Benda Iván,
fotográfus, akinek két kedvenc témája, a két kedvenc hazám, Izrael és a
színház. A Jeruzsálemben készült képeiről kezdtünk el beszélgetni, de útba ejtetettük
a Klauzál teret is, ahol az „Apám utolsó üzenete” című kiállítása volt. Így a Holokauszt témáját sem
kerülhettük el. Az Emléknap, a Jom HaSoa alkalmából, Silló Sándor beszélgetett
Benda Ivánnal.
Iván: Nagyon sokat
járok Izraelben, Régebben volt, hogy évente kétszer, háromszor is mentem
fényképezni, mint egy megszállott.
S: Valami terv
szerint indulsz el? Tudod előre, hogy ebből most a Mea Sharim lesz, vagy a
Szent Sir Templom?
Iván: Sok barátommal,
kollégámmal ellentétben, mikor első alkalommal megyek külföldre, képtelen
vagyok felkészülni. Amikor először 2000-ben neki vágtam Izraelnek, a
keresztény-zsidó együttlét, gyökerei érdekeltek és ezek Jeruzsálemben vannak. Azt
mondják, minden út Rómába vezet, de én úgy gondolom, hogy a mi kultúránk
Jeruzsálemből indult és Rómán kersztül vezetett Európába. Izraelbe akartam
menni. Szerencsém volt, ezt én igy mondom, de felfelé mutatok... ,hogy a
Pészach és a húsvét egybe esett, úgy ahogy az idén. Egyszerre megkaptam mindkettőt
az első utamon.
Először csak fényképeztem,
és csak utána kezdtem olvasni hozzá, így a második, harmadik utam, már sokkal
célirányosabb volt.








S: Ilyenkor, mint
egy turista nézelődsz, vagy tudod, hogy mit keresel? Portrézni akarsz, vagy az
épületek érdekelnek? Mindenevő vagy?
Iván: Nem mondanám,
hogy mindenevő vagyok. Egyszerűen hagyom sodortatni magam. Az ünnepkörök nagyon
meghatározóak, különösen Izraelben. 2000-ben Pészah idején toppantam be első
alkalommal a Mea Sharimba. Még érintetlenebb volt, mint most. Ma már sokkal urbanizáltabb.
Akkor még találtam ott olyan helyeket, amik az 18-19 századi európai zsidó életet
idézték. Szerencsém volt, ott, a Mea Sharimban ez még érezhető volt. Most már
egyre kevésbé, ahogy a modernitás beszivárog oda is.
S: Ez tudatos, hogy
inkább a múltat keresed?
Iván: Az ember magát
keresi! A saját kultúrájának a gyökereit keresi. Mindannyian igy vagyunk vele.
Tudatosan, vagy tudatalatt. Tapogatjuk azt ami volt, ahonnan jöttünk. A Európa
is keresi a saját gyökereit. Ez minden kulturára jellemző. Lehet, hogy egészen
más dologra bukkanunk rá, mint amit kerestünk, és az nagyon izgalmas.
S: Komoly leltárod
van a korábban fotózott anyagaidból. Ha most jönnél, mi lenne a cél? Mi az,
amit még meg kellene keresned?
Iván: Azt gondolom,
hogy leülnék az Óvárosban. Azt szeretem a legjobban. Most már évek óta igy
vagyok vele. Valamilyen szinten érzékelem a nagy Izraelt is, de már nem
szeretek máshova utazni. Akkor érzem jól magam, ha ott vagyok. Persze nem
mindegy, hogy hol ül le az ember. Ha izgat valami, akkor lefényképezem, de nincs
már az az éhség, mint volt.
S: Ezt úgy
képzeljem el, hogy leülsz egy szemlélődő pozicióba és megvárod, hogy a lencse
elé kerüljön valami?
Iván: Igy van. Szemlélődő
ember vagyok.


S. Nem vagy
szégyellős? Nekem annak idején kamaszkoromban, amikor tanultam a szakmát és
most az újrakezdésnél is a legnagyobb bajom szembe kerülni egy emberrel. Neked
nincs ilyen gondod?
Iván: Értem a
problémát. (nevet) Én sokat dolgoztam iparosként is. Rengeteg portrét
készitettem. Nekem nem probléma, hogy valakire ráemelem a kamerát. Én közben
tudok beszélgetni. Nem szeretem a teleobjektivet. Ha például egy színházi
előadást fotózok, egy normál objektivet, vagy egy kis telét használok, mert akkor
közelebb kell menni a szinészhez. Így a diszlet is tud segiteni abban, hogy
érzékeltesem a rendező elképzelését. Ő sem egy teleobjektivvel gondolkozik,
hanem rálátással az egész szinpadra. A színész teste, arca csak része ennek. Ez
így van az utcai fotózásnál is.
