A Külkereskedelmi Technikum diákjai hétfő reggel az Óbudai
Zsidótemetőben dolgoztak a tavaszi napfényben, a Holokauszt emléknapjának
másnapján. A közösséget formáló kegyeletes, aktív emlékezés jegyében.
A programot még tavaly vezette be Salusinszky András, a Külkereskedelmi
Technikum igazgatója. Az idei már a második alkalom volt.
A Budapesti Zsidó Hitközség (BZSH) fenntartásában lévő iskola diákjai –
több mint kétszázan – némi kavarodást követően, a köztemető és a zsidótemető
között átmenetileg elveszve, a bejárat előtt álldogáltak tíz óra körül, ahol
Halász Eszter, az iskola programszervezője tartott rövid, kedves és határozott
hangú eligazítást, jól érződött a hangulatból, hogy mennyire népszerű a diákok
között. Aztán elkezdődött a munka, elsősorban azon a részén a temetőnek, ahol a
Frankel Leó utcai zsinagóga kedves halottai fekszenek az elmúlt évekből,
Robicsek György, Medgyesi Tibor és Csillag Ferenc, oktatási osztályunk egykori
vezetője.
Semmi kényszeredettségnek nem volt nyoma, mindenki jól érezte magát,
sokan voltunk és a munka egyfelől végtelennek tűnt, mert mindig van mit csinálni
egy temetőben, ahol a természet már vissza kívánja venni az embertől a jussát,
a márvány emlékezet küzd a természet fenséges közönyével, másfelől azonban a
munka, az, amit el lehet végezni belőle, belátható. Úgy volt az egész laza,
jókedvű, hogy egyúttal mégis a temető békéje vette körül, a beszélgetés halk
volt, a gereblyézés, takarítás fegyelmezett. És azok, akikkel beszéltünk a
diákok közül, nagyon is tisztában voltak vele, miért éppen ezen a hétfőn vannak
itt. Hogy azok, akik körülöttük vannak eltemetve, természetes halállal haltak
meg, de a rokonaik jelentős részét megölték, hogy az, aki a múlt század első
felében született közülük, mind keresztülment a holokauszton. Hogy azért vannak
itt, hogy tanuljanak együttműködni, hogy közösen dolgozzanak másokért,
tudatosítsák, hogy mind felelősek vagyunk egymásért, hogy emlékezzenek valami
olyasmire, ami bő fél évszázaddal a születésük előtt történt és amihez mégis
közük van, mert többek között magyar történelem is, a magyar történelem egyik
legnagyobb tragédiája és szégyene is.
Laci, aki, mint mondja, az interneten keresve talált rá az iskolára,
boldogan jött ki dolgozni, sokat és régóta önkénteskedik és a Külkereskedelmi
Technikum tanulójaként elkezdett érdeklődést tanúsítani a zsidó kulturális
hagyomány iránt is. Az ünnepek alatt szünet van az iskolában és ő gondosan
utánanéz mindig, miről szólnak az éppen aktuális ünnepek. Dolgozik is közben
egy élelmiszer-áruházlánc egyik üzletében, mellette tanul, mellette
önkénteskedik 20 évesen, besegít a bölcsődében is, amelynek édesanyja a
vezetője, hogy segítse barátnője ambícióit, aki egyetemre szeretne menni. A
zsidóság számára új világot tárt ki, örül, hogy ebbe is beleláthat, a szakmai
oktatással is elégedett és ő is úgy gondolja, hogy be fog iratkozni az egyik
egyetemre, ha majd itt végez.
Egy másik fiatalember is megerősíti, hogy az
ilyen programok annak ellenére is jók, hogy kimarad egy napnyi tanulás újra, a
zsidó ünnepek mellett, noha az, aki itt van, már motivált, nagyon szeretne
tanulni. Ő is beszél arról, mennyire számíthat mindenki az iskola stábjára, ha
baja támad, kérdései vannak. A munka közben hallani, ahogy néhányan már
zsidóként identifikálják magukat viccből, de mégis valamilyen játékos
azonosulással.
A tanárok közül Czibolyáné Nagy Anna mesél nekünk arról, mennyit jelent
neki ez a mostani alkalom, mint mondja, egy aktív, részben tanítással töltött
élet végén kezdett el részmunkaidőben dolgozni a Külkereskedelmi Technikumban
évekkel ezelőtt, miközben beszél, dolgozik, nem látni rajta, hogy már nyugdíjasként
dolgozik vissza, úgymond. Hálás az Örökkévalónak az egészséges, aktív
időskorért, azt mondja, addig szeretne dolgozni, amíg lábra tud állni, azt
kívánja a tanítványainak is, hogy legyenek ennyire szerencsések, ne veszítsék
el a bizalmat a világban és az energiáikat. Elmondja, mielőtt elköszönnénk
tőle, hogy Gyöngyösön tanított évtizedeken át és feldolgozta egy Heves megyei
település, Hort zsidó családjainak történetét, amit tudott, megkeresett arról,
hol és hogyan éltek a holokauszt előtt, mert utána a túlélők, mindössze hárman,
elhagyták a falut. És rámutat a névtelen és jeltelen áldozatoknak emelt
emlékoszlop előtt egy nagy, formátlan kőre, ő hozta el a falu követeként tavaly
Hortról, az van ráírva a kődarabra, hogy a horti zsidók emlékét hivatott őrizni
itt, Óbudán, a csendben, örökké. Nem véletlen, hogy idekerültem – összegez.
Semmi sem véletlen. Talán igaza van.
Megérkeznek a szendvicsek
és az innivaló, tűz a bágyadt, jókedvű napfény az egyre tisztább temetőkertre
átszűrődve a magas fák ágain. Élet, halál és emlékezet, béke és gondos, óvó
tevékenység együttállásában.