Miért szerepel Izrael olyan magas helyen a Legboldogabb Országok Listáján a légiriadó szirénáinak közepette?

2025. Március 26. / 08:00


Miért szerepel Izrael olyan magas helyen a Legboldogabb Országok Listáján a légiriadó szirénáinak közepette?

Hogyan lehet a világ legboldogabb országai közé sorolni egy olyan nemzetet, amelynek polgárai az éjszaka közepén rendszeresen óvóhelyekre menekülnek? Rabbi Dr. Yosef Lynn írásában rávilágít, hogy a legnagyobb nehézségek és akadályok megerősítenek, a félelem képessé tesz minket értékelni a jót és észrevenni a minket körülvevő világ szépségét.

"A légvédelmi szirénák riasztó hangja áthatolt az éjszakán, felrázva engem és a családomat álmunkból. Az otthonunkban lévő óvóhelyre siettünk, ez a rutin sok izraeli család számára túlságosan is megszokottá vált. Ahogy ott ültem abban a megerősített szobában, szeretteimmel körülvéve, nem tudtam nem elgondolkodni azon, hogy milyen különleges valóságban élünk.

Másnap reggel, amikor a híradásokat böngészve próbáltam megérteni az éjszakai események mértékét, két, egymással szöges ellentétben álló információval találkoztam. Az első egy CNN-jelentés volt, amely kiemelte Izrael lenyűgöző helyezését a 8. legboldogabb országként a "Legboldogabb országok 2025-ben" jelentésben, amely a World Happiness Report (Világ Boldogságjelentés) eredményein alapul. (Amerika a 24. helyen állt.) A második az X-en (korábban Twitter) terjedő kép volt, amely egy olyan térképet mutatott, amelyen az előző éjszakai támadások által Izraelben okozott csapások helyszínei voltak láthatóak.

Hogyan létezhet ez a két valóság egymás mellett? Hogyan lehet a világ legboldogabb országai közé sorolni egy olyan nemzetet, amelynek polgárai az éjszaka közepén rendszeresen bombabunkerekbe menekülnek?

Ez a látszólagos ellentmondás valójában egy olyan mély igazságot illusztrál, amely a zsidó bölcsesség középpontjában áll, és amelyet a modern pozitív pszichológia is alátámaszt: az igazi boldogság és elégedettség nem a kihívások hiányából fakad, hanem abból, miképpen reagálunk rájuk.

Izrael paradox boldogságának megértésében központi szerepet játszik a "gám zu l'tová – ez is a jót szolgálja" zsidó fogalma. Ez a mondat nem pusztán pozitív gondolkodás; ez egy összetett világnézet, amely mélyen gyökerezik a zsidó hagyományban.

A Talmud elmeséli Nachum Ish Gamzu rabbi történetét, akitől ez a mondat származik. Bármilyen nehézség is érte – és bizony sok nehézség érte –, ő mindig így válaszolt: "gám zu l'tová – ez is a jóra szolgál". Rendíthetetlen hite, hogy mindenben van cél, még ha nem is látjuk azonnal, jól példázza a viszontagságokhoz való kifejezetten zsidó hozzáállást.

Ez nem jelenti azt, hogy üdvözöljük a szenvedést, vagy elutasítjuk a valódi fájdalmat. Inkább azt a zsidó felfogást tükrözi, hogy minden tapasztalatnak van értelme és rejlik benne a fejlődés lehetősége. Amikor az izraeliek előbújnak az óvóhelyekről, és elszántan, sőt örömmel építik tovább az életüket, akkor ezt az ősi bölcsességet testesítik meg.

A „Gám zu l'tová” arra tanít bennünket, hogy a közvetlen körülményeken túlra tekintve minden helyzetben megtaláljuk a célt. Arról szól, hogy meg kell őriznünk a hitet abban, hogy a kihívásaink egy nagyobb jót szolgálnak – akár azáltal, hogy megerősítenek minket, akár azáltal, hogy közösségeket hoznak össze, akár azáltal, hogy váratlan áldásokhoz vezetnek. Az alvásunkat megzavaró sziréna önmagában nem volt jó, de a rá adott válaszunk – a családi összetartás, a közösség támogatása és a perspektíva, amit generált – a jóság magvait tartalmazta.

A modern pozitív pszichológia összhangban van ezzel az ősi zsidó bölcsességgel. Az a koncepció, amelyet a pszichológusok ma "a viszontagságok által aktivált fejlődésnek" neveznek – az a figyelemre méltó emberi képesség, hogy nehézségek közepette értelmet, célt, sőt örömöt találjunk – visszhangozza azt, amit hagyományunk évezredek óta tanít.

A Tóra azt tanítja, hogy az élet elkerülhetetlen kihívásaira adott válaszaink határoznak meg minket. Hasonlóképpen, a pozitív pszichológia kutatásai azt mutatják, hogy a fenntartható boldogság nem a nehézségek elkerüléséből, hanem a következőkből fakad:

Erős közösségi kötelékek kiépítése: A támogató rendszer, amely biztosítja, hogy senki sem néz szembe egyedül a nehézségekkel.
Értelmet találni a kihívásokon keresztül: A cél meglátása még a küzdelmeinkben is.
A hakarat hatov (hála) gyakorlása: A nehéz időkben is megmaradó áldások elismerése.
Perspektíva kialakítása: A bölcsesség megszerzése a nehézségek leküzdésével.

Talán a World Happiness Report valami mélyebbet fogalmaz meg, mint a háború fenyegetése. Amikor az óvóhelyekre sietünk, a szomszédok ellenőrzik az idős lakókat. Amikor területek kerülnek veszélybe, az önkéntesek azonnal mozgósíthatók. Az izraeli társadalom szövete a kihívásokra reagálva inkább megerősödik, mintsem romlana.

Ez az a lecke, amit Izrael a világnak kínál: a boldogság nem a naiv hit abban, hogy minden tökéletes; hanem annak mély megértése, hogy az értelem, a kapcsolat és a cél még tökéletlen körülmények között is – és néha különösen – virágozhat.

Ahogy elgondolkodom azon az éjszakán az óvóhelyen és a másnap reggeli, ellentétes híradásokon, eszembe jut a zsidóság kényes egyensúlya a tisztánlátó realizmus és a rendíthetetlen remény között. Nem hagyjuk figyelmen kívül a kihívásaink valóságát, de azt sem engedjük, hogy azok meghatározzanak minket, vagy meghatározzák az örömre való képességünket.

Egy olyan világban, amely egyre inkább a kényelemre és a kényelemre összpontosít, mint a boldogsághoz vezető útra, talán Izrael paradox öröme a kihívások közepette fenntarthatóbb modellt kínál: az értelemre, a közösségre, a rugalmasságra és arra az egyedülállóan zsidó képességre épülő boldogságra, hogy még a sötétség pillanataiban is megtaláljuk a fényt."

Az aish.com cikke alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla

mazsihisz icon

Címkék

Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Nehéz történelmi helyzetben kérjük Isten kegyelmét
Kultúra
Budapest Bár – Klezmer a Rumbachban
2025. Október 20. / 14:06

Budapest Bár – Klezmer a Rumbachban

Hírek, lapszemle
Egyre népszerűbb a BZSH zuglói Benjamin óvodája