S: Még
visszakanyarodnék a gyökerekhez. Az összes fotódon mindig érzem, hogy a valóság
talaján állsz. Ehhez képest nagyon furcsa lépés volt az utolsó kiállításod a Apám utolsó
üzenete című. Ezek kollázsok, montázsok.
Hogy jutottál el ide?
Iván: Először a
szövegeket próbáltam meg a képpekkel úgy össze párositani, hogy egymást
segitsék. Ez technika már az első világháborús könyvemben is jelen volt.
S: Képeiddel mintha vitáznál Heller Ágnessel, arról, hogy
lehet-e a Soát ábrázolni. Vagy Adorno-val hogy létezhet-e művészet Aushcwitz
után.
Iván: Heller Ágnessel
mi jó kapcsolatban voltunk, sokat beszélgettünk. Őt is levitték a Duna partra –
gondolom, ezt tudod – majdnem belelőtték a Dunába. Ő máshogy élte meg a Soá borzalmát.
Lehet, hogy neki van, vagy volt igaza. De én úgy voltam vele, mint a hegymászó,
aki fel akar jutni, a hegy tetejére, hogy nagyobb rálátása legyen a világra. Érteni
akartam, megérteni. Nem én foglalkozom a Holokauszttal, hanem a Holokauszt
foglalkozik velem. Jön felém ás foglalkoztat.
S: A kiállítás
egyik fele a képeid, de második fele, egy történészi gyüjtőmunka eredménye. A kiállításról
készült dokumentmfilmedet is ez az alaposság jellemzi.
Iván: Rá kellett
jönnöm, hogy két bázisa van egy fotográfusnak, és minden alkotónak, sőt azt gondolom
minden embernek. Az egyik az objektivitás, a tények, a másik pedig, ahogy
véleményt formálunk. Ez a szubjektiv rész, ahogy a filmben is elhangzott, amit
én érzékelek, és a képeken keresztül közvetitek is. Az objektiv tények, meg a
plakátok, a rendeletek, a törvények kőkemény valósága. A kettő egymás mellett a
hiteles. Lehet, hogy rosszul látom, de mellette vannak a tények, és ezek majd elgondolkodtatják
a nézőt.
S: Jártál
Auschwitzban? Fotóztál ott is?
Iván: Igen. Sőt volt a
kiállitáson is kép, ami ott készült.
S: Auschwitzot le
lehet fényképezni?
Iván: Amit ott látunk,
az már olyan, mint egy múzeum.
S: ’76-ban jártam
ott először. Még abban a régi kelet-európai lepusztultságában láttam.
Elhagyatottabb volt, inkább nézett ki romnak, mint múzeumnak. Megrázóbb volt,
mint most.
Iván: Igen, mikor
megérkeztem épp két koreai kislány szelfizett a barakkok előtt, kedvesen
mosolyogtak és szelfiztek. Nem hiszem, hogy valamit is megértettek abból, amit
láttak.
S: Akinek nincs
valami teljesen közeli, érintettsége, az nem fogja föl. Nem hiszem, hogy át
lehet ezt adni.
Iván: Nekünk az a
dolgunk, hogy „leforditsuk”, de nem csak egy korosztály nyelvére, hanem az
utánunk jövőkére is. Ez a dolgunk. Nem hagyatjuk, hogy ez megismétlődhessen! Ez
a feladatunk. És ez nem csak a zsidók ügye! Ez óriási tévedés! Az európai ember
feladata és kötelessége.
Amikor Izraelben járok,
minden keresztény helyet végigjárok és lefényképezek. A legutolsó könyvem, Az
út az igazság és az élet. Jézus élete. Úgy gondolom, hogy ez lett a legjobb
könyvem, mert ebben benne van minden. Az Ember van benne. És ez független attól, hogy valaki zsidó, vagy
nem zsidó.
S: Mi most a
legközelebbi terv?
Iván: Mikor
megcsináltuk ezt a kiállitást, úgy gondoltam, hogy a Klauzál téren lenn a
helye. Háromezer halottat találtak ott a gettó
felszabadításakor. A kiállítás az ő mementójuk
is. Végleges otthont akartam találni kiállításnak, de a 7. kerületi önkormányzat
nem volt ebben partnerem. Éreztem, ezt, és gondoltam, ha megcsinálom ezt a
filmet, az segíti majd a kiállítás ügyét. Partnert keresek. Egy helyet, ami
ennek a kiállitásnak otthont adhatna. Bennem megvan az erő, csinálom tovább. A másik terv egy könyv. Az Élő Jeruzsálem albumomat
szeretném újra kiadni. 2000 körül jelent meg és azóta ezt sokkal mélyebb, gazdagabb
lett az anyag.
S: Hányszor jártál
itt azóta?
Iván: Harmichatszor.
S: És mikor jössz
legközelebb?
Iván: Ha a koronás
intézkedéseket feloldják, megyek.
S: Leülünk
Jeruzsálemben az Óvárosban és én lefotózlak majd, ahogy dolgozol...
