Zenélj, ne háborúzz – Crescendo a 9. ZsiFin, a fotelből

2020. November 22. / 20:41


Zenélj, ne háborúzz – Crescendo a 9. ZsiFin, a fotelből

Fogjunk egy rakás izraeli és palesztin fiatalt, helyezzük el őket egy festői környezetbe, adjunk nekik egy közös célt, illetve egy saját belső konfliktussal terhelt vezetőt, és nézzük meg mire mennek mindezzel. Erről szól a Crescendo című német film, amelyet a 9. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztiválon online lehet megtekinteni.

Béketárgyalások lesznek Dél-Tirolban az izraeliek és a palesztinok között, ezért egy alapítvány elhatározza, hogy megszervez egy izraeli és palesztin fiatalokból álló szimfonikus zenekart, amely majd kísérőprogramként koncertet ad mindenki legnagyobb örömére. A zenekar összeállítását egy híres német karmesterre, Eduard Sporckra (A tolmács és a Toni Erdmann című filmekből ismert Peter Simonischek alakításában) bízzák, aki némi vonakodással bár, de fejest ugrik a közel-keleti valóságba.

A Crescendo című német filmben nem kell sokat várni arra, hogy ez a bizonyos valóság megjelenjen. A tel-avivi meghallgatásra érkező a muzsikuspalánták közül az izraeli srácok, bringával, jókedvűen érkeznek, míg a palesztin fiataloknak át kell valahogy vergődniük az ellenőrző pontokon és a szemétkedő izraeli katonákon.

Már az első képkockákon szembetűnő, hogy a Crescendo európai szemmel próbálja bemutatni az izraeli-palesztin konfliktust, annak ellenére, hogy a filmet az izraeli Dror Zahavi rendezte. Ennek a nézőpontnak megfelelően a zenekar tagjai már az első próba alatt egymásnak esnek, ezért Sporck úgy dönt, az Alpokba, egy régi kastélyba költözteti át a projektet, hátha a környezetváltozás, a zöld, a hegyek látványa és a feszült közegből való kilépés segít lehűteni a kedélyeket.

A Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivált idén online rendezik meg, filmjei és kísérőprogramjai internetes streamként, közvetítésként tekinthetők meg november 24. és december 6. között. További információ és részletes program: www.zsifi.org

A náci háborús bűnös szülőkkel terhelt Sporck úgy gondolja, ha megbeszélik egymással sérelmeiket, a fiatalok jobban megértik majd egymást, és képesek lesznek odafigyelni egymásra a zenélés során. Együttműködés nélkül ugyanis a zenekar sem tud úgy szólni, ahogy az elvárható lenne, és végül is a közös cél érdekében félre kellene tenni a gyűlölködést.

„A szerelem merősít, a gyűlölet meggyengít”

– jelenti ki a film elején az izraeli Shira, aki a palesztin Omarral együtt már az első pillanattól kezdve képes átlépni a két nép több évtizedes konfliktusán, és csak azt látni a másikban, hogy mennyire vonzó. Ezután Omar és Shira hamar egymásba szeretnek, ami csak tovább bonyolítja az amúgy sem egyszerű szituációt.

Dror Zahavi korábban már az Apámért című filmjében foglalkozott azzal a témával, hogy mi történik, amikor egy palesztin és egy izraeli zsidó fiatal beleszeret egymásba. Ez a rendezőre jellemző idealizált világkép a Crescendóban is megjelenik: a gyűlölködésre nem hajlandó Omar és Shira története azt hivatott megmutatni, hogy talán így is lehetne.

crecendo-zsifi-2.jpg

A Crescendót tavaly nyáron mutatták be először a Müncheni Nemzetköz Filmfesztiválon, ahol 10 perces állótapssal jutalmazta a közönség a filmet. Az alapgondolat, hogy ha kibeszéljük sérelmeinket, az meghozhatja a várva várt békét, mindig is a 2. világháború utáni európai gondolkodás részét képezte. Ez azonban csakúgy, mint a valóságban, a filmben sem mindig az elképzelt módon jön össze.

Vetítési időpontok és jegyvásárlás:
November 29. vasárnap, 18:00
December 5. szombat, 18:00

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Hírek, lapszemle
Heisler András a Demeter-ügyről: „Cinikus és őrült írás"
Zsidó világ
Megújult a tapolcai izraelita temető ravatalozója
Zsidó világ
Várják a javaslatokat a 2020-as Mazsike díjakra 

Kommentek