Sorozatunk második részében (az első rész ide kattintva) a magyar zsidó művészek által tervezett változatos stílű budapesti villák közül mutatunk be újabb néhány gyöngyszemet. Képzeletben elsétálunk a Városliget-fasorba, az Andrássy útra és Bajza utcába, de egy kis barangolásra, a budai oldalra is átugrunk. Jöjjenek velünk.
Kőrössy Albert és Sebestyén Artúr: Kőrössy-villa
Egyik utolsó közös Kőrössy-Sebestyén alkotás Kőrössy Albert saját tulajdonú villája a Városligeti fasoron (VII. Városligeti fasor 47., 1899).
Kőrössy 1902-ben veszi feleségül Román Paula Dórát, a híres grafológus Goldzieher Klára sógornőjét és az VI. Andrássy 50-ből ebbe az új villába költöznek.
A ház az elegáns Fasor egyik első szecessziós épülete. Az egyemeletes épület homlokzata növényi ornamensekben gazdag, a belga-francia és a német szecesszió díszítőmódjából egyaránt merítő, kivételes szépségű vakolat-architektúra jellemzi. Egyedi ablakformái szintén különlegessé teszik a főhomlokzatot, az omega-ablak ebben az időben válik közkedveltté pávára emlékeztető formája miatt. Az indás növények, az állatalakok és a maszkok is mind-mind antik illetve középkori szimbólumok, a gazdagság, termékenység és bőség jelképei.
Az épület homlokzatának másik különlegessége a főtengelyt lezáró íves oromzat, melyben gipszdombormű foglal helyet a művészetek, vagyis a Festészet, Szobrászat és Építészet allegorikus figuráival bemutatva. A házat az 1990-es évek végén a jelenlegi tulajdonos (a Resonator Vagyonkezelő Kft.) igényesen helyreállíttatja.
Révész Zoltán: Villa a Palánta utcában
Az elsősorban kiváló belsőépítészként ismertté váló Révész Zoltán több kiemelkedő modernista házat is alkot.
Ezek közül 1931-1933-ból való a Rózsadombon, a II. Palánta utca 17-ben felépülő egykori játszóiskola, amely nemcsak a modern lakásra (amely az iskolát egykor vezető tanítóházaspár emeleti lakrésze volt), hanem egy új típusú épület megoldására is példát mutat: a szabadban és a földszinti zárt helyiségekben, a gyermekek tartózkodására egyaránt kedvező körülményeket nyújt. A ház 2000-ben felújításon esik át és ma már hatósági védettséget élvez.
Fellner Sándor: Bulyovszky-villa
Fellner Sándor első jelentős tervezői munkája egy impozáns nyaraló- vagy villaépület, amely a korszak ünnepelt színésznője Bulyovszky Lilla részére készül.
A VI. Andrássy út 124-ben, 1884-1885-ben felépülő kétemeletes eklektikus sarokház oromzatán Sappho képében maga Bulyovszky Lilla (aki Szilágyi Lillaként a Márciusi Ifjak legfiatalabbikához, Bulyovszky Gyulához megy nőül 1848 őszén) látható, Szász Gyula által megformázva.
Az épület késő reneszánsz-kora barokk stíluselemeket tartalmazó, flamand-franciás hatásokat is tükröző alkotás. Legfőbb szintje az első emelet, itt vannak a reprezentatív helységek, ahol a legnagyobb a belmagasság (5 méter).
A ház kertjében jelenleg egy bronzszobor is áll, Takács Erzsébet alkotása 1985-ből (a mű címe: Anya gyermekével). Manapság egy hetilap (Demokrata) és a Magyar Nők Szövetsége irodáinak ad otthont.
Spiegel Frigyes: Schanzer-villa
Schanzer Ignác, szolnoki fakereskedő 1907-1908-ban építteti (felesége nevére) a VI. Andrássy út és Bajza utca sarkára (Andrássy út 101.) későszecessziós villáját. Tervezőként századfordulós építészetünk kiválóságát, Spiegel Frigyest kéri fel (1), aki a villa teljes berendezését is megtervezi. (A ház 1921-ig a Török Nagykövetségnek ad otthont, majd 1943-ban a Sajtókamara háza, 1945-től több évtizedig a Magyar Újságírók Országos Szövetsége székházaként funkcionál. A tetőtér beépítése után a székház felső szintjén működik 1970-1978 között a 25. Színház. Ma a teljes ingatlan magánkézben van.
Az egyemeletes, manzárdtetős villaépület sarkain toronyszerűen kialakított részeket találunk. Homlokzatának földszintjét rusztikus kőburkolat borítja, a felsőbb szintek vakoltak. Változatos formájú nyíláskeretek, erkélyek, teraszok és zárterkélyek teszik izgalmassá a ház arculatát.
A finn szecessziós hatást mutató, illetve a Kós Károly által fémjelzett Fiatalok mozgalom építészeti elképzeléseihez is közel álló épületben az ebédlő belsőépítészete már art deco stílusban készül, a falakon körben kazettás vörösréz domborítás kerül fel különböző ornamentikákkal, a kandalló fölött quadriga (négylovas) harci szekér domborművel. A sárga márvány kandallóhomlok félkupolája itt életfa motívumos domborított bronzlemezből készül.
Gottdank Tibor
1. Spiegel a Bloch és Holitscher cég terveit dolgozza át.