Gadó János: A pápa, a régi antiszemitizmus és az új

2025. Május 04. / 14:25


Gadó János: A pápa, a régi antiszemitizmus és az új

Ferenc pápa halála után a zsidó és izraeli sajtóban számos cikk látott napvilágot, melyek hosszan sorolják és méltatják gesztusait a zsidóság felé. Ám nem kevesebb azon cikkek száma sem, amelyek erősen bírálják a gázai háború kapcsán tett ellentmondásos gesztusait, a Hamasz brutális terrortámadása után el nem hangzott elítélő nyilatkozatait, a háborúért viselt felelősségről ki nem mondott mondatait, és az izraeli „népirtásról” sajnálatos módon leírt szavait. GADÓ JÁNOS írását szemlézzük a Szombatból.

A pápa trónra lépésétől kezdve – sőt, már azelőtt is – számos gesztust tett a zsidóság felé, amiket világszerte hálásan és elismeréssel fogadtak. 2023. október 7 után azonban nem állt a megtámadott Izrael mellé, hanem a palesztinoktól és Izraeltől egyenlő távolságot tartva, a háború okairól való megnyilatkozást gondosan kerülve általánosságban beszélt a békéről és az erőszak elutasításáról. Az erőszak konkrét okairól, támadóról és megtámadottról így semmi érdemlegeset nem tudott mondani.

*

A zsidóság iránti pozitív gesztusait világszerte értékelték és hangsúlyozták. Méltatták, hogy 2014-es izraeli látogatása során felkereste a Holokauszt áldozatainak emlékét őrző Jad Vasém emlékhelyet, ellátogatott a Siratófalhoz, s a fal réseibe dugott céduláján Ézsaiás próféta könyvéből idézett: . Méltatták, hogy az Izraelbe látogató pápák közül elsőként felkereste Theodor Herzl sírját – ami kimondottan a cionizmus elismerésének gesztusa – márpedig a cionizmus keresztény teológiai szempontból sokáig problémás eszmének tűnt.

Javára írják, hogy 2016. július 29-én Auschwitzba is ellátogatott, és ott találkozott a haláltábor 12 túlélőjével. A pápa mindegyikükkel személyesen beszélgetett, majd megcsókolta és megáldotta őket. Ő volt az, aki 2019-ben megnyitotta a kutatók előtt a Vatikán II. világháborúval kapcsolatos titkos iratait, köztük a zsidóüldözésekkel kapcsolatos dokumentumokat. Ezt a bátor lépést a zsidó szervezetek s Izrael Állam is nagyra értékelte. Pápasága alatt mindvégig határozottan támogatta a vallásközi párbeszédet, mind a zsidókkal, mind más felekezetekkel.

Az antiszemitizmust határozottan elítélte, mondván: „keresztény ember nem lehet antiszemita”. (Hogy a katolikus egyház ezt megelőző 1500 évét hogyan értékelte ebből a szempontból, az más kérdés.)

Általában, a latin-amerikai baloldali hagyományokat magával hozó pápa fogékony volt az üldözött kisebbségek szenvedéseire, ezen az alapon a zsidóság sorsához is empátiával közelített.

És itt elérkeztünk a lényeghez: Ferenc pápa mindvégig határozottan elítélte – a régi antiszemitizmusokat: a keresztény eredetű, teológiai antijudaizmust és a 19-20 századi, rasszista gyökerű antiszemitizmust. Üzenetei ebből a szempontból egyértelműek voltak. Azon az úton haladt következetesen tovább, amit elődei jelöltek ki, a Holokauszt utáni világ változásaival lépést tartva.

A baj az új antiszemitizmussal volt: a haladó világ nagy részéhez hasonlóan ebbe a csapdába a pápa is belesétált. Az új antiszemitizmus az elmúlt évtizedekben is jelen volt persze, de 2023. október 7 után páratlan erővel lángolt fel, amivel gyakorlatilag új korszak kezdődött az antiszemitizmus történetében. 

