Láson hárá – a rossz beszéd

2024. December 11. / 14:00


Láson hárá – a rossz beszéd

A láson hárá, szó szerinti fordításban „gonosz beszéd”, a zsidó törvények által tiltott különböző beszédformákra utal. A köznyelvben a kifejezés az összes tiltott beszédmódra vonatkozik, függetlenül attól, hogy igaz-e vagy sem, és néha „rosszindulatú pletykaként” fordítják. Technikai értelemben azonban a láson hárá csak az igaz, de az alany számára káros beszédet jelenti.

A tiltott beszéd különböző fajtái: Mindegyik láson hárá?

A judaizmusban a problémás beszédnek három fő kategóriája van. A legáltalánosabb a rehilut, vagyis a pletyka. A rehilut nem feltétlenül negatív. Maimonidész úgy írja le a pletykát, mint egyszerűen azt, hogy valaki körbejár, és elmondja az embereknek, mit mondtak vagy tettek mások.

A negatív, hamis negatív beszédet héberül moci sem rá-nak nevezik – szó szerint „rossz hírét kelti”, vagy általánosabban rágalmazásnak vagy becsületsértésnek felel meg.

Végül ott van a láson hárá, amely technikailag azokat a beszédeket jelenti, amelyek kárt okoznak, például ha arról szólnak, hogy valaki rossz sofőr, vagy megszegte a törvényt. Az állítás igaz lehet, de a kimondása árt az érintett személynek. Maimonidész úgy írja le, mint minden olyan kijelentést, amely egyik személyről a másikra terjedve kárt okoz valakinek a testében vagy a tulajdonában, vagy akár bosszantja vagy megijeszti (Misné Tóra, Emberi hajlamok 7:5). 

Bár a láson hárá tulajdonképpen csak az igaz beszédre utal, amely káros, és nem a rosszindulatú hazugságra (ez a moci sém rá) vagy az ártalmatlan pletykára (rehilut), a gyakorlatban a köznyelvben mindhárom kategóriát magában foglalja.

Mi a forrása a láson hárá tilalmának?

A láson hárá kifejezés sehol nem szerepel a Bibliában. A legközelebbi megközelítése a Zsoltárok 34:13-14 verse: „Ki az az ember, aki vágyik az életre, aki vágyik a szerencsés évekre? Őrizd meg nyelvedet a gonosztól [lashon'cha me'rah], ajkadat a csalárd beszédtől”. A héber kifejezés, amelyet „életre vágyónak”, háféc hájimnak fordítanak, a láson hárá törvényeit részletező legfontosabb kötet címe lett, amelyet 1873-ban adott ki Jiszráél Meir Kagan, a lengyel rabbi, aki Chafetz Chaim néven vált ismertté, 1873-ban.

A láhon hárá törvényeit gyakran két tórai forrásból származtatják. Az egyik a 3Mózes 19:16 verse, amely tiltja a pletykálkodást, a másik pedig a 2Mózes 23:1, amely tiltja a hamis híresztelések terjesztését. A 3Mózes könyvéből származó vers a rehilutra, vagyis az egyszerű pletykálkodásra utal – pusztán más emberekről szóló információk ismételgetésére, még akkor is, ha azok igazak, és nem negatívak. Ugyanez a vers azt is megtiltja, hogy tétlenül álljunk felebarátunk vére mellett – lényegében azt, hogy ne mentsünk meg valakit a haláltól. Az, hogy ezek a tiltások egyazon versben jelennek meg, arra utal, hogy a zsidó hagyomány milyen komolyan veszi a láson hárát.

Mennyire rossz a láson hárá?

A zsidó törvények a láson hárá tág kategóriáját jelentős bűnnek tekintik, mivel károsítja a társadalmi kohéziót, és nehezen jóvátehető. Ha az ilyen beszéd egyszer már elszabadult a világban, gyakorlatilag lehetetlen visszafordítani a károkat. A zsidó jog a láson hárá beszélőjét és hallgatóját egyaránt felelőssé teszi.

A láson hárá kimondása során az ember megszeghet más parancsolatokat is. Ezek közé tartozik a lifné iver néven ismert tilalom – szó szerint: botlatókövet állítani a vakok elé, ami alatt általában azt értik, hogy másokat bűnre késztetni. Aki láson hárát beszél, és ezzel vétkessé teszi a hallgatót, az szintén bűnös lehet lifné iver-ben. Egyes hatóságok szerint a láson hárá a Tóra azon parancsolatát is sérti, hogy „emlékezzünk meg arról, amit Isten tett Mirjámmal” (5Mózes 24:9). Ezt a parancsolatot úgy értelmezik, hogy Isten leprával sújtotta Mirjámot, amiért rosszat mondott a testvéréről, Mózesről. Másokról rosszat mondani szintén e parancsolat megszegése lehet. A Cháfetz Chaim számos más Tóra-verset is felsorol, amelyeket a láson hárá beszélői megszegnek. 

Az ókori rabbik sokat beszéltek a láson hárá veszélyeiről, néha egészen szélsőséges kijelentéseket is tettek. Lehet, hogy ez részben a láson hárával kapcsolatos Exodus-versnek köszönhető, és amely óva int attól, hogy tétlenül álljunk felebarátunk vére mellett, vagy talán mert a rabbik híresen érzékenyek voltak a káros társadalmi interakciók romboló erejére.

A Talmud a Peszáchimban (118a) azt mondja, hogy aki láson hárát beszél, és mindenkit, aki ezt igaznak fogadja el, a kutyák elé kell dobni.

Az Arakhin 15b-ben a Talmud számos mondást jegyez fel a láson hárá súlyosságáról, egyenlővé téve azt Isten létezésének tagadásával és a három főbűnnel, a gyilkossággal, a bálványimádással és a szexuális erkölcstelenséggel.

A rabbik szintén tiltják azt, amit ávák láson hárá-nak – szó szerint „a láson hárá porának” – neveznek. Ez alatt az olyan beszédet értik, amely burkoltak utal a láson hárára, vagy másokat ösztönöz annak kimondására, például pozitívan beszélni valakiről az ellenségei jelenlétében. 

My Jewish Learning cikke alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Izrael védelmében
„Butaság volna nem hallgatni egy olyan iráni menekültre, mint én”
Hírek a zsidó világból
A mahjong hódító útja az amerikai zsidó közösségekben