Hermann Ildi: Ez mind én vagyok

2018. Szeptember 23. / 13:50


Hermann Ildi: Ez mind én vagyok

Az Index.hu kultúr rovata hetek óta közli Hermann Ildi Hiányzó történetek című szöveg- és fotósorozatát, amely New Yorkban élő, magyar származású holokauszttúlélőkről szól. A képeket tavaly a budapesti 2B Galériában láthattuk, idén pedig a New York-i Magyar Intézetben rendeztek kiállítást a művekből. Az Indexen nagy olvasói sikert aratott sorozat előzményeiről és születéséről Hermann Ildi mesél a Mazsihisz.hu olvasóinak.


„Először 2011-ben jártam New Yorkban, de akkor még nem dolgozni mentem, csak meg akartam nézni a várost. Különös volt, de az első pillanatoktól kezdve elfogott valami furcsa érzés, olyan fajta szabadságot éreztem a levegőben, amit itthon nem. Banálisnak tűnhet, de számomra valóban megdöbbentő felfedezés volt ilyen fokú felszabadultságot tapasztalni, pedig nem voltak előzetes elvárásaim a várossal kapcsolatban. Az volt az érzésem, itt bármi megtörténhet. Akkor még csak nyolc napot töltöttem ott, reggeltől estig jártuk az utcákat, nem zavart a tömeg sem, és iszonyúan élveztem az egymástól annyira különböző emberek látványát.

Akkor még eszembe sem jutott, hogy ide vissza fogok járni fotózni és interjúkat készíteni, de a későbbi sorozatomhoz a kezdő lökést ott kaptam meg: a williamsburgi zsinagógákon látható magyar zászlók kapcsán kezdtem el azon gondolkozni, hogy itt vajon mi alapján szerveződnek a különböző zsidó közösségek. Talán az is szerepet játszik a zsidó közösségek megszerveződésében, hogy eredetileg ki honnan jött? S ha így van, akkor a New York-i magyar zsidó közösségeknek ma vajon mit jelent Magyarország? Ki, hogyan gondol rá vissza?

Ez a téma aztán foglalkoztatott idehaza is, úgyhogy fotósként pályáztam egy – a zsidó művészeket és kultúrát világszerte támogató – amerikai szervezet, az Asylum Arts egyik workshopjára, amelyen 2014-ben sikerült is részt vennem New Yorkban. Egy évvel később kezdett letisztulni a kép, hogy milyen sorozatot szeretnék csinálni, szóval 2015-ben egy másik pályázat segítségével ki tudtam menni három hétre dolgozni. Eredetileg Williamsburgbe terveztem visszamenni fotózni, de a vallásos zsidók annyira zárt közösségeket alkotnak, hogy szoros személyes ismeretségek hiányában, ráadásul nőként, lehetetlennek tűnt közelebb kerülni hozzájuk. Emiatt úgy döntöttem, kicsit változtatok a koncepción és bárkivel szívesen találkozom/beszélek, aki magyar származású zsidó és New Yorkban él, és persze hajlandó részt venni a projektben. Így végül nagyon különböző embereket sikerült megismernem, akik különbözőféleképpen értékelik a magyar gyökereiket és a zsidóságukat is. Ők nem egy behatárolható zsidó közösség tagjai, ráadásul New York különböző részein élnek.

A portrék felét 2015-ben készítettem, majd két év múlva újra kimentem három hétre, így összesen mintegy húsz olyan emberrel sikerült találkoznom, aki elmesélte nekem az életét. A fotózás mindig a beszélgetések után zajlott, addigra oldottabb lett a hangulat, és nem jöttek annyira zavarba a fényképezéstől, mintha teljesen ismeretlenek lennénk. Filmre dolgoztam, és egy-egy portréhoz csak két-három tekercset használtam. (Ami a középformátumú technikánál tíz képet jelent tekercsenként.) Jóval koncentráltabb volt így a munka, mintha bármennyit lőhettem volna, előre ki kellett találnom a képeket.

