A Dáf Jomi egy több évszázados gyakorlat, amelynek során a babiloni Talmud egyetlen oldalát tanuljuk meg minden nap, meghatározott időbeosztás szerint. Ilyen ütemben a ciklus befejezése 7,5 évet vesz igénybe. A My Jewish Learning úttörő célkitűzése, hogy a zsidó tanulás e globális projektjét széles közönség számára is elérhetővé tegye, mi pedig igyekszünk rendszeresen közzétenni ezeket a tanításokat.
A Bava Batra utolsó előtti oldalán találkozunk a traktátus utolsó misnájával, amelyből megtudhatjuk, hogy ha egy hitelező a kezeshez fordul, aki csak a kölcsönszerződés aláírása után vállalt felelősséget, akkor a hitelező csak olyan vagyonból hajthat be, amely nem terhelt záloggal.
A misna egy olyan esettel zárul, amelyben Rabbi Jismael a tanítás szerint döntött, ám Rabbi Simon ben Nannasz kijelentette, hogy tévedett. Ben Nannasz szerint, ha egy kezes csak a kölcsönszerződés aláírása után lép be a képbe, akkor az ő kezessége semmis, és a hitelező nem követelhet tőle semmit. Rabbi Jismael azt kérdezi, hogyan lehet ez, mire Ben Nannasz a következő elméleti példát hozza:
Ha valakit a piacon fojtogatnak, hogy fizesse vissza a kölcsönt, és egy másik ember odalép, és azt mondja a támadónak: „Hagyd békén, és odaadom a pénzt, amivel ő tartozik” – akkor az, aki közbelépett, mentes a fizetés alól, mivel a hitelező eredetileg nem az ő bizalmára alapozva adta a kölcsönt.
Ha egy járókelő a kezesség vállalásának ajánlatával lép közbe, hogy megvédje az adóst a fenyegető fizikai bántalmazástól, – mint a fenti valószínűtlen, de meggyőző példa mutatja –, vagy akár csak azon okból, hogy pénzügyi védelmet nyújtson, Ben Nannasz szerint nem kötelezhető fizetésre. Ahhoz, hogy a kezesség érvényes legyen, Ben Nannasz szerint annak az eredeti megállapodás részeként kell történnie.
E magyarázat hatására Rabbi Jismael így kiált fel:
Aki bölccsé akar válni, tanulmányozza a pénzügyi jogot, mert nincs magasztosabb tan annál a Tórában, és olyan, mint egy folyó forrása.
És aki pénzügyi jogot akar tanulmányozni, az hallgasson Simon ben Nannaszra.
Ezekkel a szavakkal Rabbi Jismael lezárja a Bava Batra utolsó misnáját, és egyben a Nezikin traktátus végét is – azt az eredeti nagy traktátust, amelyet később hosszúsága miatt három részre osztottak: Bava Kamma, Bava Mecia és Bava Batra. Bár a pénzügyi jog tanulmányozása kihívást jelenthet, élesíti az elmét, és fejleszti a tanulót.
Amikor felkészülünk a Bava Batra utolsó oldalának áttanulmányozására, szánjunk egy pillanatot arra, hogy Rabbi Jismaelhez hasonlóan elgondolkodjunk azon a tudáson és bölcsességen, amit szereztünk, és fejezzük ki hálánkat a kommentátorok, tanítók és tanulótársak iránt, akik végigvezettek minket a Talmud egyik legmegterhelőbb anyagán. Legyen számunkra továbbra is egy örökké áradó forrás.
A My Jewish Learning írása alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla
A Bava Batra 175 itt olvasható.