„Rendkívüli próbálkozás" – az örökjáradék-ügy a külföldi sajtóban

2021. Április 23. / 15:29


„Rendkívüli próbálkozás" – az örökjáradék-ügy a külföldi sajtóban

A berlini Jüdische Allgemeine és a jeruzsálemi The Times of Israel is terjedelmes cikkben foglalkozik azzal, hogy a zsidó örökjáradék újrafelosztása miatt a Mazsihiszt és a magyar államot izraeli vallási bíróságon támadta meg az EMIH és a MAOIH. 

A Jüdische Allgemeine hasábjain Silviu Mihai írt cikket Orthodoxe gegen Mazsihisz (Ortodoxok a Mazsihisz ellen) címmel. „Múlt hét végén az EMIH és a MAOIH pert indított a MAZSIHISZ ellen, hogy a véleményük szerint igazságtalan járadékelosztást átrendezzék” – írja a szerző. 

A cikkben megszólaltatott Deutsch Róbert MAOIH-elnök szerint „természetes, hogy izraeli vallási bírósághoz fordulunk, ha jogi kérdésről van szó. A régi elosztási rendszer nincsen tekintettel a tagjaink érdekeire”. A cikk megjegyzi: a probléma az, hogy magyar adófizetők pénzéről van szó, azonban ortodox izraeli vallási bíróság elé került az ügy. 

A magyar zsidók 90 százalékát képviselő Mazsihusz értetlenül áll a konkurens vallási szervezetek ezen lépése előtt. A Berlinben szerkesztett újság írásában Heisler András, a Mazsihisz elnöke kifejti: „egy jeruzsálemi bíróság nem dönthet a magyar állami pénzek elosztása kapcsán, a bíróság tagjai alig tudnak valamit a magyar jogi keretrendszerről, a magyar vallási szervezetek finanszírozási rendszeréről, vagy egyáltalán magyarországi viszonyokról. A Mazsihisz részéről ez a kérdés vetődik fel: „hogyan támadható meg ez az ügy, amikor az EMIH és a MAOIH képviselői is aláírták a magyar állammal kötött szerződést?”.

A német lap cikke teljes terjedelemben ide kattintva olvasható.

A The Times of Israel nevű jeruzsálemi lap Israeli rabbis order Hungary government to freeze payouts to sparring local Jews (Izraeli rabbik a helyi zsidó közösségek forrásainak a magyar kormány általi befagyasztásáról rendelkeztek) címmel. 

Az újság „rendkívüli próbálkozásnak” nevezi, hogy egy izraeli rabbinikus bíróság rendelkezett a források befagyasztásáról az egyet nem értő magyar zsidó közösségek ügyében. A lap megjegyzi: a jeruzsálemi főrabbinátus az izraeli jogrend alá tartozik, a végzése nem kötelező érvényű a magyar kormányra nézve, mivel a rabbinikus bíróság Magyarországon nem rendelkezik joghatósággal.

A lap megszólaltatja az érintett zsidó vezetőket, köztük Köves Slomót, az EMIH vezető rabbiját, aki azzal érvel, hogy az örökjáradék nem pusztán anyagi kártérítés, hanem a zsidó élet újraépítését szolgálja, márpedig a zsidó újjáéledésért szerinte az EMIH felelősséggel tartozik.

Ezzel szemben Heisler András, a Mazsihisz elnöke közölte: a forrás elosztásának a mostani helyzetet kell tükröznie, márpedig most az a helyzet, hogy az ortodox közösség kicsi, a neológ közösség pedig nagy. Hozzátette: a Mazsihisz ugyanarra használja ezt az állami forrást, mint az EMIH és a MAOIH, azaz a közösség fejlesztésére, viszont a három felekezet közül a Mazsihisz a legnagyobb, a legtöbb magyar zsidót lefedő szervezet.

A The Times of Israel cikkét ide kattintva olvashatják teljes terjedelmében.

(Megjegyezzük, hogy a jeruzsálemi lap cikkében helytelen adatok találhatók az egyházaknak adható 1 %-os felajánlások számáról. Az újság szerint a három zsidó közösséget 12 ezer adófizető dotálta. Ezzel szemben a helyes számok a következők: 2020-ban a Mazsihisz számára 12.030 fő ajánlotta fel adója 1 %-t,  az EMIH-nek csupán 2665 fő, míg a MAOIH-t  340-en támogatták.A NAV részletes kimutatása / IDE KATTINTVA tekinthető meg. 

(Címlapkép: Heisler András, a Mazsihisz elnöke. Fotó: Jüdische Allgemeine/picture alliance/dpa)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Kommentek