Bokor Gabriella: Mahler a díványon

2024. Február 27. / 11:59


Bokor Gabriella: Mahler a díványon

A világ leghíresebb díványán – amit most a londoni Freud múzeumban őriznek – egyetlen alkalommal Gustav Mahler is feküdt. Igaz, mindez csak szimbolikusan értendő, mert a valóságban egy séta közben zajlott az analízis.

1910. augusztus 26-án délután két férfi sétált a leideni gyógyfürdőt övező ligetben. Halkan beszélgették és rótták a köröket órákon át. Egyikük muzsikus, a bécsi udvari opera igazgatója, világszerte ismert komponista-karmester, a másik nemzetközi hírű orvosprofesszor.  A konzultációra azért került sor ilyen furcsa körülmények között, mert Freud épp a szabadságát töltötte, gyógyfürdőzött a hollandiai Leidenben, Mahler viszont türelmetlen volt, és nem akarta megvárni, hogy a professzor visszatérjen Bécsbe. A házassága romokban hevert, idegei a végsőkig feszültek. Freud hajlandó volt találkozni, de csak úgy, ha Mahler elutazik hozzá Leidenbe. Ő pedig indult azonnal, hiszen az ügy nem tűrt halasztást: nemcsak idegileg merült ki, de szexuális zavarokat is tapasztalt, mégpedig impotenciát – legalábbis a feleségével szemben, mert az operaházi kalandjai az énekesnőkkel nem adtak okot panaszra. Leidenben négy óra hosszat elemezték a helyzetet Freuddal, és utána Mahler valamelyest megnyugodva utazott vissza Bécsbe – ahogyan a feleségét, Almát becézte – Almschihoz. 

mahler-freud-cimlap.jpg

Igazság szerint a házasság már kezdetekkor sem volt zökkenőmentes.  1901 novemberében, egy vacsorán találkoztak Bécs legismertebb mecénása, Berta Zuckerkandl szalonjában, a város legszebb lányának kikiáltott Alma Schindler huszonkét éves volt, Mahler negyvenegy. Almáról azóta már köteteket írtak, tudjuk, hogy élete során a korszak legeredetibb művészeivel volt szerelmi kapcsolata Gustav Klimttől elkezdve Oskar Kokoschkán át Franz Werfelig. Csalhatatlan érzékkel ismerte fel a tehetséget, és ez volt az, ami igazán vonzotta, a férfi külseje, vagyona, rangja hidegen hagyta. Mahler is azonnal lenyűgözte, azt meg a lány szépsége, és megismerkedésük után három hónappal, 1902 márciusában össze is házasodtak. A nehézségek azonban elsősorban nem a korkülönbségből vagy a karakterbeli különbözőségekből adódtak – Mahler magányos farkas volt, míg Alma állandóan vágyta a társaságot és a figyelmet –, hanem abból az ígéretből, amit a zsarnoki attitűdtől egyáltalán nem mentes Mahler még az esküvő előtt kierőszakolt. 

A nagyszerűen zongorázó és dalokat is komponáló Almának meg kellett fogadnia, hogy felhagy a zeneszerzéssel, és kizárólag feleség és családanya lesz. Ebbe ugyan egy álmatlan éjszaka után beleegyezett, de a naplójába beírta, hogy ez örökre tüskét hagy benne. Az eltiltás a komponálástól később is sok feszültség forrása volt, a fiatal feleséget nem elégítette ki az, hogy háziasszonykodjon és gyereket neveljen, a szakmai életéről pedig teljesen lemondjon. Ahogy naplójában írta: „Gustav éli az életét, és nekem is az ő életét kell élni.” Mahler pedig ezen a téren nem enyhült, és mindvégig fenntartotta, hogy művész csak ő lehet a családban. Közben pedig rajongott a feleségéért, és a szerelmét nem szavakban és tettekben, hanem hangjegyekben gondolta kifejezni.  Az 5. szimfónia lassú tétele, az „Adagietto” például, ami még a kapcsolatuk elején született, mindkettejük visszaemlékezése szerint egy őszinte szerelmi vallomás.

1910-ben, egy fürdőkúra alkalmával Alma megismerkedett a tehetséges építésszel, a későbbi Bauhaus-alapító Walter Gropius-al, akivel igen gyorsan egymásra találtak. Amikor Mahler rájött arra, hogy felesége megcsalja, kétségbeesett, menteni akarta a menthetőt, és egyszerre hajlandónak mutatkozott arra, hogy megnézze Alma régebbi kompozícióit. Néhány darabot ki is adatott, de ez természetesen nem oldotta meg a problémákat. Mahler teljesen összetört, nem tudott komponálni, idegei kimerültek, ráadásul még egyik gyerekük elvesztését sem heverte ki: első kislányuk, a Putzinak becézett Maria, aki különösen közel állt a szívéhez, 1907-ben, ötévesen először skarláttal fertőződött, majd diftériát kapott, és tíznapos szenvedés után meghalt.

Mahler ebben a zilált lelkiállapotban érkezett meg Leidenbe. Azt, hogy Freud hogyan reagált, az egyik tanítványának, Marie Bonaparte-nak írt leveléből tudjuk, neki számolt be a négyórás séta-konzultációról: úgy vélte, hogy Alma, aki tizenhárom évesen elvesztette imádott apját, apapótlékot keresett leendő férjében, ezért a korkülönbség, amitől Mahler annyira tartott, épphogy vonzóan hatott a lányra. Mahler ugyanakkor az anyját kereste minden nőben, azt a mindig szenvedő, mindig rosszkedvű és nyűgös típust, amit a házasságában boldogtalan Alma hitelesen képviselt. Egyes források szerint a konzultáció eredményes volt, és a házaspárnak adatott még egy rövidke boldog időszak, más életrajzírók szerint viszont ez nem volt őszinte, Alma ugyanis férje haláláig titokban találkozgatott Gropius-al, akihez később hozzá is ment. Amit azonban minden visszaemlékezés és biográfia is megemlít, az az a tény, hogy néhány héttel Mahler halála után Freud elküldte a leideni konzultáció számláját Almának, aki őszintén felháborodott, és egész Bécsben elterjesztette, hogy Freud tapintatlan és pénzéhes. Aztán – mi mást tehetett volna – fizetett, és ezentúl Walter Gropius, majd Franz Werfel feleségeként élte a „Mahler özvegye” szerepet, tegyük hozzá: nem csak külsőségekben.

Amikor az Anschlusst követően harmadik férjével, a zsidó származású Werfellel New York-ba emigráltak, a Lisszabonból induló hajóhoz a francia-spanyol határon több kilométert is gyalog kellett megtenni a hegyi ösvényeken. Az akkor már idős Alma rendületlenül cipelt egy nehéz koffert, amibe első férje kéziratait pakolta. Mahler hagyatékát biztonságban akarta tudni, ez volt a legfontosabb. Azt, hogy feleségként nem tudta boldoggá tenni Mahlert, özvegyként jóvátette. 

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Kultúra
10 zsidós dolog, amit eddig nem tudtál Supermanről
Zsidó világ
Szóljanak a sófárok – őszi nagyünnepek 2024 / 5785