Mi teszi igazán értékessé az életünket? Nem a vagyon, a siker vagy a birtokolt javak – tanítja Moshe Chaim Luzzatto rabbi, a Mesilat Yesharim („Az igazak útja”) szerzője. Ez a klasszikus zsidó etikai mű arra hívja fel a figyelmet, hogy az ember valódi feladata nem más, mint a saját jellemének csiszolása: a türelem, az alázat, a becsület és a hit erősítése.
Az igazak útja szerint a bűn nemcsak tettekben, hanem gondolatokban is megnyilvánulhat. A rosszindulat, a kapzsiság vagy a gőg sokszor nagyobb pusztítást végez a lélekben, mint a kézzelfogható vétségek. Az igazi próba az, hogyan formáljuk a szívünket – mert az ember nem az anyagi világban, hanem a jellemének nemesítésében találja meg az élet értelmét.
A lopás tette súlyos bűn. A Gemara azt mondja, hogy a gezel (lopás) miatt jön az aszály. Mi az összefüggés? Az eső, amely közvetlenül az Örökkévalótól származik, a hitet (emuna) jelképezi. Amikor aszály van, az emberek ráébrednek, hogy Isten irányítja a világot.
Az emuna a logika fölött álló szint. A tisztességtelen viselkedés a hit hiányára utal. A lélek egyik első kérdése a túlvilágon ez lesz: „Becsületes voltál az üzletben?” Ebben a mondatban a Gemara az emuna szót „becsületességként” használja. Az Örökkévaló szereti a jásár – egyenes, tiszta szívű – embereket, és vigyáz azokra, akik hittel élnek.
Az ember könnyen vétkezhet gezel-lel úgy is, hogy nem pénzt lop, hanem mások idejét, álmát vagy önbecsülését rabolja el. Üzleti életben is sokan elcsúszhatnak. A helyes mértékek betartása, valamint az, hogy ne próbáljuk mások vevőit elcsábítani, az alapvető üzleti etika része. A Rambam szerint ahogyan a munkaadó köteles becsületesen és időben fizetni, úgy a munkavállaló is köteles lelkiismeretesen dolgozni, és nem vesztegetni az idejét. Teljes figyelemmel kell munkáját végeznie.
Ezt látjuk Jákobnál is, aki azt mondta Ézsaunak: “Im Lavan garti” – Lábánnál laktam. Rási ezt így magyarázza: “Taryag mitzvot shamarti” – megtartottam a 613 parancsolatot. Jákob gazdagságát nem csalással szerezte, hanem azáltal, hogy a micvák útján járt, és hűségesen tette, amit tennie kellett. Lábán soha nem mutatott hálát Jáákov kemény munkájáért, ő azonban mégis teljes odaadással dolgozott – emunával. Ez a cadik (igaz ember) valódi meghatározása.
Bölcseink dicsérik Chanochot, a susztert, mert minden egyes öltést teljes figyelemmel végzett. Arra törekedett, hogy vásárlóinak a lehető legtökéletesebb munkát adja. Ez az, amit a Tóra elvár tőlünk – ez a nekiut, a tisztaság.
Az, aki minden területen egyenes és becsületes, felemelkedik, ahogy írva van: “Ein HaKadosh Baruch Hu chafeitz ela emunah” – „A Szent, áldott legyen Ő, csak a hitelességben gyönyörködik.” Adja az Örökkévaló, hogy elérjük ezt a magasztos, igazságon alapuló szintet.
Rabbi Yitzchak Cohen Naaleh.com-on elhangzott tanítása alapján. Fordította: Zucker-Kertész Lilla