A béke szövetsége: egy gyilkosság kitüntetése – Jó szombatot!

2024. Július 26. / 15:47


A béke szövetsége: egy gyilkosság kitüntetése – Jó szombatot!

Kedves olvasóink, hittestvéreink! A szombat szent ünnepe ma este 20 óra 07 perckor köszönt be, a királynő holnap este 21 óra 20 perckor távozik körünkből. Ez idő alatt honlapunk, Facebook- és Instagram oldalunk nem frissül. A Tórából ezen a héten a Pinhász (Mózes 4. 25:10-30:1.) hetiszakaszt olvassuk Mózes negyedik könyvéből.

A gyilkosságot elkövető Pinhász a béke szövetségét kapja az Örökkévalótól jutalmul, de miért jár jutalom gyilkosságért? Illetve miért épp ez?

A hetiszakasz elején tiltott együttlétek tanúi leszünk Izrael fiai és a moábita asszonyok között. Az Örökkévaló törvényeinek önjelölt védelmezője, Pinhász lecsap egy szerelmespárra, meggyilkolja őket. 

A Talmud rabbijainak is feltűnik, hogy ez így teljes mértékben jogon kívüli eljárás, önbíráskodás és semmi sem veszélyesebb, mint önbíráskodni a jog helyett Isten közvetlen, nekünk szóló, mások számára nem hallható parancsára hivatkozva. Másfelől a Tóra mintha nem bánná a dolgot, az Örökkévaló a béke szövetségét köti a szerelmeseket meggyilkoló Pinhásszal, mintha elismerné tettéért, ez egyértelműen kitüntetés.

Feltűnik mégis, hogy a rémesen erőszakos Pinhász jutalma a béke szövetsége, éppen az, amit bizonyosan a legkevésbé érdemelt ki. Lehetne Izrael hőse, a hit védelmezője, de pont a béke szövetségében egyesülnie minden béke végső urával meglepő azért kissé.

Van, aki úgy gondolja, ráv Cvi Jehuda Berlin rabbi, akit Nehámá Leibowitz idéz, hogy azért kapta ezt a jutalmat Pinhász, mert „intenzív lelki nyugtalanság maradhatott benne tettét követően, az isteni áldás arra szolgált, hogy megküzdjön a helyzettel és a lélek békéjét, nyugalmát ígérte”. Azért volt mindez, a kitüntetés, hogy ne legyen „kontrollálatlan és dühös”, hogy ne az indulatai kormányozzák. Az Örökkévaló valódi megértése és megtalálása ugyanis nem az Isten nevében elkövetett agresszióra való készség, hanem a lélek békéje és nyugalma, ahogy a 19. századi rabbi, Cvi Jehuda Berlin kommentárjából tanuljuk. Ez a jutalom Pinhász megváltásának kísérlete volt önnön erőszakossága sötét árnyaitól.

A béke alapja végső soron ki-ki belső békéje lehet. 

Ezért zárul a béke iránti fohásszal a káddis, a Főima és a kohanita áldás, amellyel megáldjuk péntek este a gyerekeinket.

Békés szombatot kívánunk!

Vári György írása

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Hunyadi tér: Tóra és esszencializmus; Báál a Tórában
Zsidó világ
Jonathan Sacks rabbi korunk Kórách-jelenségéről