Az ómerszámlálás Jelentősége: A szabadságtól a Tóraadásig

2025. Április 28. / 09:41


Az ómerszámlálás Jelentősége: A szabadságtól a Tóraadásig

Az ómerszámlálás nem csupán napok számlálása Pészahtól Sávuotig, hanem mély spirituális utazás is: a fizikai szabadulástól a lelki beteljesedésig. A Tóra tanításai és a bölcsek magyarázatai feltárják, hogyan köti össze ez a különleges micva a zsidó nép múltját, hitét és jövőjét.

A Tóra kétszer is említi a szfirát háómert (magyarul az ómerszámlálás micváját). Először az Emor szakaszban, ahol ez áll: „És számoljatok a szombat utáni naptól kezdve.” A Szóbeli Tanból tudjuk, hogy itt Pészah első napjára utal a "szombat kifejezés". A számolás onnantól kezdődik, amikor az ómert – azaz az árpaáldozatot – bemutatták. Ezt az áldozatot „tenufának” is hívják, vagyis lengetettnek, mert felemelve kellett bemutatni. A Tóra azt írja: „Hét teljes hetet számoljatok.”

A második említés a Re’eh szakaszban található, ahol egyszerűen „hét hétről” (Siva sevuot) beszél a szöveg. Ebből tanuljuk, hogy a „szombatok” itt a heteket jelentik. A számolás az ötvenedik napig tart, amikor az új termésből búzalisztáldozatot kellett hozni.

AZ ómerszámlálás mindkét említett helyen a zsidó ünnepekről szóló törvények között szerepel, és több fontos elem kapcsolódik össze benne: Pészah első napja, az ómer bemutatása, a szombat, a hét hét és az ötven nap.

De miért kell egyáltalán számolni?

A Maharal (teljes nevén: Jehuda Löw ben Becalel) szerint a számolás lényege, hogy összekösse a kezdetet a céllal – a két pont közti kapcsolatot maga a számlálás hozza létre. A Széfer Háhinuh pedig úgy magyarázza, hogy a Pészah második napja „szombatnak” számít, mert a megváltás egy felülről jövő ajándék volt, akárcsak a szombat. A zsidók még nem álltak készen a szabadulásra, ám az Örökkévaló mégis kivezette őket Egyiptomból.

Pészah és Sávuot mélyen összetartozik, mert a zsidó nép lényege nem a fizikai szabadság, hanem a Tóra elfogadása.

Amikor az Örökkévaló megjelent Mózesnek az égő csipkebokornál, és Mózes jelet kért, Ő így válaszolt: „Én veled leszek. És ez lesz a jeled: amikor kivezeted a népet Egyiptomból, ezen a hegyen szolgáltok majd engem.” A valódi bizonyíték nem a szabadulás volt, hanem a Tóraadás: amikor a nép hallani fogja, hogy az Örökkévaló Mózesen keresztül szól hozzájuk. A fizikai megváltás csak előjátéka volt a lelki küldetésnek.

A zsidók tudták, hogy a szabadulás igazi értelme nem a rabszolgaság elhagyása, hanem az, hogy készen álljanak a Tóra befogadására. Ezért, amikor Mózes megígérte, hogy ötven nap múlva megkapják a Tórát, elkezdték számolni a napokat – és ez lett az ómerszámlálás alapja.

Ugyanezt az izgatott vágyakozást kell ma is felébresztenünk magunkban: az egyiptomi szabadulás örömét összekötni a Sávuotkor kapott spirituális szabadsággal. Ahogyan a napon dolgozó rabszolga vágyik az árnyékra, úgy kell nekünk is vágyakoznunk a Tóra adta lelki megváltás után az ómerszámlálás időszakában.

Rebbecen Leah Kohn előadása alapján (Naaleh.com)
címlap: Ómer naptár. Hollandia, 18. század. (Zsidó Múzeum, New York)

Zucker-Kertész Lilla

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Izrael védelmében
Netanjahu elfogadta Trump béketervét, erősítette meg az amerikai elnök
Zsidó világ
Schöner Alfréd: Jom Kipur, az év legszentebb napja