Óriási örömömre a sorozatban szereplő emberek nagy része el tudott jönni az idei New York-i kiállításmegnyitóra, és amikor ott megláttam őket együtt, hirtelen összeállt minden. Ők is meghatódtak, én is meghatódtam, felejthetetlen élmény volt, már ezért megérte megcsinálni. Talán törlesztettem valamit abból a hiányból, amit azért érztem, mert a saját nagymamámat, - aki szintén holokauszttúlélő volt, nem kérdeztem ki az életéről, s mire szóba hoztam volna, meghalt. Ezt nagyon-nagyon bánom a mai napig. Viszont az is igaz, hogy ha emiatt nincs bennem hiányérzet, talán meg sem születik ez a sorozat. Ki tudja?

Korábban sem gondoltam, hogy a zsidó lét néhány jól megfogalmazott definícióval leírható, de amikor ezeknek az embereknek az életét megismertem, akkor döbbentem rá igazán, hogy a zsidóság mennyi mindent jelenthet. Nem csak vallás, vagy származás, hanem oly sok minden más is, egészen a tradíciótól kezdve a kulturális környezeten keresztül a személyes identitásig lehet minden, egy egész világkép. Volt olyan portréalany, aki azzal kezdte a beszélgetést, hogy ő nem is zsidó – merthogy neki csak az édesapja volt zsidó –, majd órákkal később már azt fejtegette, hogy ő tulajdonképpen miért is zsidó. Ebből az alapállásból látja a világot, ez a világnézete, neki az európai zsidóságban erednek a szellemi gyökerei, vagyis a zsidóság a kulturális és személyes identitásának része. Ugyanakkor találkoztam olyan lubavicsi zsidókkal, akik számára a zsidóság teljesen mást jelent, nem világnézet, vagy legalábbis nem az előző hölgy személete alapján, hanem elsősorban a vallás, és az ehhez kapcsolódó szigorú szabályok összesége. Ez a sokféle beszélgetés érdekes módon azt eredményezte, hogy fölfedeztem egy olyan skálát, amin saját magamat is elhelyezhetem valahol, ráadásul ez a skála annyira széles, hogy a nagyon vallásos lubavicsi zsidók számára én szinte nem is számítok zsidónak.

S hogy én hol helyezem el saját magamat? Abban biztos vagyok, hogy a magyarságom és a zsidóságom között nem akarok választani, sőt, nem is gondolom, hogy döntenem kellene a kettő között. De a címkézések itt nem érnek véget, hogy magyar zsidó vagyok. Az adott helyzettől függően ehhez hozzá tehetem azt is, hogy nő, anya, fotós, kelet-európai, és így tovább. Amikor a lányomról készítettem fotósorozatot, akkor elsősorban anya voltam. Amikor a New York-i magyar zsidókat fényképeztem, akkor zsidó voltam. Ha meg külföldön járok, akkor gyakran elsősorban magyar vagyok, hiszen olyankor kiélesedik a figyelmem a magyar vonatkozású dolgokra. Ez mind én vagyok.”

K. Zs.

Hermann Ildi 1978-ban született Budapesten. 2002-ben diplomázott az ELTE Tanárképző Főiskolai Karán magyar-művelődésszervezés szakon, 2012-ben pedig a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem mesterképzésén szerzett diplomát fotográfia szakon. 2006-tól három éven keresztül Pécsi József Fotóművészeti Ösztöndíjas volt, 2011-ben elnyerte a Dunaújvárosi Fotóbiennálé fődíját, 2012- ben pedig a Lucien és Rodolf Hervé emlékére alapított fotós pályázaton megkapta a zsűri különdíját. Több, mint tíz éve vesz részt kiállításokon Magyarországon és külföldön egyaránt.

Jelenleg azt tervezi, hogy portrékat készít a Magyarországon és határon túl élő magyar holokauszttúlélőkről. Aki ebben az ügyben szeretné fölvenni vele a kapcsolatot, az erre az e-mail címre írjon: ildihermann@yahoo.com

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
„Mi nem győzködünk másokat az igazunkról"
Hírek, lapszemle
Furcsa, de igaz: Belgiumban kormányt buktathat a palesztin-ügy