A zsidó meditácó gyakorlata és hatásai

2025. Augusztus 04. / 11:28


A zsidó meditácó gyakorlata és hatásai

„Valóban ott vagy, ahol az elméd van” – tanította Báál Sém Tov. De mi is az a zsidó meditáció? Hogyan lehet gyakorolni? És milyen hatással bír?

A zsidó meditáció hagyománya több ezer évre nyúlik vissza. A korai írások különféle technikákról számolnak be: a héber betűk mentális permutálásáról, (azaz gondolatban újra és újra átrendezésükről), földöntúli világok vizualizálásáról, és az Istennel való bensőséges kapcsolat felvételéről. A középkori kabbala továbbfejlesztette ezeket a gyakorlatokat, és egy szimbolikus térképet alkotott az isteni világról, amely a meditációs vizualizációk terepe lett.

Elég sok ilyen szöveg elérhető már angol fordításban is, így sok klasszikus zsidó meditációs technikát el lehet sajátítani. Ezek a gyakorlatok elősegíthetik elme koncentráltságát, és elvezethetnek egy másfajta tudatállapotokhoz. Bölcsességhez azonban önmagukban nem vezetnek.

A bölcsesség művelésének támogatására egyesek a tudatos jelenlét meditációját gyakorlák. A mindfulness eredetileg a nepáli herceg, Sziddhárta Gautama — ismertebb nevén a Buddha, azaz a „megvilágosodott” — tanítása volt, aki ezt eszközként használta a szenvedés gyökereinek feltárására és megszüntetésére az elmében. Az elmúlt 2500 év során ázsiai mesterek továbbfejlesztették, majd az utóbbi 30 évben világi, nyugati környezetben is elterjedt. Az elmúlt két évtizedben több tanító kezdte el a tudatos jelenlét meditációt kifejezetten zsidó keretben tanítani, olyan kifejezetten zsidó célok érdekében, mint a felebaráti szeretet gyakorlása, az együttérzés elmélyítése, Isten szerető jelenlétének érzékelése, a lélek fényének közvetlen megtapasztalása, és a személyes exodus (kivonulás) átélése a belső szabadságon keresztül.

meditacio.jpgKép: Grace Yagel, My Jewish Learning

Mit tesz a tudatos jelenlét meditáció? Lehetővé teszi, hogy kíváncsisággal és megkülönböztető figyelemmel szemléljük mentális szokásainkat, ahelyett hogy elsodródnánk velük. Nyitott szívvel jelen lenni az emberi  kapcsolatokban, befogadni és megélni hagyományunk bölcsességét, helyén kezelni az egónkat, és megtalálni a kapcsolatot az Örökkévalóval.

„Valóban ott vagy, ahol az elméd van” – tanította Báál Sém Tov, a haszidizmus alapítója. Hányan tapasztaltuk már, hogy egy szerettünkkel beszélgettünk, miközben ő mesélte a napját, de mi nem is igazán hallottuk, mert a közelgő határidő vagy egy két nappal ezelőtti esemény járt a fejünkben? A testünk jelen volt, de az elménk máshol. Tehát hol is voltunk valójában?

A rendszeres tudatos jelenlét meditáció segít felfedezni azokat a rejtett, finom mentális szokásokat, amelyek megakadályozzák, hogy jelen legyünk önmagunkkal és másokkal. Ezután tudatosan dönthetünk úgy, hogy elengedjük a hátráltató mintákat, és megerősítjük azokat, amelyek támogatják jelenlétünket. Ezen túl pedig rátalálhatunk egy mély, belső forrásból fakadó megelégedettségre, békére, szeretetre és kapcsolódásra — egy tágas, fénylő tudatosságra.

Hogyan működik a tudatos jelenlét meditáció? Egyszerű, de nem könnyű. Keress egy csendes helyet. Némítsd le a telefonod. Engedd el a teendőlistát és a múlt vagy jövő miatti aggódást. Ülj nyugodtan. Köteleződj el amellett, hogy jelen maradsz, és tanúja leszel saját elméd tartalmának. Gyakorold ezt rendszeresen, akár naponta.