Ezen a napon a Hamasz lemészárolt 1200 izraeli polgári személyt és ezzel összhangban elkezdődött egy minden eddiginél intenzívebb gyűlöletkampány, amelynek kulcseleme, hogy azzal vádolják Izraelt, amit ellene elkövettek: népirtással. E fiktív népirtás állítólagos áldozatai a palesztinok.

(...)

Mivel a pápa hivatalból az elesettekkel és az áldozatokkal van, a palesztinok – mass média által feltálalt – szenvedésével kiemelten foglalkozott. Olyannyira, hogy a palesztinok, mint tettesek, szóba se jöhettek a gázai háború általa felvázolt történetében – a Hamasz által elkövetett mészárlás a pápa kommunikációjában gyakorlatilag nem létezett. A zsidók kiirtását a legnagyobb nyíltsággal hirdető, tömeggyilkos palesztin terrorcsoport bűntetteinek ténye egyszerűen nem fért össze a palesztinok áldozati imázsával.

(...)

Zsidó részről azonban legfájóbb üzenet az volt, amikor a La Stampa című olasz napilapban 2024. november 17-én megjelent egy részlet a pápával készült interjúkötetből. Ebben a pápa vizsgálatot sürgetett, vajon az izraeliek tényleg népirtást követnek-e el Gázában. 

A „népirtás” vádja a mai kor legdurvább antiszemita hazugsága, ami gyakorlatilag lenullázza Izrael Állam létjogosultságát. Üzenete a Holokauszt-tagadás vagy relativizálás egy változata: ha a zsidók népirtást követnek el, akkor többé nincs joguk számon kérni a velük szemben elkövetett népirtást. 

Ennek a vádnak aggasztóan széles elterjedtségére utal, ha már a pápa is jónak látta, hogy meglebegtetésével csatlakozzon a tömeghangulathoz. 

 Zsidó részről megütközéssel és bírálattal fogadták ezt a nyilatkozatot. Néhány nappal később egy vallásközi küldöttséggel való folytatott találkozón – amelyen zsidó, muszlim, keresztény, buddhista és drúz vallási személyiségek vettek részt – a pápa pontosított, mondván, hogy szavait szövegkörnyezetből kiragadva idézték. 

Nem azt mondta, hogy Izrael népirtást követ el, csak azt, hogy az ezzel kapcsolatos állításokat ki kéne vizsgálni, úgymond. A viszonyt tovább rontotta a pápa egy következő nyilatkozata, melyben „kegyetlenségnek” nevezte, hogy Izrael, úgymond, „gyerekeket géppuskáz le, kórházakat és iskolákat bombáz le”.

(...)

2023. október 7 után a pápa politikáját a zsidókkal és Izraellel kapcsolatban a „hagyományos” és a „progresszív” antiszemitizmus kettőssége határozta meg. Míg a progresszív világnézeti kánon szerint a hagyományos antiszemitizmus tabu, a progresszív antiszemitizmus előtt szélesre tárja a kapukat. 

Amit a zsidókra ma már nem lehet elmondani (pl. hogy „gyerekgyilkosok”), azt Izraelről elmondani kifejezetten trendi.

Ez a kettősség eredményezte azt, hogy a pápa mindvégig rendkívül szívélyes volt a zsidók irányában, de október 7 után elhangzott (és el nem hangzott) egyes megnyilvánulásai izraeli szemmel már elfogadhatatlanok voltak.

Ilyen előzmények után döntött úgy az izraeli kormány, hogy távol marad a pápa temetésétől.

Gadó János véleményét teljes terjedelmében a Szombat folyóiratban olvashatják el. 

Borítókép: Jörg Upahl/Pixabay

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Mazsihisz hírek
Közterület viseli ezentúl dr. Heves Kornél nevét Szolnokon
Hírek, lapszemle
Fináli Gábor rabbi: Izrael vulkánra épült és vulkánon él
Zsidó világ
Közösségi hálaadás volt a Rumbachban a békéért