1939-ben, az első
két zsidótörvényt követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési
Egyesület) - a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben - a
fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára
létrehozta a Művészakciót. Ebben a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március
19-ig 550 színész, énekes, zenész, táncos, festő, szobrász, író jutott
lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.
E hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy művészt az akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül.
A „Kékszakállú
herceg vára” első bemutatóját 1918 novemberében Kodály Zoltán méltatta a Nyugat hasábjain. Cikkét, de inkább mini
tanulmányát így fejezte be:
„Talán először
történt tavaly, a táncjáték előadásakor, hogy egy becsületes művész nekilátott
egy becsületes műnek, a karmesterek szokott vállveregető attitude-je nélkül: és
a Bartók-zene talán először csendült fel úgy, amint elgondoltadott. Most ez a
’csoda’ megismétlődött s bizonyára minden alkalommal többen fedezik majd fel,
hogy ez a zene nem is olyan érthetetlen. Gyönyörűen helytálltak az
énekszerepekben Haselback Olga és Kálmán Oszkár. Produkciójukat csak akkor
méltányoljuk teljesen, ha meggondoljuk, hogy egy új stílus hagyománynélküli
előadásmódját részben maguknak kellett megalkotni.”
Kálmán Oszkár
1887-ben született. Énekelni Lugos városka dal- és zeneegyletében kezdett, egy
egri dalosünnepen nyert aranyérmet. Énektanulmányai után, amelyeket részben
Budapesten, részben külföldön végzett, az Operaház tagja lett. 1913
novemberében az Újság, beszámolva
arról, hogy „hosszabb szünet után a Hamletet adják” megemlítette Kálmán Oszkár
nevét, hozzátéve, hogy először szerepelt. „Hangja kellemes csengésű, elég
nagynak látszó basszus. Megfelelő vezetés mellett azt hisszük, használható
énekes lesz” – fogalmazott az újság.
Gyorsan jöttek
egymás után a kitűnő szerepek: először Szarasztro a Varázsfuvolából, majd
Verdi, Mozart, Wagner, Puccini operák vezető basszus szerepei.
1927-ben a
berlini Staatsoper szerződtette, melynek akkor Ottó Klemperer volt a vezetője.
Innen két év múlva tért vissza Budapestre. A következő éveket így összegezte az
Operaélet 1992-ben, egy rá emlékező
cikkben:
„Egyik nap
Ozmin, a másik nap Az istenek alkonya Hagenja; a Faust Mefisztója s a Sába
királynője Főpapja … (Minden „lehetséges” főpapot elénekelt, hisz ez a szerep
basszus hangot követel, ahol előfordul!) Egyik nap a Don Carlos II. Fülöp
királya, a másik nap a Lohengrin vagy az Aida Királya… (Mert azok is,
rendszerint basszusok!)”
Húsznál több
nagy szerepet és kétszer annyi kisebbet mondhatott magáénak, ami óriási
repertoárt jelentett.
1940
szeptemberében az Újság hosszú
cikkben búcsúztatta el Kálmán Oszkárt az Operaház színpadától. Ennek valódi
okáról a cikk szemérmesen hallgatott, de az akkori olvasók számára világos
állásfoglalásként ír:
„A kiváló
basszista pompás hangjának és képességeinek töretlen birtokában természetesen
nem szakítja meg kapcsolatát a zenei közönséggel […] Remélhetőleg ezen túl is
lesz bőven alkalom arra, hogy Kálmán Oszkár sokoldalú, gazdag művészetében
gyönyörködhessünk.”
A
továbbiakban, egészen 1944-ig szinte kizárólag az OMIKE Művészakció műsorában
szerepelhetett. A Goldmark-terem színpadán is rengeteg szerepet énekelt, sokat
játszott. Csak példaként: 1940-ben Beethoven Fidelioja, 1941-ben Mozart,
Puccini, Rossini operái, 1942-ben az előbbiek mellett Goldmark Sába királynője,
Verdi operák, 1943-ban Donizetti, D’Albert és újabb Verdi operák, 1944-ben
Gounod Faustja.
1945-ben visszakerült
az Operához, melynek 1947-ben örökös tagjává választották. 1949-ben vonult
nyugalomba. Szerepköre az operairodalom teljes basszus repertoárját felölelte. 1971-ben
hunyt el.
Így nyilatkozott korábban, az 1932-33-as Zsidó Évkönyvben: „Önérzetes zsidónak érzem magam és nincs az az anyagi vagy erkölcsi előny, amelynek kedvéért zsidóságomból engednék. Ezt nem azért mondom, mintha valamilyen dicsérendő dolognak tartanám és a zsidóságomból való engedést úgy érteném, hogy mindenütt és minden alkalommal önérzetesen vallom magamat zsidónak és ebből a kifelé is megmutatott önérzetes zsidóságomból nem vagyok hajlandó engedni …”
Képek:
1) Fényszóró 1945. december 5.
2) Portré, 1928. Magyar Állami Operaház Emlékgyűjteménye
3) A Sába királynőjében Magyar Állami Operaház Emlékgyűjteménye
4) Portré (Angelo) Magyar Állami Operaház Emlékgyűjteménye