Az utolsó széder a varsói gettóban

2025. Április 16. / 13:56


Az utolsó széder a varsói gettóban

Túlélők tanúskodnak egy legendás széder estéről, amelyet föld alatti bunkerekben tartottak, miközben a nácik a varsói gettó utolsó zsidóinak likvidálására készültek.

1943 áprilisában, a „végső megoldás” csúcspontján, miközben körülöttük tanklövedékek és fegyverropogás hangjai hallatszottak, a varsói gettóban maradt utolsó zsidók bunkerekbe húzódva, büszke zsidóként élték meg utolsó óráikat: elolvasták a pészahi hágádát. Az ezt követő órákban fellázadtak – ez lett a történelem egyik legismertebb ellenállási akciója.

Az a maroknyi zsidó, aki túlélte a nácik utolsó támadását a valaha virágzó zsidó központként ismert Varsóban, ezt a széder estét más ünnepeknél is mélyebben őrzi emlékezetében. Ez az este számukra pészah ünnepének erejét jelképezi: a kapcsolatot a családdal, a múlttal, a hagyományokkal és a reménnyel.

A náci megszállás alatt – amely 1939 októberében kezdődött – minden pészahkor a zsidó közösség igyekezett megtartani az ünnepet. Még azután is, hogy egy mindössze a város 2,5%-át kitevő gettóba kényszerítették őket, ahol éhínség és betegségek tizedelték a lakosságot, kovásztalan élelmiszereket csempésztek be az ünnep előtt. Több maceszgyárat is létrehoztak, így a közel félmilliós közösség a „szabadság kenyerét” ehette a széder estén. Az éhezés, a tífusz és a vérhas ellenére a zsidó élet folyt tovább a gettóban.

ghetto1.jpgMaceszosztás a varsói gettóban.

1943 áprilisának pészahja volt a varsói gettó zsidóinak utolsó ünnepe – addigra azonban a közösség már szinte teljesen megsemmisült. Közel egy évvel korábban Adam Czerniaków, a nácik által kijelölt zsidó tanács (Judenrat) vezetője öngyilkos lett, miután tudomást szerzett a nácik terveiről. Feleségének írt búcsúlevelében ezt írta: „Nem leszek Izrael gyermekeinek hóhéra.” Ezt követően a nácik rémisztő „likvidálási” programba kezdtek, amelynek során naponta öt-hatezer zsidót deportáltak a treblinkai haláltáborba, ahol az érkezésük után alig egy órával meggyilkolták őket.

1943. január 18-án a nácik újabb nyolcezer zsidót akartak elhurcolni, de ezúttal egy újonnan alakult zsidó ellenállási csoport fegyveres támadást intézett az SS őrség ellen. A meglepetésszerű ellenállás miatt a nácik átgondolták terveiket, megerősítették katonai jelenlétüket, és a végső gettófelszámolást pészahra – három hónappal későbbre – halasztották.

1943. április 18-án, amikor híre jött, hogy a német hadsereg felsorakozott Varsóban a gettó kiürítésére, az ellenállási mozgalmak tagjai riadókészültséget hirdettek. Míg a háztetőkön őrök figyelték az ellenség mozgását, addig odalent a föld alatt zsidók gyűltek össze, hogy megidézve az Egyiptomból való kivonulás történetét, kifejezzék saját harcukat a méltóságért, a büszkeségért és a reményért.

Roma Frey 24 éves volt azon a pészahon. Emlékei szerint családjával együtt igyekeztek minél szebbé tenni a pincét az ünnepre: „Gyertyákat tettünk az asztalra, és egy fehér terítőt,” mesélte. „Az asztal egy deszkalap volt, amit más tárgyakra fektettünk.”

ghetto2.jpgEgy rejtet macesz-gyár.

A háború után túlélte a Holokausztot és Ausztráliába, Melbourne-be költözött. Azt mondta: „Kijelentettük magunknak, egymásnak és Istennek, hogy ragaszkodunk a hagyományokhoz. Ezt éreztük a szívünkben. Emlékeztünk nagyapáinkra, a nehéz időkre, a szolgaságra – a saját rabságunkra – és itt voltunk, alig bíztunk benne, hogy egy napot vagy éjszakát túlélünk.”

A deportálások során szétszakadt családok maradék tagjai összegyűltek, és azok vezették az ünnepet, akik fejből tudták a Hágádát. Sokan a 60 éves, nagy tiszteletnek örvendő Eliezer Yitzchak Meisel rabbihoz mentek, aki követőivel együtt Lodzból menekült Varsóba a nácik bevonulásakor. A rabbi azonnal bekapcsolódott a vallási élet fenntartásába, és az ő pincéjében tartották meg a szédert sok, az ellenállásban is részt vevő zsidó részvételével.

Tuvia Borzykowski akkor 29 éves volt. „Senki sem aludt azon az éjszakán” – emlékezett vissza. „A hold teljesen világított, az éjszaka szokatlanul fényes volt.” A többi harcossal együtt ő is Meisel rabbihoz ment széderezni.

