonytalan volt, folyamatos háborgatásnak voltak kitéve. A szerző a harmadik fejezetben a Habsburgok idején, 1716-tól 1782-ig terjedő periódusban vizsgálja Temesvár zsidó közösségét. Az osztrák uralom első évtizedeiben kényelmes sorsuk volt a zsidóknak, Mária Terézia uralkodása alatt azonban nem volt jó Temesváron sem, ugyanis őket tették felelőssé a birodalom kudarcaiért és katonai vereségeiért. Habár létszámuk csekély (200-300), gazdasági jelentőségük annál jelentősebb volt a város és a környék fejlődése szempontjából. A magyar királyság igazgatása alatt (1782-1849) békésebb idők vártak a zsidókra. Hasznossá kívánták tenni őket az állam számára, de nem adtak egyenlő jogokat nekik.

Az ötödik fejezet 1848-49-et és következményeit veszi górcső alá. A forradalom új korszak kezdetét jelentette a zsidók számára, a polgári egyenlőség elérésében reménykedtek, azonban a dolgok másként alakultak Magyarországon. Ha a polgári egyenlőség nem is volt lehetséges, az oktatás szárnyalt Temesváron: a hatóságok szorgalmazására zsidó iskolák létesültek. A hatodik fejezet 1867-től az első világháborúig terjedő időszakot öleli fel. Az Osztrák–Magyar Monarchia javulást hozott a temesvári zsidók státusára, eljött a jogi egyenlőség korszaka. A két világháború közötti időszak képezi a hetedik fejezetet, amire leginkább a gazdasági fejlődés jellemző, ugyanakkor ez a periódus az utolsó békés állapot a zsidóság történetében, ugyanis 1940 közepén már az első zsidótörvény korlátozta a zsidók életét. A nyolcadik fejezet az általános történelmi nézőpont mellett a temesvári zsidók életét korlátozó intézkedéseket mutatja be a fasiszta diktatúra és a második világháború alatt.

Habár több intézkedést hoztak a zsidók ellen, Temesváron és környékén nem volt tömeges deportálás, sőt, még a kötelező munkaszolgálatot is könnyebb volt elviselni, mint máshol.

A könyvből egyértelműen kiderül, hogy Romániában is tombolt az állami antiszemitizmus, amelynek következtében jogkorlátozó intézkedések sorát léptették életbe. Először a zsidók vagyonát próbálták megszerezni: megvonták a zsidóktól a hatósági engedélyeket, majd később kizárták őket a különböző foglalkozásokból. Ennél jelentősebb zsidóellenes lépés volt a falusi zsidó tulajdon kisajátítása. Később „románosító komisszárokat” küldtek zsidó tulajdonú vállalatokhoz, kizárták a zsidó tanárokat a nem zsidó iskolákból, majd a zsidó ügyvédeket is kizárták a jogi és törvényszéki kamarákból, ipari és kereskedelmi egységekből is elbocsátották a zsidó személyeket. A falusi ingatlanok elkobzása után kisajátították a városi ingatlanokat is. A könyv utolsó fejezete a második világháború utáni időket szemlézi. Temesvár zsidóságát nem pusztította el a holokauszt és a háború alatti veszteségei is minimálisak voltak. Azonban zsidó népessége jelentősen csökkent. 1941-ben összeírt 11 780 zsidó a város lakosságának 10-11%-át tette ki, majd 1956-ra a zsidók száma 7000 alá csökkent, miközben a város lakossága 140 ezerre nőtt. 1978-ban már csak 1799 zsidó maradt a városban.

(Címlapkép: a gyárvárosi zsinagóga Temesváron. Forrás: Fortepan)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
„Mi nem győzködünk másokat az igazunkról"
Zsidó világ
Ünnepélyes Ros Hásánái program a Rumbachban