A Tóra mindenkié: tűz, víz, sivatag – Jó szombatot!

2024. Június 07. / 14:25


A Tóra mindenkié: tűz, víz, sivatag – Jó szombatot!

Kedves olvasóink, hittestvéreink! A szombat szent ünnepe ma este 20 óra 20 perckor köszönt be, a királynő holnap este 21 óra 40 perckor távozik körünkből. Ez idő alatt honlapunk, Facebook- és Instagram oldalunk nem frissül. A Tórából ezen a héten a Bámidbár (Mózes 4. 1:1-4:20.) hetiszakaszt olvassuk Mózes negyedik könyvéből.

A Tóraadás ünnepén arról olvasunk, hogyan talált el egy hűséges, fiatal moábita nő a szeretet Istenéhez. Dávid király dédanyjáról van szó, akitől a Messiás származik majd a hagyomány szerint.

A héten olvasott hetiszakasz máskor is jellemzően Sávuot előtt kerül sorra imaházainkban. 

Az áll a nyitómondatában, hogy az Örökkévaló Mózeshez szólt a Szináj pusztájában, ekkor és ekkor. Ennyi. Áldott emlékű bölcseink szerint ez azt jelenti, hogy a Tóraadás közege, a szólítás közege a sivatag volt. A senkiföldje, valahol Izrael országán kívül, a civilizáción kívül, kívül mindenen, ami rendezett, uralható, birtokolható. Ami tehát egyformán mindenkié. 

A Tóra ugyanis nem Izrael népének tulajdona, mi csak felelősek vagyunk érte és azért, hogy a népeknek átadjuk, bemutassuk az üzenetét. A Tóra a sivatag szülötte, a sivatag némaságában szól hozzánk. A Sávuot tehát ennek belátására épül, erre a belátásra következik. Áldott emlékű bölcseink a Tórát a sivataggal, a tűzzel és a vízzel kapcsolják össze. A sivatag vad, üres és néma. Segít, hogy a lélek üressé és csöndessé váljon, önmagára csupaszodjon újra. Hazataláljon.

A Tóraadás ünnepének tekercse, hagyományos olvasmánya a Rúth könyve, amelyet a rabbik betérési történetnek láttak. 

A Rúth nevű moábita lányról szól, aki feltétlen hűséggel képes kötődni egy nála egy nemzedékkel idősebb nőhöz, korán meghalt férje édesanyjához. A közös gyász fájdalma teszi igazán családdá őket és a kiszolgáltatottak közössége teszi felbonthatatlanná szövetségüket. Egy zsidó és egy moábita nő, akiknek nem maradt semmijük egymáson kívül ezen a világon. És Rúth felkel, ahogy felkelt egykor Ábrahám és elindul Naómival az ismeretlenbe, az ő hazájába. Zsidóvá, úgymond, ez a személyes hűségeskü teszi: ahová Te mész, oda megyek én is, ahol te alszol, ott leszek melletted, a Te néped az én népem és a te Istened az én Istenem. A Világ Teremtője csak Naomi és a nők testvérisége, a sisterhood kapcsán kerül szóba, ha Naomi őt követi, akkor őt követi Rúth is. És mind így tapasztaljuk meg Őt – kapcsolatokban, találkozásokban, a feltétel nélküli hűség megnyilatkozásaikor.

Rúth újra párt talál Izraelben, érzelmi és anyagi biztonságot, a gyereke Dávid király nagyapja lesz. Mivel a Messiás Dávid házából származik, részben moábita származású lesz, egy hazátlan, nincstelen, idegen moábita özvegyasszony leszármazottja, akinek a hűsége új fejezetet nyitott a remény történetében.

Méltatlanok vagyunk a Tórára, ha elfelejtjük, hogy a sivatag csöndjében, a senkiföldjén kaptuk. Ha elfelejtjük, hogy mindenkié.

Békés ünnepet kívánunk!

Vári György írása

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
Határon túl: A holokauszt áldozatokra emlékeztek Párkányban
Zsidó világ
Binjomin rabbi: Az első három lépés a szentséghez