Gregor Bernadett magával ragadó előadása a Bethlen téri zsinagógában – Ilyen volt a Karády-est

2024. Június 18. / 16:31


Gregor Bernadett magával ragadó előadása a Bethlen téri zsinagógában – Ilyen volt a Karády-est

Vasárnap este a Bethlen téri zsinagógában Gregor Bernadett Jászai Mari-díjas színésznő Karády Katalinról szóló különleges és megrendítő előadását tekinthettük meg. A tehetséges zongoraművész, Hegedűs Szabolcs kíséretében Gregor Bernadett egyedi művészi nyelvezetén megragadta Karády rendkívüli életének lényegét, tisztelegve a legnagyobb magyar díva zenei öröksége előtt.

Az estet Deutsch Péter, a Bethlen téri zsinagóga rabbija nyitotta meg, aki megköszönte a szervezést Zucker Immánuel főkántornak, a program ötletgazdájának. Ezt követően beszédében megemlékezett a holokauszt során elhurcolt ártatlanokról és azokról, akiknek e falak nyújtottak menedéket. 1944-ben ugyanis ebben az épületkomplexumban jelölték ki a Zsidó Tanács egyik szükségkórházát. Jelentősége a gyógyításon túl abban állt, hogy tíz-húszezer pengőért bárki számára adott volt a lehetőség, hogy beteggé nyilvánítsák és ide kerülhessen.

– Nyolcvan év telt el azóta, hogy a náci rezsim szisztematikusan meggyilkolt hatmillió zsidót, és ma is felelősségünk, hogy harcoljunk az intolerancia, a gyűlölet és a diszkrimináció minden formája ellen – hangsúlyozta beszédében Deutsch Péter rabbi, majd felidézte az ismert Karády sorokat: – Jó a rosszat elfeledni!

A rabbi emlékeztetett arra, hogy a holokauszt nem csupán a zsidó nép tragédiája, hanem az egész emberiség elleni támadás.

– Karády Katalin élete erőt és inspirációt ad nekünk. Ma este a zene erejét használjuk arra, hogy megemlékezzünk az áldozatokról, és kifejezzük reményünket a jövőre nézve. A zene összeköt bennünket, és felemel minket a gyűlölet és az erőszak fölé. Építsünk egy olyan világot, ahol mindenki békében és méltóságban élhet.

Ezt követően kezdetét vette az előadás. 

gregor-karády-cikkbe.jpgfotó: Bohn Tamás

A dalválasztás gondosan igazodott Karády életútjához. Korai sikereitől életének tragikus fordulópontjáig minden dal egy-egy fejezetet jelenített meg a történetében, amelyet tragédiák sora szabdalt szét. A közönség végigkísérhette e páratlan karrier mérföldköveit a személyes megpróbáltatásokon át, amelyekkel szembe kellett néznie. A szuggesztív történetmesélés visszarepített bennünket az időben, és Gregor Bernadett erőteljes színpadi jelenlétén keresztül újra átélhettük Karády életének magasságait és mélységeit.

A színésznő nehéz gyermekkora, a feltörekvés időszaka után a rövid ideig tartó tündöklés évei következtek, majd utána a második világháború tönkrezúzta az addig felépített boldog tündérmesét.

Karády vagyonát és befolyását felhasználva számos zsidó életét megmentette, köztük gyermekekét, akiket saját otthonában szállásolt el, és gondoskodott róluk a háború végéig. Mindez azonban a Gestapo általi bebörtönzéséhez és kínzásához vezetett. A háború után a kommunista rezsim magyarországi felemelkedése miatt Karády emigrációba kényszerült, végül Brazíliában, majd az Egyesült Államokban, New Yorkban telepedett le. Száműzetése ellenére öröksége a bátorság és a művészet maradandó szimbóluma maradt. A zsinagóga eklektikus épülete szimbolikájában is tökéletesnek bizonyult egy olyan karizmatikus és sokat szenvedett lélek megidézésére, akit embermentő tetteiért posztumusz emeltek a Világ Igazai közé.

A művésznő szinte átlényegült a dalok által; úgy tudta megragadni Karády pályafutásának és életének kulcselemeit, magára ölteni a dallamok melankóliáját, hogy nem próbálta lemásolni a díva sajátos előadásmódját. Ugyanis Gregor Bernadett nagyszerűsége ebben rejlik: ösztönösen megvan benne a „Karádyság”, a drámai keserűség, a magány tükröződése, annak ellenére, hogy minden rezdülésében hiteles és önmaga tud maradni.

A dalok között Karády visszaemlékezéseiből vett részletek színesítették a programot és olyan anekdoták, amelyek még közelebb hozták a közönséget a „magyar Marlene Dietrich” életéhez. A zenei és elbeszélői válogatás többdimenziós tisztelgés és megemlékezés egy túl korán kettéhasított életmű előtt, amely képes ennyi év után is együtt rezonálni a közönséggel.

Az est sikeréhez elengedhetetlenül hozzájárult Hegedűs Szabolcs közreműködése, aki érzékeny és kifejező zongorajátékával egészítette ki Gregor Bernadett előadását. A fellépők csodálatos egysége magával ragadta a közönséget, akik a végén vastapssal köszönték meg az élményt.

Az előadás által is beigazolódott az, hogy Karády Katalin öröksége továbbra is inspirációként hat, és Gregor Bernadett méltatása megerősítette, hogy története ne merüljön feledésbe.

A Bethlen téri zsinagógában tartott est a művészet időt és teret átívelő erejéről tett tanúbizonyságot, amely Karády Katalin örökségének lángját a jövő generációi számára is fellobbantotta.

Zucker-Kertész Lilla beszámolója

A produkció a Holokauszt 80. emlékév programsorozat részeként a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége, a Budapesti Zsidó Hitközség, a Miniszterelnökség, a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. és a Magyarországi Zsidó Örökség Közalapítvány támogatásával valósult meg.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Mazsihisz hírek
Lisker Hershele Rebbe emléke előtt tisztelgett a Mazsihisz elnöke
Megemlékezések
Kardos Péter főrabbi: Cipők és cipők
2024. Szeptember 26. / 11:57

Kardos Péter főrabbi: Cipők és cipők