Ma, hesván hónap 9-én van a halálozási évfordulója lovag Wahl Albertnek. A „Gründerzeit” egyik jellegzetes életpályája az övé, s jóllehet alakja szinte teljesen feledésbe merült, munkássága mégis meghatározó a modernizálódó Magyarország gazdaságtörténetében – írja Toronyi Zsuzsanna, a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár igazgatója. Wahl részt vett a Nyugati pályaudvar építésében is.
Wahl Albert 1832-ben született Elzászban. Harmincéves korában már Bécsben élt, ahol házasságot kötött Eidlitz Ernestine-nel. Bécsben születtek gyermekeik is, Alice, Oskar, és a korán elhunyt Eveline. A kiegyezés után bekapcsolódott a Magyarország modernizálását, infrastrukturális fejlesztését szolgáló üzleti vállalkozások egyikébe: az Alföld-Fiumei Vasút igazgatója lett – írja mai Facebook-bejegyzésében Toronyi Zsuzsanna.
Ez a vasútvonal 1869 és 1871 között épült fel a Nagyvárad–Békéscsaba–Szeged–Szabadka–Eszék útvonalon. Az Eszék-Villány szárnyvonallal a vasútvonalat összekapcsolták a Pécs-Mohács vasútvonallal. Ezzel a megoldással az Alföldön megtermelt mezőgazdasági áruk közvetlenül, a fővárosi nagy pályaudvarok érintése nélkül, gyorsabban és olcsóbban juthattak el a fiumei tengeri kikötőbe. Néhány évvel később Wahl részt vett Budapest első korszerű pályaudvarának (a mai Nyugati, akkor csak Budapesti) pályaudvar megépítésében is, mely 1877-ben épült meg a Nagykörút vonalán. A magyar vasút fejlesztése körül szerzett érdemeiért Wahlt az uralkodó a Vaskorona rend lovagjává nevezte ki.
Toronyi Zsuzsa teljes írását ide kattintva olvashatják.