Mivel figyelmünk gyakran szétszórt és tompa, érdemes úgy kezdeni a gyakorlást, hogy egyetlen pontra összpontosítunk a testben – például a légzés áramlására –, és újra meg újra visszatérünk hozzá, amikor az elménk elkalandozik. Ez az előkészítő gyakorlat segít, hogy az elme nyugodtabbá, fókuszáltabbá, élénkebbé és irányíthatóbbá váljon. Így képesek vagyunk megfigyelni mentális tartalmainkat: a gondolatokat és érzékeléseket anélkül szemlélhetjük, hogy beléjük gabalyodnánk. Idővel világosan láthatjuk, mely mentális szokások szűkítik össze a tudatunkat, tartanak félelemben, szorongásban, tompaságban – és melyek segítik, hogy tágasabbak, nyugodtabbak, elégedettebbek és nyitottabbak legyünk a lét nagyszerűségére.

A héber ‘tefilá’ szó a l’hitpallel igéből származik, amelynek jelentése: ‘önmagát megítélni’. Az, hogy ezt a szót használjuk az imára, arra utal, hogy az imának legalább két célja van. Az egyik, hogy kapcsolatba lépjünk Istennel (bármit is jelentsen ez számunkra); a másik pedig, hogy mélyen magunkba nézzünk, tudatosítsuk gondolatainkat, tudatállapotunkat, és irányt mutassunk magunknak abban, hogy kik is szeretnénk lenni. A tefilá egyszerre kapcsol bennünket kifelé / felfelé / Isten felé – és befelé / lefelé / saját legmélyebb énünk felé. Mindkét irány magában foglalhat kontemplatív gyakorlatot.

A Kabbala (a misztikus hagyomány egyik ága, amely körülbelül a 11. században kezdődött) számos kontemplatív / meditatív gyakorlatot tartalmaz. Ezek között voltak vizualizációs gyakorlatok (héber betűk és isteni nevek elképzelése, rájuk való összpontosítás), betűkombinációs gyakorlatok (a héber betűk mentális kombinálása és újrakombinálása annak érdekében, hogy a tudat magasabb szintre emelkedjen), valamint a szefirot (az isteni tulajdonságok) szemlélése – mindezeknek a célja egyetlen irányba mutatott: az emberi lélek Istenhez való közelítésére, azaz a devekut, az isteni egység állapotának elérésére.

A shviti egy ősi zsidó vizuális meditációs forma, amelynek neve a Zsoltárok könyvéből származik: „Shviti Adonai l’negdi tamid” – „Az Örökkévalót magam előtt tartom szüntelenül” (Zsolt 16:8). A gyakorlat lényege, hogy az ember egy olyan képet szemlél, amely héber betűkből és szavakból áll össze – gyakran menóra, fa vagy más szimbolikus forma alakjában. A szavak és betűk meditációs tárgyként szolgálnak: figyelmünk rájuk irányításával tudatosan Isten jelenlétére hangolódunk. A shviti nem csupán díszes kalligráfia, hanem spirituális eszköz: segítségével a szemlélődő lecsendesítheti elméjét, elmélyülhet Isten neveinek jelentésében, és egyfajta belső fókuszt teremthet az ima vagy a mindennapi élet során. Egyesek kis méretű shviti-t hordanak magukkal pénztárcában vagy kulcstartón, hogy bárhol, bármikor emlékeztethessék magukat az isteni jelenlétre.

Források: My Jewish Learning, Rabbi Jeff Roth: Jewish Meditation Practices for Everyday Life: Awakening Your Heart, Connecting With God

Zucker-Kertész Lilla

mazsihisz icon

Címkék

Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Hírek, lapszemle
Teherán azonnali elhagyására szólított fel Donald Trump
Megemlékezések
Hogyan szerette meg Ozzy Osbourne a rabbiját?