Binjomin rabbi: Hogyan szolgálhatjuk a Teremtőt?

2025. Március 07. / 10:04


Binjomin rabbi: Hogyan szolgálhatjuk a Teremtőt?

Mi a leggyakrabban ismétlődő fogalom a Szentély fejezeteiben és miért? Milyen tárgyakhoz kapcsolódik és milyen rendszert alkotnak? Hogyan helyes megemlékeznünk Ámálék támadásáról és hogyan tudjuk a kapcsolódó micvákat teljesíteni? Ezekre a kérdésekre keres magyarázatot Szántó-Várnagy Binjomin, a Bét Jehuda körzet rabbija az Orti.hu oldalon megjelenő Omek magazin e heti számában.

A Tóra a világ teremtésével kezdődik. Ezek a hetekben azonban egy új teremtésről olvashatunk: a szentség teremtéséről. 

A múlt héten megkaptuk a Szentély építésének parancsát, az eszközeit, és ezen a héten a kohénok öltözékét is. 

Egy kifejezés, ami feltűnően gyakran jelenik meg ezekben az olvasmányokban: támid, melynek jelentése: állandó, örök. 

Több különböző téma kapcsán is áll: a színkenyér [lechem pánim] (25:30), a menóra lángjai [nér támid] (27:20), a napi kétszeri rendszeres áldozat [korbán támid] (29:38), és más, a főpap öltözetével kapcsolatos helyeken. 

A Szentély felépülése után a Szentélybeli szolgálatról, áldozatokról fogunk tanulni Mózes 3. könyvében, és ott olvashatunk az oltár állandó tüzéről is [és támid] (6:6), melynek állandóan készenlétben kell állnia, még akkor is, amikor éppen nem mutatnak be semmilyen áldozatot. Rási a menóra lángjainak meggyújtása kapcsán megmagyarázza, hogy nem mind arany, ami fénylik. Egyáltalán nem minden állandó, amire a Tóra a támid szót használja: 

„Az, hogy minden este meggyújtották, már támidnak nevezhető. Ugyanúgy, ahogyan a mindennapi áldozatot is így nevezzük, pedig az is napról napra történt. […] De a színkenyér kapcsán említett támid szombattól szombatig tartott.” (27:20) 

Mindebből azt tanuljuk, hogy kétféle támid létezik, és a Tóra mindkettőt ugyanazzal a szóval illeti. Az egyik valóban állandó, szünet nélküli. Ilyen a színkenyér, valamint a később szereplő állandó tűz [és támid], ami az oltáron égett. A másik azonban magyarul inkább a rendszeres szónak felel meg. Ilyen a menóra lángja és a mindennapi áldozat.

Mit szimbolizál ez a kétféle állandóság: a valóságos és a rendszeres? A választ olvassák el Binjomin rabbi írásában az Omek magazin legfrissebb számában.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Holokauszt
Hírességek találkozása holokauszt túlélőkkel
Zsidó világ
A csend vigasza és a gyász némasága – Békés szombatot!
Közélet
Winkler Miksa is megkapja a Radnóti Miklós-díjat