Kurucz Ákos: A legfontosabb, hogy az ember lélekben kitartson

2020. Április 02. / 21:21


Kurucz Ákos: A legfontosabb, hogy az ember lélekben kitartson

A világ egy pillanat alatt megváltozott. Amiről eddig azt hittük, hogy természetes és alanyi jogon jár nekünk, legyen az a zsinagógában való imádkozás, közös ebéd az S12-ben, vagy dolgozni, fizetést kapni: ezek valójában az Örökkévaló ajándékai. “Hogy megértsd, egy pohár víz mit ér, ahhoz hőség kell, ahhoz sivatag kell.”

A fizikai szükségletek biztosítottak, a legnagyobb kihívás lelki: a bezártság, az egyedüllét. A legfontosabb, hogy az ember lélekben kitartson. Könnyű mondani! 

A nagy kérdés ennek mikéntje. Mérő László matematikus szavait hadd idézzem: “Létfontosságú, hogy az ember időnként olyasmivel foglalkozzon, ami nem létfontosságú”. Ezeket a nem létfontosságú tevékenységeket kell nagyobb mértékben végezni, illetve telefonon, online sokat beszélgetni a szeretteinkkel.

Az álefbész, a héber ábécé első öt betűje: álef, bét, gimel, dálet és hé. Ha ebből az öt betűből kivesszük a bét betűt, ami a betách (biztonság, a bizonyosság szintjét elérő bizalom, azaz bizodalom) szót jelképezi, marad a deágá, magyarul aggodalom, kétségbeesés. Nem tudom pontosan, hogy az Örökkévaló biztonságot adó gondoskodása, a hásgáchá prátit most is változatlan-e, vagy esetleg még nagyobb. Egy biztos: kisebb nem lett. Aki ezzel egyetért, aki ebben hisz, gond nélkül átvészeli az előttünk álló nehéz heteket. A kétségbeesés és az isteni gondoskodásban való hit egymást kizáró fogalmak. Az újtól vagy a nehéztől való félelem az istenhit hiányának indikátora.

A Talmud (Bává Kámá 60b) írja, hogy járvány tombolt és valaki megkérdezte a Halál Angyalát, hány embert fog elragadni a járványban. A válasz így szólt: ötezret. A járvány véget ért, 15.000 halott volt, és az ember kérdőre vonta a Halál Angyalát, miért hazudta, hogy 5000 ember hal meg, hiszen ennek a tripláját vitte magával. A Málách hámávet válaszolt: nem hazudtam, én ötezret vittem magammal a járványban. A másik tízezerhez nincs közöm, ők nem a járványtól, hanem a félelemtől és a pániktól haltak meg. Peszách a háború előtt jellemzően családi ünnep volt, a Soá után vált Magyarországon alapvetően közösségi ünneppé. 

A családok – az elmúlt évtizedek gyakorlatától eltérően – idén nem közösségi szédereken és nem otthon mindannyian együtt, hanem külön ünnepelnek: unokák és nagyszülők egymástól fizikailag távol, felnőtt gyerekek és szüleik elválasztva, mindenki a saját otthonában. Minden rossz helyzetnek van egy jó oldala: arra bíztatok és kérek mindenkit, aki csak teheti, maga vezesse le a szédert. Akár életében először. Fantasztikus érzés először szédert vezetni: 5 éve csináltam először, amikor még nem volt gyerekem. Azt mondtam magamnak: most elkezdem, hogy ha majd születik gyerekem és annyi idős lesz, hogy a má nistánát tudja kérdezni, addigra az apja már gyakorlott legyen a széder vezetésének műfajában. A nagyobbik négy éves, B”H pár nap múlva fogja életében először kérdezni a má nistánát.

A széder szó betűi a, számech, dálet és rés. Az első betűt összekötve a másodikkal, illetve a másodikat a harmadikkal két szót alkothatunk: szod és dor, magyarul titok és nemzedék, azaz a széder megünneplése volt és lesz a zsidóság fennmaradásának titka minden nemzedékben.

Kóser peszáchot kívánunk mindenkinek!

Dr. Kurucz Ákos rabbijelölt és családja

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó ünnepek
Mi is az a Sábát Suvá?
2024. Október 07. / 12:17

Mi is az a Sábát Suvá?

Zsidó világ
Jonathan Sacks rabbi ros hásáná lelki tartalmairól
Zsidó világ
Jonathan Sacks rabbi a gyászról
2024. November 01. / 12:19

Jonathan Sacks rabbi a gyászról