„Küldj magadnak férfiakat, hogy kikémleljék Kánaán földjét…”

2025. Június 19. / 07:32


„Küldj magadnak férfiakat, hogy kikémleljék Kánaán földjét…”

– Mindössze tíz eltévelyedett küldött hamis jelentése elég volt, hogy a nép még negyven évig a pusztába maradjon. Nem bűn, hiba volt! – fejti ki írásában Szerdócz Ervin rabbi a Seláh lehá hetiszakasz kapcsán.

Különös drámai helyzet! A zsidó nép ott áll az „ígért föld” kapujában. Még fülükbe cseng Isten Ábrahámnak tett ígérete: 

„Én vagyok az Örökkévaló, aki kivezettelek Ur Kászdimból, hogy neked adjam az országot örökségül.” (I.M.15/7.) 

Ott voltak mind a Szináj hegy lábánál, és hallották Isten hangját: „Én vagyok az Örökkévaló a te Istened, aki kivezettelek Egyiptom országából a szolgaság házából.” (II.M.20/2.) Tele voltak bizalommal „és hittek az Örökkévalóban és szolgájában, Mózesben”. (II.M.14/31.)  És akkor történt valami! 

A nép megrettent, elvesztette önbizalmát. Isten szabad akaratot adott az embereknek, rájuk bízta a döntést. Mózes nem akarta megismételni, hogy „az Örökkévaló fog harcolni értetek, ti pedig hallgassatok!” (II.M. 14:13-14.) Mózes zavarba jött. Ekkor megszólalt az égi hang: „Küldj magadnak férfiakat, hogy kikémleljék Kánaán földjét, amelyet én Izrael fiainak adok.” (IV.M. 13/2.) Ezt Isten nem parancsba adta, hanem ajánlotta Mózesnek, hogy ismerjék meg az országot a kémek által. A Midrás szerint Mózes tanácskozott az Örökkévalóval és Isten így szólt: 

„Én mondom nekik, hogy jó föld, ahogy írva van: „fölviszlek benneteket Egyiptom nyomorából egy tejjel mézzel folyó országba.” (II.M.3/17) És mivel nem hisznek nekem „életükre esküszöm, hogy lehetővé teszem a tévedést a kémek szavaiban.” 

Más értelmezés szerint Isten azt akarja mondani ezzel: „a Te és ne a nép akaratából küldj, mert ez a feladat Tőled és nem a néptől függ.” (Midras Rabba Slach 44) A Talmud Bölcsei szerint ez utóbbinak ellentmond a „küldjetek” parancs, mely értelmében a nép választotta a kémeket és nem Mózes. Bölcs Salamon mondta: „Ló szükséges a háborúhoz, de a győzelem Istennél van.” Isten mindentudásában tudja népe bizonytalanságának okát és következményét is. A 127. zsoltárban olvasható: 

„Ha az Örökkévaló nem építi fel a házat, hiába vesződnek az építői, ha az Örökkévaló nem őrzi a várost, hiába virraszt az őr. Hiába néktek, ha korán keltek, későn pihentek, a gond kenyerét eszitek, így adja (Isten)híveinek az álmot.”

Rabbi Joszef Szoloveicsik (1903-1993 Briszk Litvánia) szerint a kémek esszenciálisan kémek voltak. Az, hogy rossz hírét terjesztették az országnak nem bűn, hiba volt. Hiba volt nem bízni Isten által kínált ígérettel. A nép a tórai parancsolatokat egységesen a „megtesszük és meghallgatjuk” felkiáltással fogadta el. Az út ki volt jelölve, Istennek célja volt népével: „ti lesztek számomra papok birodalma, és megszentelt nép!” (II.M. 19/6.) A nép emlékezett: „…felemeltelek benneteket sasszárnyakon és elhoztalak benneteket magamhoz…” (II.M. 19/4) Mindössze tíz eltévelyedett kém hamis jelentése elég volt, hogy a nép még negyven évig a pusztában maradjon. Nem bűn: hiba volt! 

„Mert nem ellenség gyaláz engem, azt még elviselném, nem régi gyűlölőm nagyzol most fölöttem, elbújnék előle. Hanem te, halandó (kémek), mint én magam, vezérem, meghitt barátom...” (55. Zsolt/13-14)

Rabbi Mose ben Maimon (Majmonidész 1137-1204) a helyzet racionális értékelése alapján magyarázza: „Nem elvárható az embertől, hogy rögtön az után, hogy kiszabadult a fogságból és mentes lett a rabszolgamunka terhétől, azonnal óriások ellen harcoljon.” 

Ez releváns, ellenben az igazsághoz hozzátartozik, hogy az „óriások” valóban nem is Izrael földjén voltak, hanem az emberek képzetében léteztek. (Midras Rabba Slach 45)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek