Fináli rabbi: „A sínpár, amely együtt fut 2025 éve, a végtelenben találkozni fog”

2025. Január 29. / 16:19


Fináli rabbi: „A sínpár, amely együtt fut 2025 éve, a végtelenben találkozni fog”

Az ökumenikus imahét zárónapján keresztény–zsidó imaórát tartottak a budapesti Avilai Nagy Szent Teréz-plébániatemplomban. Székely János szombathelyi megyéspüspök és Fináli Gábor, a  Hunyadi téri zsinagóga rabbija adott tanítást, az imaórán szólt a hívekhez Darvas István főrabbi, a Hegedűs-Csáky zsinagóga rabbija, közreműködött Fekete László főkántor. A Magyar Kurír tudósítását szemlézzük.

Testvérek vagyunk a világ megjobbításának nagy művében – Keresztény–zsidó imaóra Budapesten címmel tudósított a katolikus hírportál arról az imaóráról, amelyet a Nagy Szent Teréz-plébániatemplomban tartottak január 26-án. 

Az imahét zárásaként együtt imádkozott Székely János, a Szombathelyi Egyházmegye megyéspüspöke; Fináli Gábor rabbi, Szemerei János evangélikus elnök-püspök; Farkas Gergely református lelkész, elnökségi tanácsos; Jaczkó Sándor görögkatolikus érseki helynök; Khaled A. László metodista szuperintendens; Varga László Ottó, a Magyarországi Baptista Egyház főtitkára; Kriza János, a Magyarországi Unitárius Egyház püspöki helynöke; Tokics Imre, a Hetednapi Adventista Egyház Adventista–Zsidó Baráti Társaságának szolgálatvezetője; Földesi Tamás, a Magyarországi Pünkösdi Egyház elnöke; Darvas István, a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének (Mazsihisz) főrabbija és Fischl Vilmos evangélikus lelkész, a MEÖT főtitkára.

img1 (1).jpgFekete László főkántor

A tudósítás szerint Fináli Gábor rabbi azzal kezdte elmélkedését: mennyire kifejező, hogy az ökumenikus imahét nyolcadik napján tartják ezt az imaórát, ami lehetetlen, hiszen egy hétnek hét napja van; ráadásul a nyolcas szám a végtelent, a „túlontúlit”, a transzcendenst jelenti. „A sínpár, amely együtt fut 2025 éve, a végtelenben találkozni fog” – mondta. Azután héber nyelven olvasott a Talmudból, és az atyák bölcseleteit magyarázta, melyek az individualizmusról szólnak.

 „Negatív kicsengésében az individualizmus egyenlő az egoizmussal. De annak, hogy az ember, Ádám egyedül, individuumként lett megteremtve, több pozitív rabbinikus értelmezése is van” – mondta.

Egy magyarázat szerint Ádám azért teremtetett egymaga, hogy mindenki tudja: aki elveszít egy lelket ebből a világból, az olyan, mintha az egész világot elveszejtené; s mindenki, aki megment egy lelket ebben a világban, az olyan, mintha az egész világot „fenntartotta volna”. 

img1 (2).jpgDarvas István főrabbi. Fotók: Lambert Attila/Magyar Kurír

Egy másik olvasat azt mondja, Ádám egyedüliségének célja az volt, hogy béke legyen a világban, hiszen ha mind ugyanattól az atyától származunk, senki sem mondhatja a másiknak: én nagyobb embertől származom. Egy harmadik értelmezés szerint az Örökkévaló azért teremtette egynek az embert, hogy érezze:

a világ érte lett teremtve. Ezzel ráruházta a teremtett világért való felelősséget. Mindenkinek úgy kell tehát élnie a világban, mintha egyedül ő viselné ezt a felelősséget, amely alól nem lehet kibújni.

Vámossy Erzsébet cikkét teljes terjedelmében ITT olvashatják el a Magyar Kurírban.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
„…akkor az Örökkévaló lesz az én Istenem”
Zsidó világ
Mikéc hetiszakasz és a hanuka
2024. December 26. / 08:04

Mikéc hetiszakasz és a hanuka