„Boszorkánynőt (varázslónőt) ne hagyj élni”

2025. Február 20. / 08:08


„Boszorkánynőt (varázslónőt) ne hagyj élni”

Szerdócz Ervin rabbi írása a bibliai korban elterjedt és bűntetőtilalom alá vont mágia kérdésével foglalkozik. Említi azt a híres bibliai jelenetet, amikor Saul király kérésére egy varázslónő megidézi Sámuel próféta szellemét, s kitér egy talmudi misztikus történetre.

A zsidó hagyományt zavarba hozta és nem igazán tudta helyén kezelni a bibliai korban elterjedt mágikus jelenségeket. A tórai: „…ne tanulj cselekedni azon népek utálatosságai szerint…” (V.M.18/9) parancsot követve büntetőtilalom alá vont minden mágiát, és varázslással, jóslással, jövendőmondással kapcsolatos tevékenységet. 

Különös, hogy a büntetőtilalom a mágiát gyakorló nőkre vonatkozott annak ellenére, hogy férfiak is gyakorolták. A Talmud ezt így indokolta: „Ez azért van, mert a legtöbb nő ismeri boszorkányságot!” (Szanhedrin65a/19) Abaje rabbi szerint az is probléma, hogy a varázslásra vonatkozó törvények – különbség tétessék – hasonlítanak a szombati munkavégzésre vonatkozó tilalmakra: „Van, amiért megkövezés jár, és van, ami mentesség alá esik, és van olyan is, ami megengedett!” (u.o. 67b/12-13)

„Rav Ashi mondta: láttam rabbi Karna apját egy bűvésztrükköt végrehajtani, melyben egy ember orrába fujt, majd onnan selyemfonalat húzott elő, a szemek megtévesztésével. Eliezer rabbi ezt válaszolta: „…tette nem volt súlyosabb egy árpaszemnél…!” (u.o. 67b.14)

Ha még ennyi sem lenne elég, akkor „Rabbi Jochanan mondta: csak magas, bölcs, kellemes megjelenésű, érett korú férfiak választhatók a Nagy Bíróságba, hogy tisztelet illesse őket… A varázslás mestereinek kell lenniük, azaz ismerniük kell a varázslás természetét, hogy meg tudják ítélni a varázslókat” (u.o. 17a/12).

Simon ben Satach tanaita bölcs a II. században, a Hasmoneus királyság utolsó nagy királya, Alexander Jánnáj uralkodása alatt élt. Rendeleteket hozott a nők érdekében (Ketuvot 82., Sábát.14.), hogy a férj teljes vagyona válás esetén is biztosítsa a volt feleség megélhetését. Askelonban, amely pogány, filiszteus város volt, eredetileg boszorkányközpont működött. 

A Talmud beszámol arról, hogy Simon ben Satach rabbi felszámolta a központot úgy, hogy egyetlen nap alatt nyolcvan boszorkányt felakasztatott. (u.o. 44)

Smuel próféta könyvében Saul, az első király az én-dori boszorkányhoz fordult kérésével, hogy idézze meg Sámuel próféta szellemét. Arra volt kíváncsi, mi lesz az előtte álló hadjárat kimenetele. A megidézett Sámuel próféta szelleme rossz néven vette, hogy Saul király háborgatja. Saul sorsa végképp megpecsételődött, elvesztette az Örökkévaló támogatását.

A Talmud beszámol konkrét, misztikus eseményekről.

Egy jámbor ember az ünnep előestéjén egy dénárt adott egy szegény embernek. Felesége dühös lett, ezért a jámbor ember elment a temetőbe és ott is aludt. Éjjel álmában hallotta, hogy egy szellem így szólt a másikhoz:

– Barátom, járd be az országot, tudd meg milyen csapás éri a világot. 

A szellem elment, barangolt, visszajött és azt mondta: 

– Hallottam, hogy jégeső fog esni, így aki esős évszakban fog vetni, annak a jég megüti a termését. 

Ezt hallva a jámbor ember száraz évszakban vetett. Az egész világ termését jégeső sújtotta. A következő évben a jámbor ember újra aludt a temetőben és hallotta, amint egyik szellem szólt a másikhoz: 

– Menj és mondd el, mit hallasz a világban. 

Az elment, barangolt, visszatért és azt mondta: 

– Hallottam, hogy akik száraz évszakban fognak vetni, azoknak vész sújtja termésüket. 

A jámbor ember vetett az esős évszakban. Aki száraz évszakban vetett, termése elpusztult, az ő termése pedig nem. A felesége megkérdezte: 

– Miért van az, hogy tavaly, mint idén is, az egész ország termése elpusztult, a tiéd pedig nem? 

A férje elmondta neki az egész történetet. A következő évben ismét elment, a temetőbe és ott is aludt. Hallotta álmában, hogy az egyik szellem így szólt a másikhoz: 

– Barátom, barangolj a világban, és halld, milyen csapás éri a világot. 

Miután visszajött így szólt hozzá: 

– Hagyj békén, az élők között elhangzottak a szavak, melyeket váltottunk.

(A Brachot18 alapján)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Judaizmus
Ki is Élijáhu, akit annyira várunk?
2025. Március 28. / 10:00

Ki is Élijáhu, akit annyira várunk?

Zsidó világ
Jonathan Sacks: „Isten a részletekben rejlik”