Szerdócz J. Ervin rabbi: A dévaj munkások bére

2021. Augusztus 13. / 12:20


Szerdócz J. Ervin rabbi: A dévaj munkások bére

Ítélj és mérlegelj minden helyzetben az adott helyzethez mérten! A személy megítélésében lényeges az elvonatkoztatás készsége – írja Szerdócz J. Ervin, az újpesti körzet rabbija az aktuális hetiszakaszunk, a Softim kapcsán megfogalmazott magyarázatában. 


שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק.

Bírákat és felügyelőket adj magadnak minden kapudban, amelyet az Örökkévaló, a te Istened neked ad, törzsed szerint, hogy ítéljétek a népet igaz ítélettel.” (V.M. 16/18.) 

A Talmud Makkot 7a. felteszi a kérdést: a mondatban a שְׁעָרֶיךָ „kapudba” kifejezés csak Izraelre vonatkozó a parancs, ahol a שְׁעָרֶיך „kapuid” Izrael fiainak kapui? Izraelben minden körzetben és minden városban kell bét dint (vallási bíróságot) állítani. Országon kívül csak körzeti bíróság létesítésére van szükség. 

De kik lehettek a שֹׁטְרִים (sotrim), a „felügyelők"? 

A kifejezés huszonöt alkalommal fordul elő a T’náh-ban, legtöbbször Mózes ötödik könyve (hétszer) és a Krónikák (hatszor) könyvében. Egyes számú alakban שטר  („soter”) mindössze kétszer (2Krónikák 26/11, Mislé 6/7). 

 שטר  akkád eredetű szó. Jelentése: „dokumentum, másolat”. Tehát nagy valószínűséggel a Tóra az írnokok elnevezésére használhatta a שֹׁטְרִים „sotrim” kifejezést.

 שטר - ויקיפדיה ugyanakkor olyan szóbeli megállapodást is jelent, ami a megállapodott díj kifizetésére kötelez, de egyben össze is kapcsolja a díj és a tulajdon elemeit. 

***

Munkások dolgoztak Rabba bar Chana szőlőskertjében. Rosszak voltak-e vagy csak dévajok? De alkonyatkor darabokra zúzták a bölcs mester tizenkét nagy hordóját. Nagy volt a kár és nagy volt a harag. A mester elvette tőlük ruhájukat, és amikor a munkások este levetették a zubbonyaikat, nem tudtak felöltözni. A munkások és a gazda együtt mentek kétségbeesve  a szinhedrion (itt: helyi bíróság) elé panaszra. 

A szinhedrion elnöke pedig így szólt a bölcshöz:

– Add vissza nekik ruháikat!

– De hiszen széttörték hordóimat – jajveszékelt a bölcs. – Hát ez a törvény?

És a szinhedrion elnöke így válaszolt:

– A törvény az, ami írva van: ּ„Légy tökéletes!” (V.M. 18/13.) Járj mindig a jó emberek útján! Add nekik vissza ruháikat.

És Rabba bar Chana visszaadta a munkások ruháit. És akkor a munkások újra panaszkodni kezdtek:

– A bérünket, a bérünket, uram! Add ide a bérünket is! Szegények vagyunk, nyomorultak és egész nap dolgoztunk.

– A béreteket? – kiáltott rájuk a szőlő gazdája. – A béreteket? Hiszen kárt okoztatok nekem! Óriási kárt a gonoszságtokkal!

De a szinhedrion elnöke felemelte intőn a kezét és így szólt Rabba bar Chanához:

– Fizesd meg bérüket!

– Hát ez a törvény? – jajveszékelt a bölcs.

És a szinhedrion elnöke válaszolt:

בְּאֹרַח רְשָׁעִים, אַל-תָּבֹא; וְאַל-תְּאַשֵּׁר, בְּדֶרֶךְ רָעִים  Ne lépj a gonoszok ösvényére, és a gonosztevők útján ne járj! אַל-תֵּט-יָמִין וּשְׂמֹאול;    הָסֵר רַגְלְךָ מֵרָע. Se jobbra, se balra ne térj le az útról, és a gonosztól tartsd távol a lábad. Fizesd ki a bérüket! (Softim rabba)

***

Személyes észrevétel: ítélj és mérlegelj minden helyzetben az adott helyzethez mérten! A „kapu” elválaszt: kizár és beenged. A kapu az előítélet a mérlegelésben. A „törzsed szerint” az ítélet, az értékelés különféle szintje. A személy megítélésében lényeges az elvonatkoztatás készsége. Elvonatkoztatás a személytől, a helyzettől, akivel szemben előítéletünk lehet. Viselkedésünk egyrészt kognitív, másrészt tudatosan irányított. A külső megjelenés megtévesztő. „A szépség álca, mely mögé könnyen megbújhat a gonosz.”

„Adj magadnak": azaz rendelj magadnak, hordozz valami személyest a kérdésben. Az önkontroll az, amit „adj magadnak”. Adj magadnak olyan bírát, aki nem elvakult és nem lekötelezett irántad. A felügyelő pedig – a bírálaton túl – a tapasztalatai alapján következtetéseket von le a történésekből és önkontrollt gyakorol: „felügyel”. Ez az „ÉN” tréningje.


mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Oktatás
Videón az OR-ZSE kántorjelöltjeinek énekvizsgája
Élet + forma
Álom a műanyagmentes Izraelről
2021. Augusztus 11. / 16:44

Álom a műanyagmentes Izraelről

Hírek, lapszemle
Vilmos Sándor király felavatta Hollandia első holokauszt-emlékművét

Kommentek