Lág báomer az IKI-ben, avagy hová vezet nálunk a rossz kommunikáció?

2022. Május 19. / 07:39


Lág báomer az IKI-ben, avagy hová vezet nálunk a rossz kommunikáció?

Szerző: Kácsor Zsolt

Az ómerszámlálás 33. napja alkalmából az Izraeli Kulturális Intézetben (IKI) tegnap este közös ünneplést szervezett a Bét Sálom zsinagóga, a T12 Tanház és a Hegedűs-Csáky zsinagóga. Darvas István főrabbi és Radnóti Zoltán főrabbi adott tanítást, amelynek lényege az volt: ha a zsidó közösség tagjai nem tudják egymással tisztességes hangnemben megbeszélni a konfliktusaikat, akkor szimbolikus értelemben könnyen Rabbi Akiva tanítványainak sorsára juthatnak…

Az Izraeli Kulturális Intézet kertje tegnap este nem a szokásos képet mutatta, sőt, a levegőben sem a szokásos nagyvárosi illatok szálltak: a kertet betöltötte a Lág báomer alkalmából főzött kóser marhapörkölt illata, az udvaron pedig megterített asztalok várták az ünneplőket. 

lb1.jpgKészül a kóser marhapörkölt

De miért is ünneplünk ilyenkor, ha maga Lág báomer a szó szoros értelmében véve nem ünnep? Mivel egy zsidó közösség összejövetele nem múlhat el tanítás nélkül, az előbbi kérdésre Radnóti Zoltán főrabbi az alábbi magyarázatot mondta:

– Az ókorban az ómerszámlálás negyvenkilenc napja alapvetően örömteli időszak volt, s ilyenkor a zsidóság nemcsak a kévéket számlálta sávuótig, de a Szentély korában a zsidók a gyümölcsfák és gyümölcsbokrok legelső termését megjelölték, majd összegyűjtötték és tavasszal örömmel vitték be Jeruzsálembe a főpap elé. A Szentély azonban elpusztult, majd a történelem során a zsidóság számára a tavasz lassan elkomorult, sötét időszakká vált, hiszen nagyon sok tragédia, üldöztetés és progrom tavasszal történt. De ebben a komor és elsötétült idősávban, amikor a zsinagógánk kántora szomorú dallammal énekli a Lechá dodit, mindig van egy nap szünet, ez pedig az ómerszámlálás harmincharmadik napján, Lág báomerkor jön el – fejtette ki a főrabbi.

lb3.jpgA közösség a tanítást hallgatja

S hogy mi is történt ekkor?

– A Talmud csak annyit mond erről, hogy ezen a napon megszűnt a járvány Rabbi Akiva tanítványai között – mondta Radnóti Zoltán. – Ezt fölfoghatjuk úgy, hogy a pusztítás, a gonoszság egy időre eltűnik, s ezt meg kell ünnepelni, tüzet, azaz fényt kell gyújtani a sötétségben, hogy erre az estére elfelejtsük az összes szomorúságot, ami a zsidó néppel történt. Együnk, igyunk, legyünk együtt és legyünk vidámak, ezt a napot tekintsük indulásnak és újrakezdésnek.

Ezután Darvas István főrabbi vette át a szót, aki a Radnóti Zoltán által említett járvány kapcsán azt magyarázta:

– Nem tudjuk pontosan, hogy mi történt Rabbi Akiva táborában a tanítványokkal, lehetséges, hogy tényleg pusztított egy járvány, ugyanakkor vannak olyanok, akik szerint a rómaiak álltak a halálesetek mögött. Mindenestre a zsidó hagyomány járványról beszél, és a hagyomány magyarázatot is ad a járvány okára: a tanítványok igen képzett emberek voltak, és mégsem tudtak egymással tisztességesen beszélni. 

A főrabbi ironikusan hozzátette azt is: a jelenlévők számára vélhetően teljességgel elképzelhetetlen az a különös jelenség, hogy magasan képzett emberek képtelenek egymással tisztességes hangot megütni…

– Ilyen ma nincs! Ez elképzelhetetlen! – kiáltották közbe többen, majd a felcsattanó nevetés hallatán Darvas főrabbi hozzátette:

– Szeretem ezt a pozitív megerősítést, köszönöm! Úgyhogy maradjunk abban: ilyen furcsa dolgok ma már nem történnek, a zsidó hagyomány mégis megőrizte ezt a régi, furcsa esetet. Hiába, akkor még ilyen különös dolgok történtek  zsidóság körében… Holott amikor a Tóra szerint Izrael megérkezett a Szináj hegy lábához, hogy megkapja a törvényeket, még egység uralkodott a nép körében, egy emberként álltak ott az őseink, mintha egy közös szívük lett volna. Éppen ez az az egység, amely minden történelmi korban a zsidóság sikerességét jelentette. 

Az a bizonyos rejtélyes járvány arra tanít minket, hogy milyen súlyos következményei vannak a rossz kommunikációnak, a félreértésnek, a rosszindulatnak, a gyűlölködésnek. Ezt a következtetést a mi nemzedékünknek is módja van levonni. Eldönthetjük, hogy hová szeretnénk jutni. Rabbi Akiva egymással tisztességtelenül kommunikáló tanítványait követjük-e a gyűlölködés és a széthúzás felé, vagy esetleg megpróbáljuk reprodukálni azt a szellemi állapotot, amikor a zsidó nép egységben állt a Szináj hegy alatt a kinyilatkoztatásra várva  egy emberként egy szívvel. 

A zsidóságnak, főleg itt a diaszpórában, egyetlen esélye van: ha képes a problémáiról normálisan beszélni, a konfliktusokat megoldani, a gyűlölködést mellőzni és testvérként tekinteni minden emberre, aki ehhez a közösséghez tartozik. Azt kell mondjam, hogy ez nem lehetőség számunkra, hanem feladat – fejezte be Darvas István.

lb4.jpgA marhapörkölt veszi át a főszerepet

A két főrabbi tanítása után a bevezetőben említett marhapörkölt vette át a főszerepet, s úgy tűnt: a tanítás, majd a vacsora nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a jelenlévők ezen az estén igenis képesek voltak egymással normálisan, kedvesen és tisztességesen beszélni, s egymásra testvérként tekinteni. Higgyék el az olvasók, hogy ezt a pozitív lezárást nem az ital hozta ki belőlem – mert én most csak ásványvizet ittam… 

(Címlapkép: balról jobbra Darvas István, Kőszegi Juci, Ledniczky Lívia, Radnóti Zoltán)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Jöjj el, szabadság, te szülj nekem rendet: az idei Peszáhra
Megemlékezések
Emlékezés a holokausztra: ismét mi, zsidók vagyunk a célpontok
Zsidó világ
Binjomin rabbi: Négy szabály a helyes beszédért