„Ebben a pusztulásban a szoba közepén álló asztal szinte oda nem illőnek tűnt: a borral teli poharak, a család tagjai, a rabbi, aki a Hágádát olvasta.” Az éjszaka folyamán – az erősödő lövöldözés ellenére – Tuvia és a többi harcos tovább hallgatta az Egyiptomból való kivonulás történetét. „A rabbi szavait robbanások és gépfegyverek hangja szakította meg; a család tagjainak arcát a közeli égő épületek vörös fénye világította meg.”

The-Last-Seder-Night-in-the-Warsaw-Ghetto_htm_52ecc37aef07c609.jpgTuvia Borzykowski

„Most jó meghalni” – mondta Meisel rabbi, tele büszkeséggel, bátorsággal és hittel, miközben megáldott egy felkelőt, aki jelentést hozott. Azon az éjszakán ő is meghalt a gettó lángjaiban. Tuvia Borzykowski túlélte a háborút, és segített megalapítani az Akko melletti Ghetto Fighters kibucot. Ő az egyik varsói lázadó, aki tanúskodott erről a széder estéről, amely az ellenállás hajnalán zajlott.

Itzchak Milchberg Varsóban született. Egy zsidó fiúkból álló csoportot vezetett, akik nem-zsidónak álcázva magukat cigarettát árultak a feketepiacon a gettón kívül. 1943 pészahja előtt 12 éves volt, de korát meghazudtoló bölcsességgel élt. Szeme láttára lőtték agyon apját, anyját és két nővérét már deportálták, egyetlen élő rokona a gettóban maradt Feivel nevű nagybátyja volt.

Amikor terjedni kezdtek a hírek a végső deportálásról, visszatért a gettóba, hogy a nagybátyjával legyen az ünnepen. „Soha nem hagytam ki egy szédert sem” – mondta. „A véremben volt.”

The-Last-Seder-Night-in-the-Warsaw-Ghetto_htm_5638fc0e7e8b13b1.jpgItzchak Milchberg , 13 éves, egy évvel a felkelés után

A lövések hangjától kísérve lépett be nagybátyja gyertyafényes bunkerébe, ahol 60 ember zsúfolódott össze. „Reszketett az épület” – emlékezett vissza. „Az emberek sírtak.” Nagybátyja jiddisül ölelte át: „Ir vet firn di seder mit mir – Veled vezetem le a szédert.”

Sokan túl kétségbeesettek voltak ahhoz, hogy a széderrel foglalkozzanak. Valaki így kiáltott: „Isten kihozott minket Egyiptomból. Akkor nem gyilkoltak meg minket. De most igen.” Nagybátyja a fülébe súgta: „Lehet, hogy meghalsz. De ha meghalsz, zsidóként halsz meg. Ha élünk, zsidóként élünk.” Azt is hozzátette: „Ha túléled, el fogod mesélni ezt a gyermekeidnek és unokáidnak.”

Elkezdődött a széder. Feivel valahonnan maceszt is szerzett. „Nem tudom, hogyan szerezte” – mondta Itzchak. Keserű fűszernövények nem voltak: „Keserűségből így is volt elég.”

Nagybátyjával együtt fejből olvasták a Hágádát, és hamarosan a bunker többi lakója is csatlakozott. „A legtöbb imát fejből mondtuk el” – mondta. „A Széder nagyon sokáig tartott.”

Másnap hajnalban a csatornarendszeren keresztül hagyta el a gettót, ugyanúgy kockáztatva az életét, mint amikor visszatért. A következő napokban fegyvereket csempészett a csatornákon keresztül a harcosoknak, egészen addig, míg a felkelés hatodik napján elfogták. Később leugrott egy Treblinkába tartó vonatról, és egy lengyel katolikus család segítségével túlélte a háborút. A háború után Kanadába költözött, családot alapított, és betartotta nagybátyjának tett ígéretét: elmesélte gyermekeinek és unokáinak azt az 1943-as széder estét.

Ahogy megjósolták, egy nagy SS egység vonult be a gettóba, hogy deportálják az ott maradt zsidókat – ők azonban elszánt ellenállásba ütköztek: Molotov-koktélok, gránátok és gépfegyverek várták őket. A megerősödött, újjászületett zsidó harcos egység 13 nácit megölt, sokat megsebesített, és sarokba szorítva visszavonulásra késztette őket.

The-Last-Seder-Night-in-the-Warsaw-Ghetto_htm_634b47758f4dd19c.jpgA gettót elhagyó utolsó zsidók a felkelés után

A felkelés közel egy hónapig tartott. A németek módszeresen felégették a gettó minden épületét. 13 ezer zsidó vesztette életét a harcokban és a tűzvészben, további ezreket elfogtak és keletre deportáltak.

A Varsói Gettófelkelés a második világháború legnagyobb fizikai zsidó ellenállása volt, amely erőt és reményt adott a többi náci megszállás alatt élő partizánmozgalomnak is. A széder pedig, amelyet a füstölgő romok alatt tartottak meg, örök példája lehet annak, hogy a zsidók még a legsötétebb időkben sem hagyták megtörni magukat.

Az aish.com cikke alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla

mazsihisz icon

Címkék

Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Jonathan Sacks rabbi Mirjam szerepének fontosságáról
Zsidó világ
Jonathan Sacks rabbi az antiszemitizmusról