„Egyszerre kell rendelkeznünk a tudós agyával, a festő szemével és a költő szívével” – írta Kepes György világhírű képzőművész, teoretikus, az amerikai Haladó Vizuális Tudományok Központ alapítójának halálozási évfordulója. Az 1906-ban Selypen született művész 2001. december 29-én hunyt el cambridge-i otthonában az Egyesült Államokban.
Az észak-magyarországi Selypen született Kepes György 1928-ban, a budapesti Képzőművészeti Főiskola festő szakán Csók István osztályában fejezte be tanulmányait. A diáktársaival – köztük Vajda Lajossal, Korniss Dezsővel és Trauner Sándorral – együtt létrehozott „Új Progresszívek” csoport tagjaként 1928 és 1930 között több budapesti kiállításon szerepelt képeivel – olvasható az egri Kepes Intézet honlapján.
Csatlakozott a Kassák Lajos körül szerveződő Munka-körhöz, dolgozott Pécsi József fotóműtermében, Kner Albert tervezőgrafikusnál, és Bortnyik Sándor „magyar Bauhausnak” nevezett magániskoláját, a Műhelyt is látogatta. A hazai lehetőségek szűk keresztmetszete és a festészetnél hatékonyabb kifejezési lehetőségek megismerése, valamint az új képalkotó technikák iránti elkötelezettsége késztette arra, hogy 1930-ban Berlinbe költözzön és Moholy-Nagy László munkatársaként dolgozzon tovább.
1937-ben Moholy-Nagy meghívására elvállalja a chicagói New Bauhaus fény-és szín tanszékének a vezetését. Elvitathatatlan szerepe volt 1938-ban a School of Designra keresztelt iskola újjászervezésében.1946-ban lett a cambridge-i Massachusetts Institute of Technology (MIT) építészeti tanszékének (School of Architecture and Planning) vizuális tervezést oktató professzora. 1949-től kezdett el Carl Koch-hal, majd Pietro Belluschival, valamint Walter Gropiusszal együttműködve középületek, iskolák és templomok számára muráliákat és üvegablakokat készíteni.
1965-től kezdte el szerkeszteni a szociális és természettudományos kutatásokkal, építészeti kérdésekkel és a látás pszichológiájával foglalkozó Vision + Value [Látás + Érték] című, hat plusz egy kötetből álló könyvsorozatát. 1967-ben az MIT-n több éves előkészítő munka után azzal a céllal alapította meg a Center for Advanced Visual Studies-t (CAVS), azaz a Haladó Vizuális Tudományok Központját, hogy az általa kiválasztott, ösztöndíjas művészek tudósokkal és mérnökökkel együttműködve a társadalom környezeti és szociális problémáinak a megoldásán dolgozzanak. 1974-ben történt nyugdíjazásáig ő töltötte be a Központ igazgatói posztját. 2001-ben hunyt el cambridge-i otthonában – írja az intézet említett honlapja.
Az Országos Rabbiképző – Zsidó Egyetem (OR-ZSE) adatbázisában Zsidó képzőművészek hozzájárulása a modernizálódó magyar műveltséghez 1860-1945 című tanulmányában Hernádi Miklós is foglalkozik Kepes György személyével. Az írást ide kattintva olvashatják.