Fogjunk
egy rakás izraeli és palesztin fiatalt, helyezzük el őket egy festői
környezetbe, adjunk nekik egy közös célt, illetve egy saját belső konfliktussal
terhelt vezetőt, és nézzük meg mire mennek mindezzel. Erről szól a Crescendo
című német film, amelyet a 9. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztiválon online lehet
megtekinteni.
Béketárgyalások
lesznek Dél-Tirolban az izraeliek és a palesztinok között, ezért egy alapítvány
elhatározza, hogy megszervez egy izraeli és palesztin fiatalokból álló
szimfonikus zenekart, amely majd kísérőprogramként koncertet ad mindenki
legnagyobb örömére. A zenekar összeállítását egy híres német karmesterre,
Eduard Sporckra (A tolmács és a Toni Erdmann című filmekből ismert Peter
Simonischek alakításában) bízzák, aki némi vonakodással bár, de fejest ugrik a
közel-keleti valóságba.
A Crescendo című
német filmben nem kell sokat várni arra, hogy ez a bizonyos valóság
megjelenjen. A tel-avivi meghallgatásra érkező a muzsikuspalánták közül az
izraeli srácok, bringával, jókedvűen érkeznek, míg a palesztin fiataloknak át
kell valahogy vergődniük az ellenőrző pontokon és a szemétkedő izraeli
katonákon.
Már az első
képkockákon szembetűnő, hogy a Crescendo európai szemmel próbálja bemutatni az
izraeli-palesztin konfliktust, annak ellenére, hogy a filmet az izraeli Dror
Zahavi rendezte. Ennek a nézőpontnak megfelelően a zenekar tagjai már az első
próba alatt egymásnak esnek, ezért Sporck úgy dönt, az Alpokba, egy régi
kastélyba költözteti át a projektet, hátha a környezetváltozás, a zöld, a
hegyek látványa és a feszült közegből való kilépés segít lehűteni a kedélyeket.
A Budapesti Zsidó és
Izraeli Filmfesztivált idén online rendezik meg, filmjei és kísérőprogramjai
internetes streamként, közvetítésként tekinthetők meg november 24. és december
6. között. További információ és részletes program: www.zsifi.org
A náci háborús bűnös
szülőkkel terhelt Sporck úgy gondolja, ha megbeszélik egymással sérelmeiket, a
fiatalok jobban megértik majd egymást, és képesek lesznek odafigyelni egymásra
a zenélés során. Együttműködés nélkül ugyanis a zenekar sem tud úgy szólni,
ahogy az elvárható lenne, és végül is a közös cél érdekében félre kellene tenni
a gyűlölködést.
„A szerelem merősít,
a gyűlölet meggyengít”
– jelenti ki a film
elején az izraeli Shira, aki a palesztin Omarral együtt már az első pillanattól
kezdve képes átlépni a két nép több évtizedes konfliktusán, és csak azt látni a
másikban, hogy mennyire vonzó. Ezután Omar és Shira hamar egymásba szeretnek,
ami csak tovább bonyolítja az amúgy sem egyszerű szituációt.
Dror Zahavi korábban
már az Apámért című filmjében foglalkozott azzal a témával, hogy mi történik,
amikor egy palesztin és egy izraeli zsidó fiatal beleszeret egymásba. Ez a
rendezőre jellemző idealizált világkép a Crescendóban is megjelenik: a
gyűlölködésre nem hajlandó Omar és Shira története azt hivatott megmutatni,
hogy talán így is lehetne.
A Crescendót tavaly
nyáron mutatták be először a Müncheni Nemzetköz Filmfesztiválon, ahol 10 perces
állótapssal jutalmazta a közönség a filmet. Az alapgondolat, hogy ha
kibeszéljük sérelmeinket, az meghozhatja a várva várt békét, mindig is a 2.
világháború utáni európai gondolkodás részét képezte. Ez azonban csakúgy, mint
a valóságban, a filmben sem mindig az elképzelt módon jön össze.
Vetítési időpontok és
jegyvásárlás:
November 29.
vasárnap, 18:00
December 5. szombat,
18:00