Napi Talmud - Bava Batra 176: „A legutolsó kapu"

2025. Január 28. / 12:00


Napi Talmud - Bava Batra 176: „A legutolsó kapu"

A Dáf Jomi egy több évszázados gyakorlat, amelynek során a babiloni Talmud egyetlen oldalát tanuljuk meg minden nap, meghatározott időbeosztás szerint. Ilyen ütemben a ciklus befejezése 7,5 évet vesz igénybe. A My Jewish Learning  úttörő célkitűzése, hogy a zsidó tanulás e globális projektjét széles közönség számára is elérhetővé tegye, mi pedig igyekszünk rendszeresen közzétenni ezeket a tanításokat.

Tegnap, a Bava Batra traktátus utolsó előtti oldalán találkoztunk a traktátus utolsó misnájával. Ebben Rabbi Jismael azt állította, hogy ha egy kezes a kölcsön megkötése után vállal felelősséget, akkor a hitelező nem hajthat be a kezes zálogolt vagyonából. Rabbi Simon ben Nannasz azonban szigorúbb álláspontot képviselt: a hitelező semmit sem követelhet a később csatlakozó kezestől; olyan, mintha a kezes semmit sem mondott volna. Ben Nannasz meg is magyarázta az álláspontját: képzeljük el, hogy egy hitelező fojtogatja az adóst, aki tartozik neki, és egy járókelő közbelép, felajánlva, hogy kezeskedik a kölcsönért. Nyilvánvaló, hogy ez az ajánlat csak az adós életének megmentésére irányul, ezért nem tekinthető kötelező érvényűnek – és ebből következően minden olyan kezesség, amely a kölcsön megkötése után történik, szintén nem kötelező érvényű.

A misna Ben Nannasz és a pénzügyi károkkal kapcsolatos tanulmányok egész projektjének lelkes dicséretével zárult:

Aki bölccsé akar válni, annak a pénjog tanulmányozásával kell foglalkoznia, mivel a Tórában nincs nagyobb fegyelem, és olyan, mint egy folyó forrása. És aki pénzügyi jogot/monetáris jogot akarja tanulmányozni, az hallgasson Simon ben Nannaszra.

Ez egy szép lezárása lehetett volna az egész traktátusnak – egy meglepő ítélet, amelyet a tárgyhoz és a tanítóhoz szóló óda követ. Azonban a Gemara szokásához híven az utolsó pillanatban hozzátesz egy fordulatot:

Rabba bar Hana azt mondja, hogy Rabbi Johánán így szólt: „Bár Rabbi Jismael megdicsérte Ben Nannaszt, miután hallotta az eltérő véleményét, a halaha valójában Rabbi Jismael véleménye szerint van.”

Rabbi Jismael megdicsérte Ben Nannaszt a briliáns elemzéséért. Valójában azonban az ő elméleti példája nem bizonyítja az álláspontját. Ben Nannasz példájában a kezességvállaláls egy rendkívüli kényszer alatt történt, hiszen a járókelőnek oka volt azt hinni, hogy a hitelező meg fogja ölni az adóst., mivel a járókelőnek oka volt feltételezni, hogy a hitelező megölné az adóst. Természetes, hogy ilyen esetben a bíróság nem kötelezheti a kezest a kötelezettségére! De a legtöbb eset nem ilyen drámai; a legtöbb eset hétköznapibb, így ha valaki egyszerűen vállalja, hogy kezességet vállal a kölcsönért a pénz átadása után, Rabbi Jismael szerint a kezesség továbbra is érvényes.

De mit mondana Rabbi Jismael a Ben Nannasz által elképzelt meglehetősen rendkívüli esethez?
Jöjj és hallgasd, ahogy Rabbi Jákov mondja Rabbi Johánán nevében: „Rabbi Jismael Ben Nannasz esetében is eltérően vélekedett, még akkor is, ha az adóst épp fojtogatják.”

Még abban az esetben is, amikor az adóst fojtogatják, és egy jó szamaritánus kezes a pénztárcájával menti meg az életét, Rabbi Jismael úgy gondolja, hogy a kezes köteles a tartozást megfizetni. De valóban hihető, hogy így gondolja? Rabbi Jehuda lép közbe, és Smuelre hivatkozva magyarázatot ad:

Ha az adóst épp fojtogatják, és emellett a kezes átruházási cselekményt is végrehajtott, akkor a kezes kötelessé válik a tartozás megfizetésére.

Rabbi Jismael tehát a jó szamaritánus kezest teszi felelőssé a kölcsönért, ha az nemcsak szóban vállal garanciát, hanem a megszerzés aktusát is végrehajtja. Innen megtudjuk, hogy a legtöbb esetben a kezeseknek nem kell átruházási aktust végrehajtaniuk. Ez adja a traktátus utolsó sorait:

És a halaha szerint az a kezes, aki a pénz átadásának pillanatában vállal felelősséget a kölcsönért, nem igényel átruházási aktust; de ha a pénz átadása után vállal felelősséget, átruházási aktus szükséges.
Továbbá, az a kezes, aki bíróság jelenlétében vállal kezességet, nem igényel átruházási aktust, mivel magáénak tudhatja a bíróság bizalmát, így ennek révén elhatározza magát a kötelezettségvállalásra.

Miután egy kölcsön már létrejött, az esetleges kezesnek többet kell tennie annál, mint hogy szóban ígéri a tartozás rendezését. Egy átruházási aktust kell végrehajtania, vagy nyilatkozatát bíróság előtt kell megtennie. Ez a hivatalos környezet és a jogi szakértők jelenléte komolyságot és formalitást kölcsönöz az ügynek, így a kezes szavai kötelező érvényűvé válnak.

Ez finom, de találó lezárása annak a 410 oldalnak, amelyet korábban Nezikin traktátusnak hívtak, ma pedig Bava Kamma, Bava Mecia és Bava Batra traktátusoknak neveznek. Együttesen ezek a traktátusok képezik a zsidó polgári jog alapját, mélyrehatóan vizsgálva, hogyan lehet jóvátenni a véletlen vagy szándékos károkat, valamint a bérlés, kölcsönadás, gondoskodás, kölcsönkérés, öröklés és elveszett tárgyak visszaszolgáltatásának részleteit. Jelentős figyelmet fordítanak az adásvételek és szerződések megfelelő és jogilag kötelező érvényű megkötésére is.

Mindezek során a bíróság fontos szerepet játszik – sokkal nagyobbat, mint amit eddig más traktátusokban láttunk. Ezekben az esetekben nagy a tét, az érzelmek felfokozottak, és valószínű, hogy az emberek nem lesznek képesek egyedül megoldani a nézeteltéréseiket. A közösség megfelelő működéséhez megbízható döntőbíróra van szükség. Ezt a szerepet a bíróság, és ezáltal a rabbik töltik be.

My Jewish Learning írása alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla
A Bava Batra 176 itt olvasható.

mazsihisz icon

Címkék

Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Történelem
Zukor Adolfra emlékezünk, az amerikai film atyjára
Judaizmus
Napi Talmud - Bava Batra 173: „Névrokonok"
Zsidó világ
Tényleg korszakos könyvbemutató: tanulni a neológiától