Binjomin rabbi: Mit jelképez ros hásáná három imája?

2024. Szeptember 27. / 09:19


Binjomin rabbi: Mit jelképez ros hásáná három imája?

– Hogyan lehet elérni a tökéletes megtérést? A Zohár szerint mi a baj azokkal , akik a nagyünnepi imáikon csak maguk számára kérnek? – többek között ezek a kérdések kerülnek szóba az Omek magazin legújabb, ünnepi számában, amelynek szerzője Szántó-Várnagy Binjomin, a Bét Jehuda körzet rabbija.

A következő héten köszönt ránk ros hásáná, a zsidó újév, melynek hagyományos szimbolikája három fogalom körül forog: Málchujot [királyságok], Zichronot [emlékezések], és Sofárot [sófárhangok]. Ahogyan a Talmud megfogalmazza: 

„Mondjatok előttem Ros Hásánákor Málchujotot, Zichronotot és Sofárotot. Málchujot – azért, hogy királlyá tegyetek magatok felett. Zichronot – azért, hogy az emléketek felemelkedjen előttem a jóra. És mivel? A sófárral.” (Ros Hásáná 16a) 

Furcsa tanítás: három témáról ír, de csak az első kettőt magyarázza meg. Ugyanakkor az első kettőben szimmetria is megjelenik: a királlyá koronázással mintegy mi teszünk a Teremtőért, az emlékezés által pedig Ő tesz miértünk.

Amikor a Zichronot kapcsán emlékezésről szólunk, azt nemcsak úgy értjük, hogy az Örökkévaló emlékezik ránk – hiszen Őelőtte nincsenfelejtés –, hanem a mi megújulási számvetésünknek is része az, amikor mi felidézzük emlékeinkben az elmúlt év sikereit és kudarcait. Ez az újévi időszak elméleti, intellektuális aspektusa. Ugyanennek az érzelmi megfelelője a sófár megtérésre inspiráló hangja.

A Sofárot és a Zichronot szakaszai tehát elsősorban értünk szólnak, a bennünk rejlő értelem és érzelem alapján. 

A Málchujot azonban már kilép ebből a belső világból, és a Teremtő felé mutat. Ez emlékeztethet minket a Zohár híres, kritikus – és sokak által vitatott – tanítására:

„Ők nem azok, akikről a Tóra ezt írja: ’hős emberek, Istenfélők, igaz emberek, megvesztegetés gyűlölői.’ (Mózes 2., 18:21) Hanem mind kiabálnak imáikban Jom Kipurkor, mint a kutyák: ’adj [háv], adj nekünk ételt, megbocsátást, engesztelést és életet, írj be minket az életre!’ 
És ők kemény lelkűek, mint a kutyák, mint a világ népei, akik kiáltanak Őhozzá, és nincsen bennük szégyenérzet. […] Ők a ’gyülevész nép’ (Mózes 2., 12:38), akik minden jót, amit tesznek, saját magukért teszik.” (Tikuné Zohár 22a) 

Ez a szakasz arra tanít minket, hogy a nagyünnepi imáinkban elsősorban ne saját magunkra gondoljunk, hanem a Teremtő dicsőségére.

Ezért is találjuk azt, hogy mind a ros hásáná, mind a jom kipur napján mondott Ámidá imánkban a fő hangsúly nem azon van, hogy mi mit kérünk magunknak, hanem azon, hogy a Teremtő dicsősége számára azt kérjük, hogy mihamarabb jöjjön el az az idő, amikor az Ő Királysága az egész világon nyilvánvalóvá válik. 

A valódi célunk ezen a világon sosem lehet az, hogy saját magunknak szerezni, venni tudjunk – csak az, hogy mi mit tudunk hozzátenni. 

Ez alapján azt mondhatjuk, hogy a ros hásáná napján mondott Muszáf ima három szakaszából a Málchujot [Királyság] az, ami a központi helyet elfoglalja, míg a Zichronot [Emlékezések] és Sofárot [Sófárhangok] fejezi ki az ember felkészülését erre az ideális helyzetre. 

Forrás: Orti.hu/Omek magazin

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
„A haláltól indultunk és az élethez jutottunk el”
Zsidó világ
Hogyan legyünk szentek? – Jó szombatot!