Náznánfalva emlékei különleges zsidó világba engednek bepillantást

2025. Február 19. / 09:47


Náznánfalva emlékei különleges zsidó világba engednek bepillantást

Az elmúlt fél évben Király Mátyás és Lózsy Tamás által jelentős kutatómunka indult be annak érdekében, hogy a Zsidó Múzeumban a náznánfalvi fazsinagógáról nemrég megnyílt tárlat méltó módon mutathassa be az 1940-es évekre elpusztult épület megmaradt elemeit.  Király Mátyással, a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár munkatársával abból az alkalomból közlünk interjút, hogy a kiállításon tárlatvezetést tart február 20-án, csütörtökön délután 4 órától. 

– Mikor és hogyan találkozott a náznánfalvi zsinagóga maradványaival a Zsidó Múzeumban?
– Mikor öt évvel ezelőtt elkezdtem a levéltáros munkámat, a múzeum térben sétálva többször megakadt a szemem a náznánfalvi fapanelek darabjain, amik 2016-ban kerültek a kiállítótérbe. Akkor még nem tulajdonítottam akkora figyelmet a témának, mivel befejezett kutatásnak gondolta. Aztán  2024 nyarán egy véletlen – ha létezik olyan – folytán a szemem elé került az egyik raktárunkban az előtte oly sokszor látott, jellegzetes kék szín és az első látásra naivnak tűnő héber betűk sora…

Király_Mátyás.jpgKirály Mátyás a tárlatmegnyitón

– Mit láthatunk a tárlaton a zsinagógából?
– Az újonnan megtalált fapanelek egészen különleges világba engednek betekintést. A tanulmányomban részletesen kitérek azokra a szlihot imákra, amelyek a két egymáshoz kapcsolódó, hosszú deszkákon olvashatól. Az általunk csak „dinnyés deszkának” hívott különálló panelről azt kell megemlíteni, hogy ez a deszka az egykori fazsinagógában, a Tóraszekrénytől balra, a plafon boltíve és a fal találkozásánál helyezkedett el. A kutatás során felfedezett fotón első ránézésre alig látszik, de jobban megnézve már világos, hogy ez a darab egy történetet mesél el. A történet a Királyok első könyvének 6:18 sorait jeleníti meg, amelyek a salamoni szentély belső képét írják le. Láthatunk két oszlopot, Jákin és Boáz oszlopait, tetejükön dinnyével teli kosárral, amit az alábbi idézet erősít meg: 

„És cédrus volt a házon, annak belsején, vadugorkák és kinyílt virágok kifaragásával; mind cédrus volt, kő nem volt látható”. 

A „vadugorka” a ma ismert dinnye archaikus elnevezése volt az IMIT Bilbiában. A két oszlop között két indapár húzódott, az ottani feliratból négy betű marad ránk, de a szövegkörnyezetet ismerve vissza tudtuk fejteni, hogy mi volt odaírva:

„[…] ez az asztal, mely az Örökkévaló színe előtt van”
(Jechezkél 41:22). 

A két oszlop lábánál alig kivehetően a frigyláda körvonalait figyelhetjük meg, melynek két oldalán egy-egy kerubszárny látható. Ez a kutatás igazán különleges és fontos megfejtést jelent a múzeum életében, mivel a vészkorszak félresöpörte a tudományos szintérről a megmentett paneleket, így azok évtizedekre feledésbe merültek.

– Miért ragadta meg ennek az épületnek a története, a sorsa? Van személyes kötődése is a régióhoz?
– Személyes kötődésem nem igazán van, de sokat járok Maros és Hargita felé. Nemcsak Náznánnak, hanem Bözödújfalunak és magának Marosvásárhelynek a zsidó múltjával foglalkoztam már korábban. Így most, hogy Náznánnal is ilyen behatóan dolgozhattam, nagy öröm számomra, hogy azzal a régióval foglalkozhatok, amelynek ilyen különleges zsidó múltja van. Nehéz egyensúlyozni a zsidó múzeum páratlan tárgyállományában, de én mindig olyan témával szeretek foglalkozni, ami még tartogat megválaszolatlan kérdéseket. Náznánfalva esete nagy kérdést vetett fel, és reményeim szerint erre sikerült is válaszokat találni. 

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Judaizmus
Napi Talmud: Bava Batra 166 - "A madarakért"
Élet + forma
Újraindítja a Budapest-Tel Aviv járatait a Wizz Air