Öt dolog a zsidóságról, amiről nem beszélünk eleget

2024. November 05. / 12:54


Öt dolog a zsidóságról, amiről nem beszélünk eleget

– A judaizmus régi. Nagyon régi. És a hosszú történelme ellenére, vagy talán éppen azért, rengeteg olyan érdekessége,  kulturális furcsasága és gyakorlata van, ami a világban közel sem kap annyi figyelmet, mint a csokis palacsinta vagy a Steven Spielberg-filmek – írja Joshua Hoffman a Future of Jewish hasábjain megjelent összeállításában.

Az október 7-i események után, amikor az antiszemitizmus vadul terjed, sok zsidó érthető módon zavarba jön a cionizmussal és/vagy zsidó identitásával kapcsolatban, amiből az következik: fontos, hogy a zsidó néppel és Izraellel kapcsolatos tapasztalatokat az emberek ne szalagcímekből és sztereotípiák alapján szerezzék, hanem teljes gazdagságában, sokszínűségében és összetettségében. A változatos megközelítésekkel megvilágíthatjuk a zsidó identitás árnyalatait, a judaizmus kevésbé ismert vonásait, valamint Izrael történelmi és kulturális jelentőségét, amelyek mind-mind formálták történelmünket. Ezekből következik 5 fontos aspektus.

1. Van misztikus kapcsolódásunk

A judaizmus híresen gyakorlatias: a vallásgyakorlás parancsolatokra (micvák), etikára, törvényekre és szokásokra épül. De mindezek mögött káprázatosan bizarr misztikus hagyomány rejtőzik, amelyben van numerológia (ilyen a gematria, amely a héber betűkhöz számértékeket rendel, és ezek összegzésével nyer sajátos betekintést például a héber Bibliába); angelológia (különböző angyalok és azok bonyolult hierarchiái); és nem utolsó sorban ott van a Kabbala, ami fölött nem lehet csak úgy elsiklani. 

2. A sabbat nekünk nem egyszerűen egy szabadnap

Mindenki tudja, hogy a zsidók szombatot tartanak, de azt kevesebben tudják, hogy ez mit is jelent azon túl, hogy ilyenkor nem válaszolnak a munkahelyi e-mailekre. Ha teljes mértékben átéljük, akkor a sabesz olyan, mintha hetente újraindítanánk a létezésünket. Kiszállunk a teremtésből, és Isten pihenésére emlékezve, a cselekvés helyett egyszerűen csak vagyunk. A sábesz nemcsak egy „szabadnap”. Hanem annak a megvalósítása, hogy a saját énednek hetente egyszer semmi köze a világ által látott teljesítményedhez. Ilyenkor az ember lényegében megtagadja, hogy részt vegyen az anyagi világ mókuskerekében, és ezzel lélegzethez juttatja a saját lelkét.

3. Bonyolult a kapcsolatunk a humorral és a tragédiával

Mindenre van egy zsidó vicc. Miért? Mert a humor gyakran a legjobb gyógyír a zsidó történelemmel és identitással járó szenvedésre, ellentmondásokra és kétértelműségekre. És bár mindannyian szeretünk egy jó zsidó viccet, nem mindig beszélünk arról, hogy a humor a zsidó kultúrában gyakran túlélési mechanizmus: páncél a kétségbeesés és a nehézségek ellen. Gondoljunk bele: miért van az, mintha a zsidó humoristák kivételesen jók volnának az abszurd humorban? Mert a humor révén kezelhető a szenvedések okozta, kozmikus méretű bizonytalanság, és megtanuljuk: az élet értelme egyszerre lehet mély és nevetséges, azaz valami olyasmi, amin egyszerre sírunk és nevetünk. Ezért mondjuk olyan gyakran, hogy miről is szólnak a zsidó ünnepek: „Megpróbáltak megölni minket. Nem sikerült. Most akkor együnk”. 

4. Rituáléink hétköznapinak tűnnek, de mélyen szimbolikusak

A zsidó rituálék nem merülnek ki az ünnepek megtartásában, vannak olyan napi vallásgyakorlatok, amelyek jelentéktelennek tűnnek, mégis több jelentésréteget hordoznak. Például vegyük a rituális kézmosást, amit kenyérrel fogyasztott étkezés előtt végzünk. Ez nemcsak a higiéniáról szól, hanem a pillanatról, amikor készen állunk hálatelt tudatossággal elfogyasztani az ételt, így a mindennapi szükséglet spirituális gyakorlattá válik. Ilyen a mezuza is, ami mellett elhaladva lényegében „bejelentkezünk” abba az egységbe, amiről a benne rejlő pergamen szól. Mintha a judaizmus azt kérdezné meg tőlünk: „hogyan tehetnéd az életed ajtajait a magasabb célok emlékeztetőjévé?”. Mire a válasz: a mezuzával. És működik! Csak elfelejtünk beszélni róla, hogy a mezuza nemcsak egy egyszerű tok az ajtófélfán. 

5. Örök a küzdelmünk Istennel és a hittel

A judaizmusnak nincs egyetlen, hivatalos  és dogmatikus hitvallása, sokkal inkább kifejezi ez a mondat: „A Talmud ezt és ezt írja, de nyugodtan vitatkozz vele”. A zsidók szabadon kérdezhetnek, vitatkozhatnak, akár Istennel is vitázhatnak, sőt a vita: elvárás. Az „Izrael” név is azt jelenti, hogy „Istennek harcoló”. Lenyűgöző, hogy ez a küzdelem mennyire normalizált a judaizmuson belül. A kétkedést nem gyengeségnek tekintjük, hanem az út elengedhetetlen részének. A judaizmus arra ösztönöz, hogy kérdőjelezd meg Istent, az etikát és a lét rejtélyeit. A judaizmus minden zsidót „a kérdések arénájába” hív az Istennel való küzdelemre, ami minden, csak nem egyoldalú. Nem sok vallás mondja azt: „nemcsak megengedett Isten megkérdőjelezése, hanem azt Isten el is várja."

(A fenti írás összefoglaló. Joshua Hoffman cikkét teljes terjedelmében a Future of Jewish hírlevelében olvashatják. Illusztrácó: Chen/Pixabay)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
„És megjelent neki az Örökkévaló…”
Zsidó világ
Előbb saját magunkban legyen világosság – jó szombatot!