Gregor Bernadett magával ragadó előadása a Bethlen téri zsinagógában – Ilyen volt a Karády-est

2024. Június 18. / 16:31


Gregor Bernadett magával ragadó előadása a Bethlen téri zsinagógában – Ilyen volt a Karády-est

Vasárnap este a Bethlen téri zsinagógában Gregor Bernadett Jászai Mari-díjas színésznő Karády Katalinról szóló különleges és megrendítő előadását tekinthettük meg. A tehetséges zongoraművész, Hegedűs Szabolcs kíséretében Gregor Bernadett egyedi művészi nyelvezetén megragadta Karády rendkívüli életének lényegét, tisztelegve a legnagyobb magyar díva zenei öröksége előtt.

Az estet Deutsch Péter, a Bethlen téri zsinagóga rabbija nyitotta meg, aki megköszönte a szervezést Zucker Immánuel főkántornak, a program ötletgazdájának. Ezt követően beszédében megemlékezett a holokauszt során elhurcolt ártatlanokról és azokról, akiknek e falak nyújtottak menedéket. 1944-ben ugyanis ebben az épületkomplexumban jelölték ki a Zsidó Tanács egyik szükségkórházát. Jelentősége a gyógyításon túl abban állt, hogy tíz-húszezer pengőért bárki számára adott volt a lehetőség, hogy beteggé nyilvánítsák és ide kerülhessen.

– Nyolcvan év telt el azóta, hogy a náci rezsim szisztematikusan meggyilkolt hatmillió zsidót, és ma is felelősségünk, hogy harcoljunk az intolerancia, a gyűlölet és a diszkrimináció minden formája ellen – hangsúlyozta beszédében Deutsch Péter rabbi, majd felidézte az ismert Karády sorokat: – Jó a rosszat elfeledni!

A rabbi emlékeztetett arra, hogy a holokauszt nem csupán a zsidó nép tragédiája, hanem az egész emberiség elleni támadás.

– Karády Katalin élete erőt és inspirációt ad nekünk. Ma este a zene erejét használjuk arra, hogy megemlékezzünk az áldozatokról, és kifejezzük reményünket a jövőre nézve. A zene összeköt bennünket, és felemel minket a gyűlölet és az erőszak fölé. Építsünk egy olyan világot, ahol mindenki békében és méltóságban élhet.

Ezt követően kezdetét vette az előadás. 

gregor-karády-cikkbe.jpgfotó: Bohn Tamás

A dalválasztás gondosan igazodott Karády életútjához. Korai sikereitől életének tragikus fordulópontjáig minden dal egy-egy fejezetet jelenített meg a történetében, amelyet tragédiák sora szabdalt szét. A közönség végigkísérhette e páratlan karrier mérföldköveit a személyes megpróbáltatásokon át, amelyekkel szembe kellett néznie. A szuggesztív történetmesélés visszarepített bennünket az időben, és Gregor Bernadett erőteljes színpadi jelenlétén keresztül újra átélhettük Karády életének magasságait és mélységeit.

A színésznő nehéz gyermekkora, a feltörekvés időszaka után a rövid ideig tartó tündöklés évei következtek, majd utána a második világháború tönkrezúzta az addig felépített boldog tündérmesét.

Karády vagyonát és befolyását felhasználva számos zsidó életét megmentette, köztük gyermekekét, akiket saját otthonában szállásolt el, és gondoskodott róluk a háború végéig. Mindez azonban a Gestapo általi bebörtönzéséhez és kínzásához vezetett. A háború után a kommunista rezsim magyarországi felemelkedése miatt Karády emigrációba kényszerült, végül Brazíliában, majd az Egyesült Államokban, New Yorkban telepedett le. Száműzetése ellenére öröksége a bátorság és a művészet maradandó szimbóluma maradt. A zsinagóga eklektikus épülete szimbolikájában is tökéletesnek bizonyult egy olyan karizmatikus és sokat szenvedett lélek megidézésére, akit embermentő tetteiért posztumusz emeltek a Világ Igazai közé.

A művésznő szinte átlényegült a dalok által; úgy tudta megragadni Karády pályafutásának és életének kulcselemeit, magára ölteni a dallamok melankóliáját, hogy nem próbálta lemásolni a díva sajátos előadásmódját. Ugyanis Gregor Bernadett nagyszerűsége ebben rejlik: ösztönösen megvan benne a „Karádyság”, a drámai keserűség, a magány tükröződése, annak ellenére, hogy minden rezdülésében hiteles és önmaga tud maradni.

A dalok között Karády visszaemlékezéseiből vett részletek színesítették a programot és olyan anekdoták, amelyek még közelebb hozták a közönséget a „magyar Marlene Dietrich” életéhez. A zenei és elbeszélői válogatás többdimenziós tisztelgés és megemlékezés egy túl korán kettéhasított életmű előtt, amely képes ennyi év után is együtt rezonálni a közönséggel.

Az est sikeréhez elengedhetetlenül hozzájárult Hegedűs Szabolcs közreműködése, aki érzékeny és kifejező zongorajátékával egészítette ki Gregor Bernadett előadását. A fellépők csodálatos egysége magával ragadta a közönséget, akik a végén vastapssal köszönték meg az élményt.

Az előadás által is beigazolódott az, hogy Karády Katalin öröksége továbbra is inspirációként hat, és Gregor Bernadett méltatása megerősítette, hogy története ne merüljön feledésbe.

A Bethlen téri zsinagógában tartott est a művészet időt és teret átívelő erejéről tett tanúbizonyságot, amely Karády Katalin örökségének lángját a jövő generációi számára is fellobbantotta.

Zucker-Kertész Lilla beszámolója

A produkció a Holokauszt 80. emlékév programsorozat részeként a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége, a Budapesti Zsidó Hitközség, a Miniszterelnökség, a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. és a Magyarországi Zsidó Örökség Közalapítvány támogatásával valósult meg.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
Hanna – szabadesés több szólamban a Gólem Színházban
Megemlékezések
Holokauszt megemlékezést tartottak Kiskőrösön
Zsidó világ
Jonathan Sacks rabbi a gyászról
2024. November 01. / 12:19

Jonathan Sacks rabbi a gyászról