Ros hásánákor szokás mézbe mártott almát enni, hogy édes és kerek legyen az új év. Ezek mellett több szimbolikus ételre lehet még az újévvel összefüggő áldást mondani – ezekből áll össze a ros hásáná-széder, egy rituálisan, áldások kíséretében elfogyasztott ételsort. (Nem mindent kell nyersen enni, ételkombinációkban is megállják a helyüket, a lényeg az áldásokon, és az áldások mögötti gondolatokon van!)
Alma és méz
Hogy megújítsd számunkra az évet, amely jó és édes, mint a méz.
Bár az áldás csak a mézet említi, az édes új évre szóló áldás elmondásakor felmerül a kérdés, hogy honnan származik az alma. Ennek két fő oka van: az egyik, hogy az alma kerek, és Ros Hásáná napján kerek ételeket eszünk, hogy jelképezzük az évvel való teljes körforgást; a másik, hogy az alma az Édenkertet jelképezi, amelynek állítólag olyan illata van, mint egy almáskertnek.
Datolya
Hogy legyen vége ellenségeinknek, gyűlölködőinknek és azoknak, akik rosszat akarnak nekünk.”
A datolya, héberül „tamar”, a bibliai idők óta Izraelben honos hét faj egyike. A gyümölcsök feletti szokásos áldás elmondása mellett, közvetlenül a datolya elfogyasztása után mondunk egy másik áldást, amelynek a vége fentebb le van írva. A héberben a „vége” szó a „tam”, amit aztán a „tamar” szóból származtatunk. Egyesek szerint friss datolyát kell enni, de a szárított datolya sokkal édesebb, és van egy hagyomány, miszerint édes dolgokat kell enni az édes évben, így a választás rajtunk múlik.
Bab
Hogy érdemeink gyarapodjanak, és hogy Te bátoríts minket.
A babot (sokféle bab lehet) a „rubiya” vagy „lubiya” szóval jelölik, amelyek a „rav” (sok) és a „lev” (szív) szavakkal állnak kapcsolatban. A kis babokkal azt kérjük, hogy érdemeink gyarapodjanak és legyenek sokan (rav), és hogy Isten szívvel (lev) bátorítson bennünket. Sokan azt is mondják, hogy a „rav” szó magára az ételre is utalhat, hiszen ez egy olyan étel, amiből nem csak egyet eszünk, hanem sokat.
Póréhagyma
Hogy ellenségeinket, gyűlölködőinket és azokat, akik rosszat akarnak nekünk, le kell vágni.
Arámi nyelven a póréhagyma szó „karti”, ami hasonló a „jikartu” szóhoz, ami azt jelenti, hogy „levágni”.
Az áldás során azt kérjük, hogy Isten vágja le ellenségeinket és gyűlölködőinket, akik rosszat kívánnak nekünk. Sokan kényelmetlenül érzik magukat, ha ilyen dolgokat kívánnak az ellenségeiknek, ezért egyesek az ellenséget a rossz hajlamunknak értelmezik. Ezzel az értelmezéssel aztán arra kérjük Istent, hogy vegye le a rossz oldalunkat, hogy az új évben jobb emberekké válhassunk.
Cékla
Hogy ellenségeink, gyűlölködőink és azok, akik rosszat akarnak nekünk, távozzanak.
A répa, vagy héberül „selek”, azt jelképezi, hogy ellenségeink visszavonulnak tőlünk, mivel a „selek” szó hasonló a „jistalku”-hoz - „távozni”. A cékla valójában egy modernebb hagyomány része, eredetileg olyan zöld leveles zöldséget használtak, mint a spenót. A „silka” szó arámi nyelven egy olyan leveles zöldfajtát jelent, amelyet a bibliai időkben ettek, és amely állítólag a spenóthoz vagy a mángoldhoz hasonlít.
Tök
Hogy ítéletünk gonoszságát megtépjék, és érdemeinket előttetek hirdessék ki.
Az áldásban azt kérjük, hogy Isten szakítson el minden gonosz rendelkezést ellenünk, mivel a tök arámi szó a „k'ra”. A „k'ra” nagyon hasonlóan hangzik, mint a „tépni” szó – „karaa”.
Gránátalma
Hogy tele legyünk micvákkal (parancsolatokkal), mint a gránátalma.
Egy másik a hét szent növény közül, a gránátalma vagy „rimon” valójában nem egy szót képvisel az áldásban, mint a Széder többi része. A gránátalma tele van magokkal, ahogy nekünk is tele kell lennünk igaz micvákkal - parancsolatokkal. Izraelben a gránátalma szezonja valójában az őszi zsidó ünnepek idején kezdődik, ami részben az oka annak, hogy az évnek ebben az időszakában olyannyira jelen van az ünnepi asztalokon.
Kosfej vagy halfej
Hogy fej legyünk és ne farok.
A hagyománynak ez a része kos- vagy halfejet kíván, bár manapság már nem túl sokan tartják szó szerint; a mögötte rejlő jelentés az, hogy olyanok legyünk, mint a fej és ne a farok, amikor elkezdjük ezt az új évet. Ami a tényleges állatokat illeti, a kos állítólag az erős vezetést jelképezi, míg a hal a bőséget és azt, hogy mindig figyeljünk a jó lehetőségekre, hiszen a halak folyamatosan úszkálnak. (Ezt szokás kerek salátával pótolni!)
Kerek kalács (barhesz)
Aki kenyeret hoz a földből.
Rögtön a Ros Hásáná Széder után egy másik ikonikus ünnepi étel következik, amely nélkül egyetlen Ros Hásáná-étkezés sem lehet teljes - a kerek kalács, amelyet sokan mézbe is mártogatnak. Minden zsidó ünnepi és sábáti étkezés hagyományosan kenyérrel vagy kaláccsal kezdődik, de Ros Hásáná alkalmával kifejezetten kerek kalácsot használunk, hogy az év „fejére” hasonlítson.
Egy új gyümölcs
Aki életet adott nekünk, fenntartott minket, és lehetővé tette, hogy eljussunk erre az alkalomra.
Bár valójában nem része magának a Ros Hásáná Szédernek, sokaknál hagyomány, hogy elmondják a Sehehejanu áldást, amelyet egy új élmény, ebben az esetben egy új gyümölcs felett mondanak el. Ez lehet egy teljesen új gyümölcs, amelyet még soha nem ettünk, vagy olyan, amelyet egy éve vagy az előző termesztési szezon óta nem. Ros Hásáná az év különleges időszaka, és azzal, hogy kipróbálunk valami újat, az új évet azzal a lehetőséggel vezetjük be, hogy „új” emberekké válunk, még jobbak leszünk, mint amilyenek az elmúlt évben voltunk.
Sáná tová 5784!
Kapcsolódó írásunk:
ROS HÁSÁNÁ VACSORA MENETE, ÉS ÁLDÁSOK