A zsidó naptár szerint holnap beköszönt a 29 napos tévét hónap, amelynek elnevezése az akhád „tavito” („javulás”) szóból ered. Ez arra utalhat, hogy a mezőgazdaság számára előnyös hetek következnek, legalábbis a Közel-Keleten, ahol ebben az évszakban jótékony esők hullanak. Ne feledjük, hogy tévét havában több böjt is lesz – nemhiába esszük magunkat tele fánkkal még most, hanuka idején.
Tévét hónap december 24-25-én, azaz a hanuka hatodik és hetedik napján köszön be. A zsidó naptár negyedik hónapja a világ teremtésétől számított újév szerint, míg niszán havától számolva a tizedik. A héber Biblia, a Tánách is a tizedik hónapként említi, méghozzá Eszter könyvében így: „a tizedik hónapban, amely tévét hónapja". A „tévét" szó babilóniai eredetű, akhád nyelven „tavitonak” nevezik, ami javulást jelent, mármint a mezőgazdaság javulását az esős időszaknak köszönhetően.
Ebben a hónapban több böjt is vár ránk (úgyhogy igyekezzünk sokat enni az édes hanukai fánkból, míg csak lehet!)
Tévét nyolcadikán (ami a polgári időszámítás szerint idén január elsejére esik) lesz a „Táánit Cáddikim”, azaz a Jámborok böjtje annak emlékére, hogy ezen a napon fejezték be a Tánách görög fordítását. Mint Eliezer Slomovits írja az OR-ZSE honlapján, ez azért volt hajdan szomorú dátum, mert a Tánách idegen nyelvekre való fordítása régen a Tóra megszentségtelenítését, meggyalázását jelentette, így bölcseink szerint a Biblia görög nyelvre való fordítása súlyos bűn volt Izrael számára.
A félelem nem volt alaptalan, hiszen a fordítások révén sokan félremagyarázták a Szentírást. Például a rómaiak Rabbi Akivát és mártírtársait abszurd módon József elrablásáért ítélték halálra, holott a rabbi és társai sok száz évvel a bibliai József után éltek.
Tévét kilencedikén (január másodikán) emlékezzünk meg róla, hogy ezen a napon halt meg a babilóniai fogságból való visszatérés vezetője, Ezra, valamint hűséges munkatársa, Nehemja. A mélyen vallásos zsidók ezen a napon is böjtölnek.
Tévét tizedike ismét böjtnap (idén január 3-ra esik) méghozzá „kétszeresen” is. Először is azért, mert Nebukadneccár, Babilón királya az i. e. VI. században e napon kezdte meg ostromát Jeruzsálem ellen. A király vesztegzárral vette körül a várost, így éhezésre ítélte Jeruzsálem védőit, akik másfél évig álltak ellen hősiesen. A böjtnapon Tórát olvasunk reggel is, este is.
Tévét tizedike „másodszor” böjtnap azért is, mert az izraeli főrabbinátus e napot „Táánit Ciburnak”, azaz általános böjtnapnak hirdette meg a holokauszt emlékére, így e napon káddist mondunk a meggyilkoltak tiszteletére. A böjt reggel 5 óra 51 perckor kezdődik és délután 4 óra 33 percig tart.
Az idei luláv újra emlékeztet rá minket, hogy a közösségi böjtök esetében a cél nem pusztán az ételmegvonás, hanem a szívünk felébresztése a megtérésre. Vizsgáljuk meg, hogy mely tetteink voltak helytelenek, s ha tudjuk, tegyünk jóvá mindent. A böjtnap továbbá arra is alkalmas, hogy gondoljuk át őseink azon rossz cselekedeteit is, amelyek sajnos tragédiákhoz vezettek.
E hónap egyik nevezetes járzájtja tévét 19-e (idén január 12-re esik), mert e napon halt halt meg a híres pozsonyi rabbi, Ávraham Smuel Benjamin Szófer, ismertebb nevén K'táv Szófer (1815-1871). Az 1868-as zsidó kongesszus időszakában ő alapította meg a Hitőr Egyletet: ez az elnevezés a régi hit megőrzésére utalt az akkor éledő neológiával szemben, azaz végső soron később ebből az egyletből alakult meg – a neológ irányzat ellenében – a magyarországi ortodoxia. K'táv Szófer olyannyira komolyan vette küldetését, hogy a Szentírással a kezében járta először Budapest, majd később a vidéki városok utcáit, hogy minél több hívet szerezzen az ortodoxiának.
Jó hónapot és könnyű böjtöt minden kedves hittestvérünknek!
(Címlapkép: A zsidók elhurcolása Babilonba. James Tissot festménye)
