TOLDOT, gyertya 11.21. 15:43, kimenete: 11.22. 16:51
25.11.21. | 1 Kiszlév 5786
Alapértelmezett verzió

Judaizmus / 2025. November 20. / 13:25

A részrehajló szülői szeretet kérdése

A Toldot hetiszakaszban azt olvassuk, hogy Izsák Ézsaut szerette, Rebeka pedig Jákobot. Hogyan kell ezt érteni? Úgy, hogy mindketten csak egy gyermeküket szerették? Miért szerepel Izsák szeretete múlt időben, Rebekáé pedig jelen időben? Mi indokolta, hogy Izsák Ézsaut részesítse előnyben Jákobbal szemben? Shira Smiles (Naaleh.com) előadásaiból kiderül.

Judaizmus / 2025. November 18. / 08:00

Napi Talmud - Szánhedrin 45: Mit jelent a jó halál?

A My Jewish Learning napi Talmud-magyarázatait az alábbiakban folytatjuk. Amikor tanúk érkeznek, hogy vallomást tegyenek egy halálbüntetéssel járó ügyben, figyelmeztetik őket feladatuk súlyára: egy ember élete múlik azon, amit mondanak.

Judaizmus / 2025. November 14. / 10:21

Napi Talmud - Szánhedrin 44: Bűnrészesség

A My Jewish Learning napi Talmud-magyarázatait az alábbiakban folytatjuk. Amikor Józsué és az izraeliták elfoglalták Jerikót, Józsué figyelmeztette embereit, hogy a város minden tárgya hérem státuszban van, vagyis meg kell semmisíteni, vagy Istennek kell szentelni. A Józsué könyve 7. fejezete azonban elmondja, hogy egy ember, Ákán, mégis vett magának ezekből a dolgokból.

Judaizmus / 2025. November 13. / 12:59

Napi Talmud – Szánhedrin 43.

Folytatjuk a Napi Talmud sorozatunkat, amelyet a My Jewish Learning oldalon követhetnek nyomon angol nyelven. A legutóbb tárgyalt daf (Talmud-lap) második oldalán találkozunk az alábbi misnával:

Judaizmus / 2025. November 12. / 12:44

Napi Talmud - Szánhedrin 42: Megöregedett vagy bölcs?

A My Jewish Learning Napi talmudjának követvező részével folytatjuk. A Gemara épp egy rendkívül bonyolult jogeseteket tárgyal, ahol a bírák nem tudnak döntésre jutni, amikor felbukkan ez a rejtélyes mondat:

Judaizmus / 2025. November 11. / 10:09

Napi Talmud – Szánhedrin 41: A részletek számítanak

A My Jewish Learning napi Talmud sorozatát folytatva ma a Szanhendrin 41. lapjánál járunk, ahol a rabbinikus jog egyik alapelvét vizsgáljuk: mikor számítanak a részletek a tanúvallomásban, és mikor nem.

Judaizmus / 2025. November 10. / 09:08

Napi Talmud - Szánhedrin 40: Hét kérdés

Ma a Szanhedrin traktátus ötödik fejezetét kezdjük egy misnával, amely leírja, hogyan hallgatják ki a halálbüntetési ügyek tanúit a bíróságon.

Judaizmus / 2025. November 06. / 11:06

Mit tanulhatunk Ábrahámtól a vendégszeretetről?

Miután Ábrahám ősapánk teljesítette a körülmetélés micváját, Isten meglátogatta őt. Amikor Ábrahám meglátott három arab férfit közeledni az úton, eléjük sietett, hogy meghívja őket vendégségbe. A kommentátorok felteszik a kérdést: hogyan hagyhatta ott Ábrahám Isten szent jelenlétét, hogy bálványimádó idegenekkel törődjön?

Judaizmus / 2025. November 04. / 12:07

A jécer hárá és a jécer hátov rabbinikus kettőssége

A rabbik által tanított kettősség – a jécer hárá (a „rossz ösztön”) és a jécer hatov (a „jó ösztön”) – sokkal árnyaltabb, mint ahogy a nevek sugallják. A jécer hárá nem valamilyen démoni erő, amely rosszra sarkallja az embert, hanem inkább az élvezetekre, birtoklásra vagy biztonságra irányuló késztetés.

Judaizmus / 2025. November 03. / 14:23

Tiszta kezek, egyenes szív – Az élet valódi célja

Mi teszi igazán értékessé az életünket? Nem a vagyon, a siker vagy a birtokolt javak – tanítja Moshe Chaim Luzzatto rabbi, a Mesilat Yesharim („Az igazak útja”) szerzője. Ez a klasszikus zsidó etikai mű arra hívja fel a figyelmet, hogy az ember valódi feladata nem más, mint a saját jellemének csiszolása: a türelem, az alázat, a becsület és a hit erősítése.

Judaizmus / 2025. Október 23. / 09:00

Teremtés, amiben mindenkinek szerepe van

A Tóra tanítása szerint a kezdetben a teremtés nem a káosz ellenére születik meg, hanem éppen a káosz által.

Judaizmus / 2025. Október 16. / 11:00

A sálom jelentése: a béke mint isteni és emberi érték

Ha arra gondolunk, mik a legszentebb zsidó értékek, akkor az igazság, az igazmondás és a béke jut eszünkbe. A héber sálom (שלום) szó gyökere a teljességre és épségre utal, és a zsidó irodalomban a selemut, azaz a tökéletesség fogalmával áll kapcsolatban.