Napi Talmud - Bava Batra 139: "Házassági öröklés"

2024. November 12. / 09:06


Napi Talmud - Bava Batra 139: "Házassági öröklés"

A Daf Yomi egy több évszázados gyakorlat, amelynek során a babiloni Talmud egyetlen oldalát tanuljuk meg minden nap, meghatározott időbeosztás szerint. Ilyen ütemben a ciklus befejezése 7,5 évet vesz igénybe. A   My Jewish Learning  úttörő célkitűzése, hogy a zsidó tanulás e globális projektjét széles közönség számára is elérhetővé tegye, mi pedig igyekszünk rendszeresen közzétenni az aktuális napi fordításokat.

Ma a Bava Batra 139-hez kapcsolódó magyarázat fordítását hoztuk el Önöknek:

Megtanultuk, hogy a fiúgyermekek az elsők az örökség sorában, de az özvegy és a lányok ellátása az örökségükből kerül levonásra. Fiúk hiányában a lányok örökölnek. A mai dáf első oldalán található egy misna, amely azt vizsgálja, hogyan befolyásolják ezeknek a gyermekeknek, legyenek akár fiúk, akár lányok, a házasságai az általuk kapott örökséget:

Ha valaki meghalt, aki nagykorú és kiskorú fiúkat hagyott maga után, a nagykorúak nem tarthatják fenn magukat a kiskorúak vagyonából, és a kiskorúak sem tarthatják fenn magukat a nagykorúak vagyonából. Ehelyett egyenlő arányban részesülnek az örökségből.

Ha a nagykorúak megházasodtak, akkor a kiskorúak is megházasodnak. De ha a kiskorúak azt mondják: Olyan esküvőt szeretnénk, mint amilyet ti nagykorúként apánk életében tartottatok, a bíróság nem hallgat rájuk. Amit az apa adott a nagykorúaknak élete során, azt nekik adta.

A fiúk között az örökséget a szokásos módon osztják el, még akkor is, ha egyes fiúk már felnőttek és eltartják magukat, míg mások még kiskorúak. Ha az idősebb testvérek az apa életében házasodtak meg, és az apa nagy esküvőt fizetett nekik, a fiatalabb, még nőtlen fiúk nem követelhetnek a bátyjaik örökségéből hasonlóan pompás esküvőt. Ők csak az örökségből megmaradt részükből tudnak házasodni.

Fiúk hiányában a lányok örökölnek. A misna szabályai itt hasonlóak a fiúkra vonatkozókhoz: az örökséget egyenlően osztják el, és ha néhány lány az apa életében fényűző esküvőn ment férjhez, a később házasodó lányok nem követelhetik, hogy a házas nővéreik örökségéből részesedjenek egyenértékű esküvőre.

A Gemara felvet egy halachikus kérdést, amelyre a mai daf misnája ad választ:

Avuh bar Geneiva kérdést küldött Rávához: Mesterünk, taníts meg minket: Ha egy nő kölcsönt vett fel és elköltötte, majd férjhez ment, a férj vásárlónak számít, vagy örökösnek?

Ez a kérdés olyan tömör, hogy szinte rejtvénynek tűnik. Nézzük csak, mit is jelent: Egy nő kölcsönt vett fel, anélkül, hogy formális dokumentumot írtak volna, elköltötte a pénzt, majd férjhez ment. Köteles-e a férje visszafizetni a kölcsönt?

Egy nő vagyona bonyolult módon kerül be a házasságba. A férj egyfajta tulajdonjogot szerez a vagyonára, de ez nem teljes körű tulajdonjog. E furcsa helyzet, amelyben a nő még a házasságkötés előtt tartozott egy kölcsönnel, próbára teszi ezt a tulajdonjogot. Ha a férj tulajdonjoga örökléshez hasonlít, akkor nemcsak a vagyont, hanem az adósságokat is megszerzi. Azonban ha inkább egy vásárlóhoz hasonlít, akkor nem tartozik a feleség korábbi tartozásának visszafizetésével. Bár a kérdés nem közvetlenül az öröklésre vonatkozik, a vásárló és örökös modellek befolyásolják a halachikus gondolkodást.

A férj jogainak és kötelezettségeinek kérdése felesége vagyonával kapcsolatban hosszú időre leköti a rabbik figyelmét a mai dafban. További tanulmányozás során kiderül, hogy a férj sem pontosan olyan, mint egy örökös, sem mint egy vásárló, bár ezek továbbra is hasznos kategóriák a rabbik számára.

Például megtudjuk, hogy ha egy lány örököl apja vagyonából, akkor a férj köteles továbbra is gondoskodni anyósáról, élelmezést és menedéket biztosítva neki. Így ugyanazt a szerepet tölti be, mint egy biológiai fiú, aki örököl apjától és viseli az ilyen kötelezettségeket. Azonban ha egy nő megtartja a tulajdonjogát a vagyonára, de a házassági megállapodás részeként a férj élvezi a földből származó hasznot, a nő élete során eladhatja a földet, de halála után a férj örökli. Ebben az esetben inkább vásárlónak tekinthető.

Rav Ási összefoglalja az elért eredményt:

A bölcsek egyenlővé tették a férjet az örökössel, és egyenlővé tették a vásárlóval.

A felesége vagyonával kapcsolatban a férj sem teljesen vásárló, sem teljesen örökös. Minden egyes helyzet részleteit külön kell megvizsgálnunk, és esetenként dönteni. Ez a gyakorlatias válasz, amely elkerüli a merev kategóriákat, tükrözi a házasság bonyolultságát. A férj és feleség pénzügyi és családi kapcsolatba lépnek egymással, és folyamatosan egyensúlyozniuk kell az örökség két aspektusát. Ez a Talmud és a rabbik szerepét is jelképezi. Míg a Talmud tele van jogi érvekkel és gondolatokkal, végső soron a következő nemzedék döntéshozói számára készült útmutató. Mert bármilyen vastag legyen is a törvénykönyv, mindig szükség lesz bírókra, akik az előre nem látott helyzetekben meghozzák a döntéseket.

A Bava Batra 139 IDE kattintva elérhető.

My Jewish Learning írása alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla

mazsihisz icon

Címkék

Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
„Kötelességünk, hogy ezt az embert ne felejtsük el”
Megemlékezések
Emléktáblát állítanak Benedek István Gábor (BIG) tiszteletére
Élet + forma
Koncertek, könyvek, fény – Frankel Hanuka 2024 / 5785