A Tízparancsolat is kötelez minket arra, hogy a szombat napját megünnepeljük. Tudjuk, mit nem tehetünk, de mi az, amit ajánlatos tennünk
és talán nem is esik nehezünkre?
A kurrens hetiszakaszban olvasható a Tízparancsolat, benne a felszólítás, hogy emlékezzünk meg a szombatról. Ne dolgozzon ilyenkor
még a zsidók jószága sem. De mást is vár tőlünk az Örökkévaló, nem csak passzivitást.
A Talmud Ketubot traktátusa arról beszél, mikor köteles, milyen sűrűn a férj teljesíteni házastársi kötezettségeit,
szerelmével örvendeztetni meg feleségét. A szakmájuk dönt a férfiaknak ebben a kérdésben, aki teheti, naponta, de a tengerész csak minden évben kétszer.
A kérdésre, hogy a legszentebb tevékenységben elmerülők, akik Tórát tanuló tudósok, mikor hagyják abba kicsit a tanulást, a szöveg azt feleli,
hogy péntek este, a Szombat beköszöntekor térjenek haza a tanházból a családhoz és töltsék az éjszakát feleségükkel. Ilyenkor még
a legszorgalmasabb bölcsek is otthonukba tértek a Ketubot traktátus szerint, ha elmulasztották, annak végzetes következményei lettek.
A szentséget a nyugati kultúrkör igyekezett minél távolabbra vinni a testiségtől. Akkor miért épp a megszentelt szombat estéje
a legalkalmasabb arra, hogy testi szerelemben merüljön el a legjámborabb Tóra-tudós is? Mert a judaizmus szerint itt és egymás számára kell megszentelnünk egyszeri,
visszahozhatatlan földi életünket, a mindennapjainkat kell Istentiszeletté változtatnunk, így a testi szerelmet is. Aki úgy tanul Tórát, hogy elhanyagolja azt, akit
rábíztak, bűnt követ el.
A Tóra, a zsidó vallás nem prűd és nem tekinti bűnnek a megszentelt testi szerelmet, ellenkezőleg. Akinek a foglalkozása lehetővé
tenné, kötelezné is rá, hogy sűrűbben kerüljön intim viszonyba azzal, akit eljegyzett Mózes és az Örökkévaló törvényei szerint,
akit elvett, akihez tartozik, a felesége jóváhagyása nélkül nem képezheti át magát másik foglalkozásra, amely ritkábban kötelezné
testi szerelemre.
A Szombat többek között a szerelem dicsérete is.
Jó szombatot!