Binjomin rabbi: A közösségi vezető demokratikus megválasztásáról

2025. Március 21. / 10:02


Binjomin rabbi: A közösségi vezető demokratikus megválasztásáról

– Mit tanulhatunk a jó vezetőről Becálél, a Szentély építője kapcsán? Hogyan dönt közösen a nép és az Örökkévaló a kiválasztandó király személyéről? Ki volt a lizsenszki rebbe, akinek a jorcájtját ezen a hétvégén több ezren ünneplik? – többek között e kérdésekre ad magyarázatot Szántó-Várnagy Binjomin, a Bét Jehuda körzet rabbija az Orti.hu oldalon megjelenő Omek magazin legfrissebb számában.

A Szentély építésének folyamata során ismerjük meg Becálélt, a tökéletes mesterembert: 

„És mondta Mózes Izrael fiainak: lássátok, az Örökkévaló név szerint hívta Becálélt, Uri fiát, Chur fiát, Jehuda törzséből. És megtöltötte őt isteni szellemmel – bölcsességgel, megértéssel és tudással, és mindenféle mesterséggel” (Mózes 2., 35:30-31) 

Noha itt Mózes szinte szóról szóra ugyanazt adja tovább, amit az Örökkévalótól korábban kapott (ld. 31:2-3), a talmudi Bölcsek mégis jelentős újdonságot tanulnak szavaiból: 

„Nem állítunk vezetőt [párnész] a közösség élére, csak a közösséggel egyeztetve.” (Beráchot 55a)

(...) Ha a Teremtő „név szerint hívta” Becálélt, ahogyan a Tórában áll, akkor miféle választási lehetőségről beszélhetünk még ezek után?

Vajon elképzelhető, hogy a nép felülbírálja Mózes és a Teremtő döntését?

Amikor az Örökkévaló bejelenti Becálél személyét Mózesnek, a „lásd” szót használja. Hasonlóan, amikor ezt Mózes a nép számára továbbadja, a „lássátok” szó szerepel. Rási (és a Bách) ezt így értelmezik: készítsd elő a szívedet, tedd a szemedet a dologra. Hasonló kifejezést javasol a Neciv is, aki szerint a „látás” mélyebb jelentése: „elmélyült vizsgálat” [hitbonenut]. 

Eszerint nem feltétlenül volt szó ennél a vezetőválasztásnál valóságos döntésről, hiszen a végeredmény mintegy „előre el volt döntve”. Viszont a nép kapott egy lehetőséget, hogy „elmélyüljön”, hogy közelebbről is megismerje Becálélt, és lássa azt a különleges bölcsességet, amit a Teremtőtől kapott.

Ennél forradalmibb magyarázatot ad Rav Kook (aki egyébként a fentebb említett Neciv egyik közeli tanítványa is volt). Ő azt az alapvető kérdést fogalmazza meg, hogy mit láthat a nép Becálélben, amit a Teremtő nem látott benne? 

Hogyan lehetséges az, hogy a Teremtő szerint ő a tökéletes vezető, a nép szerint azonban nem? 

Úgy, hogy a Teremtő a belső tökéletességet vizsgálja: a bölcsességet, az emberi minőséget, érzékenységet. A jó vezetőnek azonban a többi emberrel is meg kell találnia a közös hangot. 

Természetesen a Teremtő ezeket is tökéletesen ismeri. Dönteni azonban erről már maguknak az embereknek kell. Azáltal, hogy ebben a döntési folyamatban részt vesznek, saját magukat is mintegy átformálják, és előkészítik a megfelelő összhangot, amire majd szükség lesz a közös munkához.

Binjomin rabbi okfejtését teljes terjedelmében az Omek magazinban olvashatják el.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Izrael védelmében
Feldmájer Péter: Vajon kinek vannak őrült ötletei?
Zsidó világ
Megérkezett Budapestre a pészahi macesz
2025. Március 04. / 11:29

Megérkezett Budapestre a pészahi macesz