Mein Kampf történelemórán?

2009. December 06. / 23:15


Mein Kampf történelemórán?

Lampé Ágnes írása / Forrás: 168 óra


Mit tegyen a történelemtanár, ha egy budapesti iskola 14 éves diákja óráról órára feláll, és az osztály előtt közli: minden, amit osztálytársai a II. világháborúról és a zsidók kiirtásáról hallanak, hazugság. Ő ugyanis nagyapjával Hitler Mein Kaimpf-ját olvassa, és jól tudja: az igazság abban a könyvben olvasható.



Az eset valós.

Történelemóra, a téma – egyebek mellett – a második világháború zsidóüldözései. A tanár haláltáborokról, meggyilkoltakról, nehezen kibeszélhető eseményekről magyaráz a diákoknak a főváros egyik elitnek mondható általános iskolájában. Ekkor az egyik nyolcadikos diák magabiztosan feláll és az osztály előtt közli a tanárral: mindez egyáltalán nem így történt. Nagyapjával ugyanis minden nap az igazi „forrást” olvassák: Adolf Hitler Mein Kampf-ját. Az igazságot szerinte ugyanis csak onnan lehet megérteni.

A tanár próbálja kezelni a helyzetet, de a következő órán az incidens megismétlődik. És a következőn, majd az azt követőn is.

S hogy mi ilyenkor a korrekt és szakmailag követendő álláspont?

Kerestük az Országos Közoktatási Intézetet, ahol tájékoztattak, ez nem az ő szakterületük, mert elméleti kérdésekkel, kutatásokkal foglalkoznak. Ajánlották viszont az Országos Pedagógia Szolgáltató Intézetet, mint konkrét, egyedi és problémás ügyekben illetékes szervet.

– Mi inkább a szaktanácsadókat szervezzük, magunk régen nem tanítunk, a mostani iskolai életet nyugdíjasként nem ismerjük. Ez viszont nagyon mai probléma – mondja Dombrády Éva, az intézet vezető szakértője. – Szakembert sem tudok ajánlani, nem ismerek ilyet. Amúgy sem hiszem, hogy a problémát a történelemtanárnak kell megoldania, ez sokkal inkább osztályfőnöki feladat.

Néhány telefon, és eljutunk Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézethez. A problémát alaposan végigbeszéljük Árkosiné Gáspár Máriával, az intézet tanácsadójával, aki később, nyilatkozatát „tartalmi eltérésekre” hivatkozva visszavonta. Bár kértük, jelezze, melyek ezek, a válasz elutasító volt.
„Ennek a cikknek a megjelentetéséhez nem járulok hozzá. (Már csak a tovább viták elkerülése végett sem.)” – közli e-mailjében Árkosiné Gáspár Mária.

Folytatjuk hát a keresést. Így jutunk el egy gyakorló tanárhoz, Dr. Szebedy Tashoz, a Városmajori Gimnázium igazgatójához.

– Ez a két ismeretvilág között ingadozó kamasz valószínűleg az igazságot keresi, miközben gondolkodását az esetleg elfogult családi környezet befolyásolja. Egy 14 éves gyereknél életkori sajátosság, hogy a felnőtt világ információival szemben kritikus, hisz saját identitását keresi. A korai serdülőkorban jellemző, hogy az én-állapot külső értékeléshez kötődik – mondja Dr. Szebedy Tas.

Az igazgató hozzáteszi: a tanárral való szembefordulás ebben az életkorban gyakran előforduló pedagógia helyzet, amit az oktatónak kell megoldani, miközben a gyereket is meg kell értenie. Számára ekkor a kortársak véleménye a meghatározó. A tanárnak pedig egy lehetőség, hogy kompetenciáját bizonyítsa, és így pozitívan hasson a gyerek nevelésére.

– Nem kell vele az osztály előtt szembeszállni, azt érdemes neki mondani, Pistike, nagyon érdekel a gondolatmeneted. Üljünk le és beszéljünk róla. Még az is kijöhet belőle, hogy a gyerek tud valami olyan plusz információt, amit a tanár esetleg használhat a tananyag feldolgozásában. Így a konfliktusok is feloldhatók.

Az igazgató szerint a serdülők amúgy is fel akarják hívni magukra a figyelmet. Ha a tanár megfenyegeti, azzal a gyerek – negatív értelemben ugyan – de ugyanúgy eléri a célját, hisz könnyedén a középpontba került.

– Ehelyett a tanár megkérdezheti, mi és miért tetszett neki a könyvben, hisz a Mein Kampf – bár olvasása hosszú ideig bűncselekménynek számított – mégis egy létező értelmezése ennek a történelmi korszaknak. Ennek okairól egy oktató a 21. században nyugodtan beszélhet.

Szebedy elképzelhetőnek tartja: a tanár megijedt, hogy a gyerek a fasiszta ideológia megerősítésében vagy kezelésében kellemetlen helyzetbe hozza. Ha viszont felkészült, akkor képes bevonni a diákot a könyv forrástörténeti tanulságaiba, történeti hátterébe anélkül, hogy azt mondaná, a Mein Kampf üzenete helyes.

– Ennek a kezelése, feloldása a tanár kulturáltságán és pedagógia eszköztárán múlik. Ha a gyereket nem ellenségként kezeli, hanem elmagyarázza, miért volt a Mein Kampf veszélyes olvasmány, hogyan kapcsolódik az antiszemitizmushoz és a korszak tévedéseihez, helyesen jár el. Egy 14 éves gyerek ugyanis remélhetőleg még nem jut el arra a szintre, hogy népcsoportokat jónak vagy rossznak tartson. Bár gondolkozását nyilván a családi háttere befolyásolja, de ebből ki lehet vezetni úgy, hogy se a nagypapát ne tagadja meg, se a történelmi tényekkel ne helyezkedjen szembe. És nem ez egy igazi történelem tanár feladata?

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó ünnepek
Hangolódjunk pészáhra! - Gyerekdalokkal
2025. Április 08. / 13:28

Hangolódjunk pészáhra! - Gyerekdalokkal

Kultúra
Tavaszi vers a költészet napjára
2025. Április 11. / 09:27

Tavaszi vers a költészet napjára