Binjomin rabbi: A közösségi vezető demokratikus megválasztásáról

2025. Március 21. / 10:02


Binjomin rabbi: A közösségi vezető demokratikus megválasztásáról

– Mit tanulhatunk a jó vezetőről Becálél, a Szentély építője kapcsán? Hogyan dönt közösen a nép és az Örökkévaló a kiválasztandó király személyéről? Ki volt a lizsenszki rebbe, akinek a jorcájtját ezen a hétvégén több ezren ünneplik? – többek között e kérdésekre ad magyarázatot Szántó-Várnagy Binjomin, a Bét Jehuda körzet rabbija az Orti.hu oldalon megjelenő Omek magazin legfrissebb számában.

A Szentély építésének folyamata során ismerjük meg Becálélt, a tökéletes mesterembert: 

„És mondta Mózes Izrael fiainak: lássátok, az Örökkévaló név szerint hívta Becálélt, Uri fiát, Chur fiát, Jehuda törzséből. És megtöltötte őt isteni szellemmel – bölcsességgel, megértéssel és tudással, és mindenféle mesterséggel” (Mózes 2., 35:30-31) 

Noha itt Mózes szinte szóról szóra ugyanazt adja tovább, amit az Örökkévalótól korábban kapott (ld. 31:2-3), a talmudi Bölcsek mégis jelentős újdonságot tanulnak szavaiból: 

„Nem állítunk vezetőt [párnész] a közösség élére, csak a közösséggel egyeztetve.” (Beráchot 55a)

(...) Ha a Teremtő „név szerint hívta” Becálélt, ahogyan a Tórában áll, akkor miféle választási lehetőségről beszélhetünk még ezek után?

Vajon elképzelhető, hogy a nép felülbírálja Mózes és a Teremtő döntését?

Amikor az Örökkévaló bejelenti Becálél személyét Mózesnek, a „lásd” szót használja. Hasonlóan, amikor ezt Mózes a nép számára továbbadja, a „lássátok” szó szerepel. Rási (és a Bách) ezt így értelmezik: készítsd elő a szívedet, tedd a szemedet a dologra. Hasonló kifejezést javasol a Neciv is, aki szerint a „látás” mélyebb jelentése: „elmélyült vizsgálat” [hitbonenut]. 

Eszerint nem feltétlenül volt szó ennél a vezetőválasztásnál valóságos döntésről, hiszen a végeredmény mintegy „előre el volt döntve”. Viszont a nép kapott egy lehetőséget, hogy „elmélyüljön”, hogy közelebbről is megismerje Becálélt, és lássa azt a különleges bölcsességet, amit a Teremtőtől kapott.

Ennél forradalmibb magyarázatot ad Rav Kook (aki egyébként a fentebb említett Neciv egyik közeli tanítványa is volt). Ő azt az alapvető kérdést fogalmazza meg, hogy mit láthat a nép Becálélben, amit a Teremtő nem látott benne? 

Hogyan lehetséges az, hogy a Teremtő szerint ő a tökéletes vezető, a nép szerint azonban nem? 

Úgy, hogy a Teremtő a belső tökéletességet vizsgálja: a bölcsességet, az emberi minőséget, érzékenységet. A jó vezetőnek azonban a többi emberrel is meg kell találnia a közös hangot. 

Természetesen a Teremtő ezeket is tökéletesen ismeri. Dönteni azonban erről már maguknak az embereknek kell. Azáltal, hogy ebben a döntési folyamatban részt vesznek, saját magukat is mintegy átformálják, és előkészítik a megfelelő összhangot, amire majd szükség lesz a közös munkához.

Binjomin rabbi okfejtését teljes terjedelmében az Omek magazinban olvashatják el.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek