Azon a két dolgon senki sem csodálkozik, hogy a zsidók nem esznek disznót és kipában (sapkában, strájmliban) járnak, utóbbit, természetesen, csak a férfiak. Az, aki semmit sem tud a zsidókról, ezt a két dolgot tudja róluk. Azt gondolhatnánk, hogy a héber Biblia minden második oldalán a lelkünkre köti, hogy soha ne vegyük le, ha fiúk vagyunk és zsidók, a kipánkat, de természetesen egy szót sem szól semmi ilyesmiről. A Magyar Zsidó Múzeum magazinjából szemléztünk.
A Talmudban áll néhány szép bekezdés arról, hogy a fejünk betakarása jámborságról, istenfélelemről tanúskodik, arról, hogy nem felejtjük el, ki van felettünk. Ebből azonban sehogy sem következik, hogy kötelező mindig viselni és tulajdonképpen a hívő zsidók legfontosabb megkülönböztető jegye, illetve onnan tudjuk, hogy komoly, rendes, szóval igazi zsidó helyre jöttünk, hogy fel kell tenni. Lányok szemérmesen, vállat eltakarva, térd alá érő szoknyában, fiúk kipában, áhítatban.
A kipa viselésének, lehetőleg állandó viselésének előírása aránylag kései fejlemény, tulajdonképpen az történt, hogy túlzottan elterjedt Izrael közösségében és egy idő után identitásjelzéssé vált, mint a punkok taréja, mint a rapperek baseballsapkája, az újgazdag fiatalok pufidzsekije. És ez megnyitotta a lehetőséget a zsidó belső végtelen kifejezésére. Szefárd vagy askenáz, hászid vagy litvis, ilyen vagy amolyan hászid udvar, vallásos cionista vagy hagyományos ortodox, demokrata vagy republikánus, Batman vs Superman, Star Wars vagy Star Trek, mind külön kipát kaphatott, hiszen mindegy, mi van pontosan a fejünkön, az a lényeg, hogy el legyen takarva. A kipák egyszerre kínálnak minden zsidó gyűjteménynek felmérhetetlen gazdagságot és történeti szociológiai információözönt akkor is, ha a kipa-merchandising iszonyatos tömegben gyárttatta le ezeket a kipákat. A kipa, sapka, fejfedő kapcsolódik össze leginkább a zsidó identitással és az identitás a legjobb üzlet, mert a legfontosabb kérdésünk ez, kik vagyunk, hová tartozunk. Mutasd a kipád, a fejfedőd, megmondom, ki vagy.
A kipa továbbá sűrített múlt: bele lehet hímezni, milyen alkalomra készült, és senki sem fog emlékezni, ki volt Laci, akinek az 1984-es bár micváján osztogatták a kipát, ami ki tudja, hogyan került hozzánk. Annak a tapasztalatával ajándékoz meg, hogy a múlt mennyire jelenlévő és mégis mennyire hozzáférhetetlen. A múzeumi tapasztalat lényegével.
Amúgy tudják, mit jelent a kipa héberül, eredetileg? Kupolát. Például a vaskupola, az izraeli rakétavédelmi rendszer tulajdonképpen vaskipa, amely ráborul az országra védelmezően. A kipa, a fejfedő, mint páncél.