A Jomim Noráim (félelmetes napok) központi napja a Jom Kipur (az engesztelés napja). Ez az a nap, amelynek végén a hagyomány szerint Isten a következő évre lezárja az Élet és a Halál Könyvét. A napot az előző év során elkövetett bűnökért való közös bűnbánatnak szentelik. A Jom Kippur a hozzá kapcsolódó szertartások jellege miatt a zsidó naptár egyik legünnepélyesebb napja.
Jom Kipur története
Már a bibliai időkben is létezett a bűnök kiengesztelésére szolgáló szertartás. A Jom Kippur azonban csak a Második Templom időszakában kapott központi jelentőséget, mint a gyász és a tartózkodás napja. A rabbinikus korszakra a zsidó liturgikus naptár legfontosabb napjává vált, és ez a nap egészen a modern korig megőrizte jelentőségét.
Készülődés az engesztelés napjára
Jom Kipur az a nap, amikor arra utasítanak bennünket, hogy a lehető legteljesebb mértékben váljunk meg evilági szükségleteinktől, vágyainkról, és teljes szívünkkel és elménkkel az isteni kapcsolatunknak szenteljük magunkat. A böjt ennek az odaadásnak a legelterjedtebb megnyilvánulása. További példák: a mosakodástól, a szexuális kapcsolattól és a bőr viselésétől (ami a korábbi időkben a jólét jele volt) való tartózkodás. Hagyomány, hogy ezen a napon fehérbe öltözünk, ami a tisztaságot szimbolizálja. Emiatt és a bőr elkerülésének előírása miatt sok zsidó visel fehér sportcipőt Jom Kipurkor.
Jom Kipur a közösségben
A Jom Kipur liturgiája teljes egészében a zsinagógában zajlik. Jom Kipurkor hagyományosan mindig táliszt/tállitot, azaz imakendőt kell viselni a zsinagógában; ez az egyetlen alkalom az év során, amikor a tállitot este viselik. Ezen a napon több és hosszabb istentiszteletet tartanak, mint bármely más napon a zsidó naptárban. Jom Kipurt még világosban egy erőteljes és ősi imával, a Kol Nidré (Minden fogadalom) imával vezetik be, amelyben a gyülekezet azt kéri, hogy minden fogadalom, amelyet a következő évben kényszer alatt tettek, Isten előtt semmisnek tekintendő. A három napi istentisztelet – Máriv (esti istentisztelet), Sáhrit (reggeli istentisztelet) és Minha (délutáni istentisztelet) – mellett a Jom Kipur liturgiáját egy különleges Muszáf (kiegészítő) istentisztelettel toldották meg. Jom Kipurkor elmondják a Jizkort, a megemlékezést, valamint az Ávodát, az ősi papi szertartás szimbolikus újrajátszását is. Az ünnep folyamán a liturgia fontos eleme a bűnök ismételt közös megvallása, a Vidui. A napot egy egyedülálló és érzelmileg erőteljes szertartás zárja, a Neila, amelynek során a liturgiában megjelenik a kép, miszerint a mennyország kapui bezárulnak a nagyünnep időszakának végén. A hagyomány szerint a Neila alatt végig állni kell, a tóraszekrény kinyitásától kezdve egészen a sófár megfújásáig, amit sokan úgy értelmeznek, mint az igaz bűnbánatra adott isteni választ.
A Jom Kipur átfogó témája a bűnbánat. Az ünnep alatt minden gondolatnak erre a témára kell összpontosítania. A Kol Nidrétől az ismétlődő Vidui imán át a Neiláig a nap a közösségi bűnbánat témáját járja körül, hogy mint közösség és egyén milyen bűnöket követtünk el az elmúlt évben, és hogy mindannyian megkaphassuk a pecsétet, a Ros hasanakor kapott beírattassunk után az Élet Könyvébe – a következő évre.
A My Jewish Learning cikke alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla